Android-appen förbrukar mer mobildata

Varför går det åt så mycket mer mobildata nu för mig? På några månader har användandet ( just appen SR ) 3dubblats, trots att mina vanor inte har förändrats.
Ylva Buhrgard Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Tack för att du flaggar för detta! Det är på rak arm svårt att svara på varför en sådan markant ökning har skett, men vi ska försöka lista ut varför och om det går att åtgärda. Jag tänker att vi först ska testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Jag ska också höra med våra utvecklare gällande detta, om de kan se något mönster i ökningen av mobildata. Men testa gärna att undanta appen från optimering och återkom om du märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig
  • Hej! Tack för snabbt svar. Jag kollade och det var redan så, dvs batterianvändning är inte optimerad.
    Ser fram emot att höra av dig igen!
    Ylva Buhrgard
    Ylva Buhrgard
  • Hej igen!

    Bra! Då vet vi att det inte är optimeringen som ställer till problem i detta fall. När det kommer till din vardagliga lyssning, lyssnar du mestadels på direktsändningar eller mer på poddar och program (efterhandslyssning)?

    Om du går in på Min sida i appen och sedan klickar på Inställningar, då kommer du se ett alternativ som heter Datamängd/ljudkvalitet. Är din datamängd inställd på Lite, Lagom eller Mycket?

    Sista frågan för nu, vilken telefonmodell samt androidversion har du?
    Ted Supportansvarig
  • Tack för svar.
    Jag lyssnar mest på direktsändning.
    ljudkvalitet lagom
    Telefon samsung galaxy s7.
    Jag vill påminna om att jag inte har ändrat mina lyssnarvanor på 2 år och ändå har mobildataanvändningen av sr-appen ökat så kraftigt.
    Ylva
    Ylva Buhrgard
  • Tack för informationen! Vi har fått in några liknande ärenden från andra lyssnare, så våra utvecklare misstänker att någonting har skett i appen under de senaste månaderna som gör att appen drar mer mobildata än tidigare. Utvecklarna håller nu på att undersöka vad detta kan bero på, förhoppningsvis kommer de kunna hitta anledningen och se vad som går att göra åt problemet. Så fort jag vet mer kommer jag att återkoppla till dig!
    Ted Supportansvarig
  • Tack! Jag läste att normal åtgång mobildata för att lyssna en timme på SR med normal kvalitet är 57mb. Senast jag lyssnade via appen (nynedladdad)gick det 109mb. Bara lite ytterligare info i ärendet.
    Mvh Ylva
    Ylva Buhrgard
  • Tack för infon Ylva! Jag kommer ha en avstämning med våra utvecklare idag, förhoppningsvis har de någon ny information att dela med sig av i ärendet. Återkommer senare under dagen!
    Ted Supportansvarig
  • Hej igen Ylva!

    Vid min avstämning med utvecklarna så framgick det att den ökade mängden mobildata är något som vi fortfarande undersöker men ännu inte helt lyckats lista ut skälet till. Så, kollegorna arbetar på att försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet, men ännu är vi inte där. Utvecklarna hälsar och tackar för din hjälp med att försöka ringa in felet! Jag kommer att återkoppla till dig så snart jag har mer information tillhanda.
    Ted Supportansvarig
  • Hej,
    vill också bidra med uppgifter om dataförbrukningen.Har också noterat en alldeles för hög dataförbrukning.Tvingas ställa om kvaliteten till låg.Använder mobildata bara med srplayappen när jag är ute och går.Tillsammans med uppgifter från hälsoapp så får jag att SRPlay i kvalitet Låg förbrukar 130mb/h.
    Har en Samsung S7 med android 8.
    Är detta rimligt? Återkommer för juli månad med kvalitet HÖG.
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!

    Tack för att du meddelar oss om detta! Vi åtgärdade en annan bugg i förra veckan som vi tror är kopplad till just problemet med dataförbrukningen. Den buggen gällde livelyssning, och innebar att så fort en lyssnare börjar lyssna på en kanal så fortsätter vi att hämta data/buffra och tracka trots att lyssnaren har pausat sin uppspelning. Vi tror nu att vi kan ha åtgärdat detta fel och att dataförbrukningen från och med nu bör minska jämfört med tidigare månader. Återkom gärna i juli och berätta om du märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.