Välkommen till Sveriges Radios forum för teknisk support!
Här svarar vi på frågor om våra appar och webbtjänster vardagar kl 09-17.
Du kan även hjälpa oss att göra Sveriges Radios webbplats och våra appar bättre genom att rapportera in problem och komma med förbättringsförslag!
Lyssnarservice svarar på frågor om Sveriges Radios innehåll:
08-784 84 84
lyssnarservice@sverigesradio.se
Svar på vanliga frågor om innehållet
På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan komma att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet - vilket i detta forum är support på Sveriges Radios webbtjänster)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Tack för att du flaggar för detta! Det är på rak arm svårt att svara på varför en sådan markant ökning har skett, men vi ska försöka lista ut varför och om det går att åtgärda. Jag tänker att vi först ska testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering.
Se om du kan göra så här:
Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad.
Jag ska också höra med våra utvecklare gällande detta, om de kan se något mönster i ökningen av mobildata. Men testa gärna att undanta appen från optimering och återkom om du märker någon skillnad!
Ser fram emot att höra av dig igen!
Ylva Buhrgard
Bra! Då vet vi att det inte är optimeringen som ställer till problem i detta fall. När det kommer till din vardagliga lyssning, lyssnar du mestadels på direktsändningar eller mer på poddar och program (efterhandslyssning)?
Om du går in på Min sida i appen och sedan klickar på Inställningar, då kommer du se ett alternativ som heter Datamängd/ljudkvalitet. Är din datamängd inställd på Lite, Lagom eller Mycket?
Sista frågan för nu, vilken telefonmodell samt androidversion har du?
Jag lyssnar mest på direktsändning.
ljudkvalitet lagom
Telefon samsung galaxy s7.
Jag vill påminna om att jag inte har ändrat mina lyssnarvanor på 2 år och ändå har mobildataanvändningen av sr-appen ökat så kraftigt.
Ylva
Mvh Ylva
Vid min avstämning med utvecklarna så framgick det att den ökade mängden mobildata är något som vi fortfarande undersöker men ännu inte helt lyckats lista ut skälet till. Så, kollegorna arbetar på att försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet, men ännu är vi inte där. Utvecklarna hälsar och tackar för din hjälp med att försöka ringa in felet! Jag kommer att återkoppla till dig så snart jag har mer information tillhanda.
vill också bidra med uppgifter om dataförbrukningen.Har också noterat en alldeles för hög dataförbrukning.Tvingas ställa om kvaliteten till låg.Använder mobildata bara med srplayappen när jag är ute och går.Tillsammans med uppgifter från hälsoapp så får jag att SRPlay i kvalitet Låg förbrukar 130mb/h.
Har en Samsung S7 med android 8.
Är detta rimligt? Återkommer för juli månad med kvalitet HÖG.
Tack för att du meddelar oss om detta! Vi åtgärdade en annan bugg i förra veckan som vi tror är kopplad till just problemet med dataförbrukningen. Den buggen gällde livelyssning, och innebar att så fort en lyssnare börjar lyssna på en kanal så fortsätter vi att hämta data/buffra och tracka trots att lyssnaren har pausat sin uppspelning. Vi tror nu att vi kan ha åtgärdat detta fel och att dataförbrukningen från och med nu bör minska jämfört med tidigare månader. Återkom gärna i juli och berätta om du märker någon skillnad!