Poddar via A-cast, dubbla filer

I princip alla poddar från Sveriges Radio laddas ned dubbelt, hur får jag bort det? Har bara en prenumeration på respektive, det är flera stycken och händer inte med andra podar.

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Jag har int hört talas om problemet tidigare, och behöver kartlägga vidare.

    Hur länge har detta pågått?

    Vilka av våra poddar prenumererar du på som har detta fel?

    Finns det någon av våra poddar där felet inte förekommer?

    Ungefär hur lång tid går det mellan att första och andra versionen av avsnittet laddas ned?
    Annika Webbmaster
  • Vet inte hur länge, men minst 6 månader. Gäller bara poddar från SR, ibland har de olika ämnesrubrik el skiljer något i längd. Försökte bifoga screenshots, men verkar inte fungera.
    Har automatisk rensning så kan inte svara helt säkert på alla. Använder A-cast
    Dubbla
    Verkligheten P3
    P4 Dokumentär
    P3 dokumentär
    Lantzkampen
    Tror dessa fungerar
    P3 ID
    P3 Serie
    P3 Historia
    Osäker gällande
    Spanarna
    På minuten

  • Tack!

    Om vi tar P4 Dokumentär, så undrar jag om de filer som kan ha kommit ut dubbelt är dessa:
    • Adam, en missbrukares videoblogg
    • P4 Dokumentär: Livet med KISS
    • Krokodilmannen
    Ifall det känns bekant, så är förklaringen att redaktionen har lagt ut de filerna dubbelt av något skäl, exempelvis för att det varit något problem med den första versionen. De har sen missat att radera den felaktiga filen. På vår egen sajt och i vår app gör detta ingenting. Endast den ena versionen kommer att synas - men på många plattformar, som Acast, dyker båda versionerna upp

    Jag ber min kollega Ludde att se till att de redaktioner du nämnde vet att det fungerar på detta vis! I en del fall kan det ju vara något juridiskt som gör att vi inte ska publicera den första versionen, exempelvis att vi namngett en person som borde varit anonym eller att filen innehåller för mycket musik, och då är det ju inte bara onödigt, utan direkt olämpligt att den felaktiga filen finns kvar!

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Kollegan Ludde förklarade att felet inte är ett fåtal dubbelpublicerade avsnitt (för dessa ligger inte ute dubbelt - jag missförstod hur systemet fungerar numera), utan att Acast har ett känt problem med att andra än den som "äger ett poddflöde", alltså Sveriges Radio i dessa fall, kan lägga ut innehåll.

    Det innebär att vissa programserier dels kommer ut i vår egen version, men att hela serien eller vissa avsnitt även kommer ut genom att någon annan än vi själva har lagt in det.

    Vi kontaktar Acast och ber dem ta bort de "Sveriges Radio-flöden" som inte styrs av oss själva!
    Annika Webbmaster
  • Toppen! Hälsa Ludde o tacka😊
    /Lena
  • Han skrev nyss:
    Jag har börjat jämföra dom titlar vi har på iTunes mot Acast och upptäcker att det är många dubbletter på Acast.
    Det kommer att ta en stund att gå igenom alla titlar (drygt 600)
    När jag är klar skickar jag en lista till Acast support med kopia till deras Norden-chef så får vi se om det händer något 🙂
    Annika Webbmaster
  • Snyggt! Tackar!
    /Lena