LÖST: Android-appen förbrukar mer mobildata (Samsung)

Varför går det åt så mycket mer mobildata nu för mig? På några månader har användandet ( just appen SR ) 3dubblats, trots att mina vanor inte har förändrats.

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Tack för att du flaggar för detta! Det är på rak arm svårt att svara på varför en sådan markant ökning har skett, men vi ska försöka lista ut varför och om det går att åtgärda. Jag tänker att vi först ska testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Jag ska också höra med våra utvecklare gällande detta, om de kan se något mönster i ökningen av mobildata. Men testa gärna att undanta appen från optimering och återkom om du märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Tack för snabbt svar. Jag kollade och det var redan så, dvs batterianvändning är inte optimerad.
    Ser fram emot att höra av dig igen!
  • Hej igen!

    Bra! Då vet vi att det inte är optimeringen som ställer till problem i detta fall. När det kommer till din vardagliga lyssning, lyssnar du mestadels på direktsändningar eller mer på poddar och program (efterhandslyssning)?

    Om du går in på Min sida i appen och sedan klickar på Inställningar, då kommer du se ett alternativ som heter Datamängd/ljudkvalitet. Är din datamängd inställd på Lite, Lagom eller Mycket?

    Sista frågan för nu, vilken telefonmodell samt androidversion har du?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för svar.
    Jag lyssnar mest på direktsändning.
    ljudkvalitet lagom
    Telefon samsung galaxy s7.
    Jag vill påminna om att jag inte har ändrat mina lyssnarvanor på 2 år och ändå har mobildataanvändningen av sr-appen ökat så kraftigt.
    Ylva
  • Tack för informationen! Vi har fått in några liknande ärenden från andra lyssnare, så våra utvecklare misstänker att någonting har skett i appen under de senaste månaderna som gör att appen drar mer mobildata än tidigare. Utvecklarna håller nu på att undersöka vad detta kan bero på, förhoppningsvis kommer de kunna hitta anledningen och se vad som går att göra åt problemet. Så fort jag vet mer kommer jag att återkoppla till dig!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack! Jag läste att normal åtgång mobildata för att lyssna en timme på SR med normal kvalitet är 57mb. Senast jag lyssnade via appen (nynedladdad)gick det 109mb. Bara lite ytterligare info i ärendet.
    Mvh Ylva
  • Hej igen Ylva!

    Vid min avstämning med utvecklarna så framgick det att den ökade mängden mobildata är något som vi ännu inte lyckats lista ut skälet till. Så, kollegorna arbetar på att försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet, men ännu är vi inte där. Utvecklarna hälsar och tackar för din hjälp med att försöka ringa in felet! Jag återkopplar till dig så snart jag har mer information.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    vill också bidra med uppgifter om dataförbrukningen. Har också noterat en alldeles för hög dataförbrukning.Tvingas ställa om kvaliteten till låg. Använder mobildata bara med srplayappen när jag är ute och går. Tillsammans med uppgifter från hälsoapp så får jag att SRPlay i kvalitet Låg förbrukar 130mb/h.
    Har en Samsung S7 med android 8.
    Är detta rimligt? Återkommer för juli månad med kvalitet HÖG.
  • Hej Tomas!

    Tack för att du meddelar oss om detta! Vi åtgärdade en annan bugg i förra veckan som vi tror är kopplad till just problemet med dataförbrukningen. Den buggen gällde livelyssning, och innebar att så fort en lyssnare börjar lyssna på en kanal så fortsätter vi att hämta data/buffra och tracka trots att lyssnaren har pausat sin uppspelning. Vi tror nu att vi kan ha åtgärdat detta fel och att dataförbrukningen från och med nu bör minska jämfört med tidigare månader. Återkom gärna i juli och berätta om du märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ylva:
    Jag följer upp hur det har gått för er som rapporterat in hög dataförbrukning. Har det blivit bättre för dig tack vare den uppdatering av appen som Ted skrev om den 30 juni?

    Tomas:
    Du rapporterade in ett par olika problem här:
    SR Play på Android tystnar ofta

    Eftersom ett av dessa problem är en uppföljning av det du rapporterade in den 30 juni ovan (vilket jag inte förstod när jag svarade), sammanfattar jag delar av det du skrev och av mitt svar, så att vi har beskrivningen av ditt fel samlat under en rubrik.

    Du skrev att du hade undersökt dataförbrukningen i appen:
    Undersökningen har gjorts med högsta och lägsta kvaliteter. Den är inte konklusiv utan landar på 98 mb/h oavsett kvalitet. Även efter omstart av mobilen efter omställning av kvaliteten så hör jag ingen skillnad.
    Förbrukningen verkar relativt rimligt, om än något för hög, om du har inställningen högsta kvalitet, där datamängden för ljudet blir 192 kbps (≈ 88 MB på en timma). Lite bilder och annat laddas också, men inte så att det motsvarar 10 MB. Denna extradata skulle kunna vara en följd av de avbrott du också rapporterade in, där omstarter av appen ger en högre förbrukning än om appen "tuffar på i bakgrunden".

    Denna sida med information om vad de olika kvalitetsvalen innebär ska stämma. Jag uppdaterade den i våras:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?
    Hur har ni tänkt er att de tre olika utsändningskvaliteterna skulle förbruka olika mängd data?
    Det är absolut vår avsikt att olika kvalitetsval ska leda till olika dataförbrukning, utom för poddfiler, som endast finns i kvaliteten 128 kbps. Din undersökning antyder alltså att appen inte fungerar som vi har tänkt, utan förbrukar alldeles för mycket data om du har valt låg kvalitet.

    Eftersom jag sett liknande felbeskrivningar tidigare och trodde att detta fel var löst, följer jag nu upp hur det har gått för Ylva (som rapporterade in felet här ovan) och Sune här. Jag stämmer förstås även av med app-utvecklarna, men tyvärr är har de flesta semester.

    Jag tipsade även om att ladda hem avsnitt över WiFi för att sedan kunna lyssna på dessa nedladdade avsnitt utan att appen behöver hämta innehållet över mobilnätet, eftersom ljudfilen då spelas upp lokalt.

    (Jag hoppas att jag fick med det mest väsentliga.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkopplingen.
    Med de tips ni gett ska jag gå vidare i ett försök att få ned dataförbrukningen utan att det hörmässigt blir allt för dåligt.Lyssnar mest på prat och äldre inspelningar som inte nödvändigtvis förtjänar av den högsta kvaliteten.
    Som ni beskrivit verkar jag lyssna på den högsta ljudkvaliteten oavsett inställning men om den lägsta kvaliteten verkligen fungerar så skulle jag komma ned i 1/4 av 192=48kbs.
    Ibland kan man misstänka att SR konspirerar med mobiloperatören på så sätt att när de gör en prishöjning och minskar datapotten med samma pris som förrut så låser ni fast de stackars lyssnarna till den maximala bitraten.Skämt å sido.
    Återkommer.
  • Pratprogram och äldre inspelningar låter som om det framförallt är frågan om poddarna, där vi endast har en kvalitet, 128 kbps. Då kan det inte bli 192 hux flux, så den höga förbrukningen måste bero på något annat.

    Mitt viktigaste tips för att minska dataförbrukningen är fortfarande att ladda ned avsnitt över wifi och sedan spela upp dem från den del av appen som heter Min sida, Nedladdade avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • Okey.Lyssnar med andra ord Direkt på P1 och P4+ samt P2.
    Vad jag tänkte på med äldre inspelningar dvs har LP-vinyl som ursprung vilket hela P4+ måste bestå av frånsett en del ADD och AAD remastringar.
    Skumt med de där databitarna.
    Kör ni med konstant bitrate för en given vald ljudkvalitet?
    Jo jag mäter bara förbrukningen för SRplay -appen.
    Vad är den mest optimala testtiden för en given kvalitet att mäta på? Nu senast har jag mätt 1h eller 2h och fått de ca 98mb/h.
    Om appen buffrar upp en massa data borde man kanske förlänga testtiden?
  • Tack för klargörandet att det rör sig om direktlyssning!

    Vilken version av appen har du? Som min kollega Ted skrev i slutet av juni, rättade vi till ett fel som kan ha påverkat dataförbrukningen. Detta fel ska vara åtgärdat i Sveriges Radio Play för Android, version 22.6.3. Om du har en lägre version av appen än så, vore det bra om du kan uppdatera appen och se om du märker någon förbättring.
    Kör ni med konstant bitrate för en given vald ljudkvalitet?
    Oj, nu blir jag osäker på hur det är i Android-appen. På hemsidan och i Ios-appen använder vi variabel bitrate. Om du då har valt högsta kvalitet, 192 kbps, och uppkopplingen tillfälligt blir sämre, kommer kvaliteten att sänkas automatiskt till 96 kbps, för att sedan öka om uppkopplingen blir bättre. Blir den ännu sämre, kan den gå ned ytterligare, till 48 kbps.

    Kvaliteten kan alltså gå nedåt, men den ska inte kunna öka till högre bitrate än det du har ställt in (vilket jag alltså har misstänkt att vi kan ha gjort fel med, men att det ska vara åtgärdat sedan version 22.6.3 som kom i månadsskiftet juni-juli.)
    Om appen buffrar upp en massa data borde man kanske förlänga testtiden?
    Buffringen ska vara minimal vid livelyssning, men om det blir många avbrott och så att samma data läses in på nytt gång på gång, kan det sammantaget bli en del. Att förlänga testtiden skulle i så fall inte göra någon skillnad, så dina tester på en eller två timmar bör ge ett resultat som vi kan utgå från och exempelvis jämföra med om det blir lägre förbrukning ifall du avoptimerat appen samt om förbrukningen minskar om du uppdaterar den (ifall du inte redan har gjort detta).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi hittat ett fel som vi kommer att lösa så snart det finns fler utvecklare på plats. Redan nu kan ni dock slippa denna höga dataförbrukning genom att gå in under Min sida -> Kugghjulet med Inställningar -> bläddra ned till Datamängd - Direktsändning. Där har ni idag valet Lite. Ändra till ett av de andra alternativen, och sedan tillbaka till Lite!

    Inställningen för ljudkvalitet fungerar nämligen som den ska direkt när man har ändrat kvaliteten. Felet vi nu har upptäckt är att appen inte läser av denna inställning när man startar om appen, och då blir det hög kvalitet, även om reglaget är inställt på Lite.

    För att det ska bli lägsta kvalitet, måste ni alltså göra om detta val på nytt varje gång appen har startat om. För säkerhets skull rekommenderar jag att ni tar för vana att mixtra fram och till baka med den här inställningen varje gång ni drar igång en kanal, men däremot ska det inte behövas om ni byter mellan exempelvis P1 och P2 medan ni lyssnar.

    Som sagt ska vi självfallet rätta detta fel, men tills vi har gjort det, finns det nu ett sätt att komma runt problemet! Tack för hjälpen att förstå problemet.
    Annika Webbmaster
  • Rättelse:
    Även om vi tror att vi har hittat felet, och hoppas att det går att komma runt genom att göra en ny inställning för datamängd varje gång ni startar appen, så är vi inte helt säkra på att våra teorier stämmer.

    Vi vill därför gärna veta om dataförbrukningen minskar hos er med denna manöver!
    Annika Webbmaster
  • Spännande med alla försöken.Gjorde så enligt era anvisningar med en liten BT-högtalare inkopplad.Det hördes knäppar när kvaliteten ändrades men det gick inte att avgöra vilken kvalitet som var inställd då högtalaren kanppast medger det.Gick vidare med BT-lurarna samt mätte upp förbrukningen-fram och tillbaka.Tyvärr så ligger den fortfarande kvar på den högsta kvaliteten-96 mb/h.
    För min egen del så börjar allt detta bli ett icke problem.Men visst hade det varit kul att testa vad gränsen för min hörsel går under utomhusvistelse med bakgrundsoljud.Nu har jag en massa sparad datapott som kan förbrukas med er högre kvalitet nästan i flera år till.När de är förbrukade få jag väl unna mig ett dyrare abonnemang.Har det om dessa ljudkvalitetsknappar hade fungerat varit meningen att även dataförbrukningen i wifi-läge skulle kunna ändras?
  • Har det om dessa ljudkvalitetsknappar hade fungerat varit meningen att även dataförbrukningen i wifi-läge skulle kunna ändras?
    Ja, det val du gör gäller oavsett uppkoppling - eller ska göra. Just nu fungerar det uppenbarligen inte som det är tänkt.

    Din återkoppling tyder på att den manöver vi trodde kunde begränsa kvaliteten i avvaktan på att vi löser detta, inte hjälper.

    Trevlig helg och tack för din hjälp att förstå problemet.
    Annika Webbmaster
  • Är givetvis redo att i fortsättningen bistå med hjälp och utvärdering om så behövs.
    Vet själv hur komplexa saker kan vara.
  • Hej! Jag är mycket glad över att ni har tagit tag i problemet och att ni tror er ha hittat felet. Ni säger att ni kommer att åtgärda det i höst, vilket jag ser fram emot eftersom jag annars antagligen inte kö.mer att klara mig på mitt nuvarande mobilabonnemang.

    Den tillfälliga åtgärd ni föreslog fungerade inte för mig tyvärr.
    mvh Ylva
  • Hej Ylva!

    Tack för att du testade den tillfälliga lösningen som vi hoppades skulle fungera för alla. Att du återkopplar med information om att lösningen inte fungerar för dig är jättebra, då har våra utvecklare mer att gå på i sitt arbete med att ta fram "den riktiga" lösningen. Vi är som sagt på bollen, förhoppningsvis kommer våra utvecklare få till en lösning om en inte allt för avlägsen framtid. Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack själv för återkopplingen..
    Men jobba inte ihjäl er..
    Som jag skrev om förrut så är antagligen inte behovet av fix i detta ärende inte allt för stort.Förutom Ylva & Tomas förståss.
    Det SR i så fall borde göra är att ta bort dessa valmöjligheter i appen så att det inte ska kunna råda missförstånd.
    Vad SR skall göra däremot är att deklarera en genomsnittlig bitrate alt mb/h för sin programverksamhet ut i etern.

    Tomas
  • Tack för förslagen.

    Vi vill dock behålla möjligheten att styra över om man föredrar bättre ljud och då får högre dataförbrukning, eller om man föredrar att spara in på dataförbrukningen och då få lite sämre ljud.

    Och den inställningen måste självfallet fungera som det är tänkt. Att det inte fungerar är en bugg som vi ska lösa.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har exakt samma problem som Ylva. Drar dubbelt så mycket data, 109 mb/Tim.
    Provade att installera om appen, gjorde de inställningar som ni rekommenderat Ylva.
    Har nu lyssnat på P4 lokalradio i 45 min, drog 79,33mb. Har en Samsung A33 5G med Android 12. Undrar om detta problem bara gäller för Samsung telefoner. Skumt är det...
  • Hej Katarina!

    Tack för att du meddelar oss att även du upplever dessa problem! Vi misstänker att felet drabbar fler än bara Samsungs användare, problemet verkar vara mer utbrett än så och dessvärre drabba ett flertal olika androidmodeller. Min utvecklarkollega sitter denna vecka och försöker få ordning på det, förhoppningsvis kommer hon kunna hitta en lösning inom de närmsta dagarna. Återigen, tack för att även du flaggade för detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Vi arbetar för att lösa detta, och i den senaste versionen av Android-appen, 22.8.5, ingår det förbättringar som vi hoppas kan minska dataförbrukningen.

    Om ni ännu inte har uppgraderat till den versionen, så gör gärna det och återkom och berätta om ni märker någon skillnad!

    Tack på förhand
    Annika Webbmaster
  • Hej på er. När jag uppdaterade till senaste versionen sjönk det väldigt märkbart. Men den senaste uppdatering jag gjorde igår, gör att jag är tillbaka till samma höga förbrukning. Idag drog det 85,98 MB för 50 min av p4 lyssning. Mitt abonnemang kommer absolut inte räcka för 30 radiotimmar/mån.
    // Katarina
  • Oj, tack för att du berättade det!

    Då behöver vi förstås se vad vi ändrade och sedan råkade ändra tillbaka ...
    Annika Webbmaster
  • Samma som för Katarina dvs en snabbcheck med Samsung S7 Android 8, SR-play uppdaterad igår,ger samma höga förbrukning.Provade även att mickla med kvalitetsreglaget från högt till lite.
  • Tack!

    Hann även du uppleva en period av lägre förbrukning, innan den senaste uppdateringen?
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag inte lyssnat så mycket utan istället valt en annan tjänsteleverantör med lägre dataförbrukning ibland.Det finns inga mätdata med andra ord.
    Det är ju lite svårt att monitorera en viss apps förbrukning under godtyckligt valda tidsintervall,såvida det inte finns någon fantastisk app på playstore som kunde förenkla sådan mätning.
    Framöver kommer jag inte att monitorera SRPLAY såvida inte något nytt "breakthrough" lanseras.Det borde finnas frivilliga testpersoner inom företaget.
  • Jag har också samma problem där min surfmängd har nått taket 3 gånger om på drygt en vecka.
    Jag har surfmängd på 2 GB per månad och det har räckt för att lyssna på kvällarna när jag går och lägger mig men nu har det gått åt 6,5 GB på 9 dagar.
    Jag gillar Sverige Radion och vill helst fortsätta att lyssna på den, men....
  • Hej!
    Att vår app ger er detta problem är verkligen inte bra! Tills det är löst har jag all förståelse för att Tomas och andra väljer att ta del av vårt innehåll via andra tjänster.

    Den Android-tjänst som är allra mest lik vår app Sveriges Radio Play, är vår hemsida sverigesradio.se, som kanske kan vara ett bra alternativ, Farmor T?

    Jag hör med app-utvecklarna hur det går med felsökningen här.
    Annika Webbmaster
  • När jag tog hem appen sverigesradio.se säger den att den inte är kompartibel med den här versionen. Jag har en Samsung Galaxy S8
    Vad betyder det för jag har den senaste uppdateringen för min Android mobil.
  • Hej igen!

    Här är jag osäker på vilken app du tog hem, för jag tipsade inte om någon app, utan om att gå till vår webbplats, https://sverigesradio.se/ Det bör du kunna göra med "din vanliga webbläsar-app", alltså den du använder när du besöker sidor på nätet.

    Många med din Samsung-modell använder antingen en webbläsare som heter Google Chrome eller en som heter Samsung Internet. Jag delar bilder av hur de apparnas ikoner ser ut, så kanske du känner igen om du har någon av dessa installerad på telefonen. I så fall kan du använda den appen och gå till vår hemsida på adressen sverigesradio.se där du kan lyssna på alla program och kanaler.

    Annika Webbmaster
  • Jag missuppfattade och trodde att det var en app. Nu hittar jag det kan börja lyssna på den sidan.
    Tack på förhand

  • Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika och alla andra på SR-teknik!

    Då ni föreslagit sr.se som alternativt sätt att lyssna med reducerad bitrate i jämförelse med appen!
    Råkar ni veta av en händelse vad sr.se drar per timmes lyssning?

    hälsning Tomas
  • Thomas! Jag lyssnade idag på p4 via hemsidan för att just kolla detta. För 30 min drog det drygt 17 mb i begränsad ljudkvalitet.
  • Hmm? Finns sr.se i begränsad kvalitet?
    Men okey den drar uppenbarligen betydligt mindre men är mer svårhanterbar för mindre skärmar.
    Tack.
  • Råkar ni veta av en händelse vad sr.se drar per timmes lyssning?
    Inte av en händelse. Det är mitt jobb att veta - och försöka förklara. Men det är inte helt enkelt, i och med att det beror på vad man lyssnar på och, som Katarina skriver, vilken inställning man har i spelaren. (Även valet av webbläsare spelar in, för med webbläsarna Opera eller Internet Explorer är det lite andra inställningar.)

    Nedan berättar jag vad som gäller på hemsidan vid lyssning på en kanal. En mer ingående beskrivning finns på hemsidan:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?

    Automatisk eller begränsad
    I de flesta webbläsare kan ni välja mellan automatisk och begränsad ljudkvalitet på våra kanaler. Den begränsade kvaliteten innebär 48 kbps. För mobiltelefoner och surfplattor är den begränsade kvaliteten förvald.

    Med automatisk ljudkvalitet får ni oftast en ljudström på 192 kbps. Om uppkopplingen tillfälligt blir sämre, kommer kvaliteten att sänkas automatiskt till 96 kbps, för att sedan öka när uppkopplingen är bättre. Blir uppkopplingen ännu sämre, kan strömmen gå ned ytterligare, till 48 kbps. På datorer får ni alltså denna automatiska ljudkvalitet ifall ni inte ändrar inställningen själva.

    Att byta kvalitetsval
    Både på mobila enheter och på datorer kan ni själva byta mellan begränsad och automatisk ljudkvalitet. På datorn når ni inställningarna genom att klicka på pilen bredvid högtalaren i spelaren, se markering. Då fälls en större version av spelaren ut, där ni bland annat kan spola i ljudströmmen på ett enklare vis samt byta inställning för ljudkvalitet:

    På mobilen når ni inställningarna genom att trycka i någonstans i spelaren (var som helst utom på knappen för play/paus).

    Där behöver ni även trycka på länken Till inställningar för att ändra kvalitetsvalet:

    Mellan 22 och 88 MB på en timme
    Om ni lyssnar med begränsad kvalitet förbrukas ca 22 MB per timme av själva ljudströmmen, sen laddas det programinformation, en del bilder, information om hur långt ni har lyssnat och lite annat också som kanske kan förklara att Katarina fick lite högre förbrukning än så. Med automatisk kvalitet och god uppkoppling, förbrukas ca 88 MB på en timme av ljudströmmen.

    Hemsidan är anpassad för mobilen
    Tomas, hemsidan är anpassad för att fungera på små skärmar. Berätta gärna vilken funktion du saknar eller tycker är krånglig att använda på hemsidan, så berättar vi om funktionen finns och hur du i så fall enklast använder den!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika mfl, det var ju en begriplig bruksanvisning.Hanterar normalt inte kvalitetsmikling i webläsare ,ja det var nog flera år sedan och den inställningsparametern har flyttat på sig sen då.Det var ju intressant att provlyssna begränsat läge 48 kbps och fick det till 29 mb/h vid testtillfället.Som för web-versionen för Windows som har ett mellan-kvalitetsläge så kanske denna finess borde finnas för webversionen för android också.
  • Som jag skrev, att förklara vilken kvalitet du får i olika sammanhang är inte helt enkelt ...
    Som för web-versionen för Windows som har ett mellan-kvalitetsläge så kanske denna finess borde finnas för webversionen för android också.
    Nja, webbversionen för Windows ska också ha valen Automatisk (48-192 kbps) respektive Begränsad (48 kbps) när du lyssnar direkt på en kanal - i alla webbläsare utom Opera och Internet Explorer. De använder en äldre "reservspelare" med valen låg (64 kbps), mellan (128 kbps) och hög (192 kbps).

    Jag ser bakom kulisserna att du har använt Firefox när du skrev hit. Får du tre alternativ i den, eller lyssnade du i en annan webbläsare? Jag trodde inte att Firefox får "reserv-spelaren" numera. Om jag har missförstått detta, så vill jag rätta den artikel jag länkade till igår!

    Däremot har alla webbläsare (även i Android) valen Låg, Mellan och Hög om du lyssnar i efterhand. Kan det vara förklaringen? Kvaliteterna är 32, 96 respektive 192 kbps. Den inställningen påverkar dock inte all efterhandslyssning eftersom många program (nedladdningsbara poddar, de utan musik) endast ligger ute i 128 kbps.

    Hoppas att mitt svar inte rörde till det för mycket!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer Annika.Använder Firefox både i Windows och i Android. Hade en annan webbläsare gjort skillnad och på vilket sätt?

    Firefox Android, direktlyssning, ger bara valmöjligheterna: Begränsad och automatisk
    Windows 10, direktlyssning, ger: lite, mellan eller hög
  • Ok, då behöver vi felsöka. (Eller inte felsöka egentligen - det är inte ett fel, bara något jag i så fall missuppfattat och behöver förstå!)
    Annika Webbmaster
  • Om det skulle vara till er hjälp kan jag byta web-läsare och meddela resultat.
    Det är så kul att bli föremål för testning och föra kunskapens vägar framåt.
  • Vi har två olika spelare vid direktlyssning. Den äldre, som du verkar få, till vänster, och den nyare, som Chrome, Edge och Safari får, till höger.

    Förutom andra kvalitetsval, saknar den äldre spelaren möjlighet att backa i ljudströmmen.

    Nu tar jag helg 😀

    Annika Webbmaster
  • Katarina skrev tidigare:
    Undrar om detta problem bara gäller för Samsung telefoner. Skumt är det...
    Min kollega Ted och jag hade då intrycket att fler modeller drabbas, men när jag nu går igenom de rapporter vi har fått in, så verkar det som om Katarinas misstanke kan stämma. Ett ärenden om oväntat hög dataförbrukning i "en icke Samsung-enhet" som vi under början av sommaren satte i samband med ert fel, var helt enkelt inte samma fel. Staffan här (med en telefon som heter RealMe), hade hög dataförbrukning, men det rörde nedladdat och inte direktlyssning.

    Just detta fel, där direktlyssningen i appen ger högre dataförbrukning än vad ni har ställt in, ser vi endast i Samsung. Ni som skrivit på denna sida har dessa telefonmodeller:
    • Ylva: Samsung Galaxy S7 (Android 8?)
    • Tomas: Samsung Galaxy S7 (Android 8)
    • Katarina: Samsung Galaxy A33 5G (Android 12)
    • Farmor T: Samsung Galaxy S8 (Android 9?)
    Därutöver har vi fått in en felbeskrivning i en annan tråd:
    • Sune: Samsung Galaxy A8 (Android 9?)
    Det finns helt enkelt skäl att se över om det finns någon specifik Samsung-funktion som påverkar möjligheten att begränsa ljudkvaliteten i appen.
    Annika Webbmaster
  • Katarina skrev:
    Jag lyssnade idag på p4 via hemsidan för att just kolla detta. För 30 min drog det drygt 17 mb i begränsad ljudkvalitet.
    Var detta i samma mobil, eller var det i en dator?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika. Jag lyssnar på p4 direkt i Samsung internet på mobilen då jag är ute. Det drar mindre än hälften av MB än vad er app gör, lyssnar i begränsad ljudkvalitet vilket funkar bra. Slutat använda appen SRplay.
  • Bra att begränsningen av ljudkvalitet fungerar som den ska när du lyssnar via hemsidan! Jag hoppas att vi kan ringa in och lösa vad det är i appen som gör att det inte längre fungerar där.
    Annika Webbmaster
  • Vill verkligen bidra till det intrikata problemet.
    Apple och Samsung har väl ungefär lika stora marknadsandelar ,totalt 70%.Verkar som att Apple är befriade från den överdrivna dataförbrukningen.Sen återstår en drös med andra märken som inte syns pga det statistiska bortfallet då bara ett fåtal har inrapporterat till sr.
  • Hej Tomas!

    Vi uppskattar verkligen din vilja att hjälpa till. Jag vet att utvecklarna under kommande veckor kommer lägga ner extra mycket jobb på ringa in felet och få det åtgärdat. Jag kommer ha dig i åtanke om utvecklarna efterfrågar någon användare som är villig att testa, ge feedback eller liknande!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej allesammans!

    Goda nyheter! Våra utvecklare verkar nu äntligen ha fått ordning på problemet som orsakat den höga dataförbrukningen vid direktlyssning i appen. Ni är många användare som har upplevt detta, utvecklarna har under de senaste veckorna arbetat intensivt med att åtgärda problemet och felet ska nu förhoppningsvis vara löst.

    Jag vill också passa på att nämna att vi är mycket tacksamma för er hjälp i form av att bidra med viktig information i detta arbete.

    I kommande version (som släpps idag) är alltså lösningen implementerad och när versionen kommer in i era telefoner så ska dataförbrukningen återigen vara tillbaka på normal nivå.

    Den nya versionen släpps idag i beta, därefter kommer den att rullas ut till våra användare under ett par dagar. Vi släpper alltid nya versioner i omgångar, först till en mindre mängd användare, när vi sedan märker att versionen fungerar bra så rullar vi ut den till den stora massan. Någon gång i nästa vecka bör ni således ha den nya versionen i era telefoner, där problemet nu ska vara löst!

    När era telefoner uppdaterats med den nya appversionen så får ni gärna höra av er om ni inte märker någon förbättring.

    Stort tack för ert tålamod och trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tillägg:
    Vill ni ha den rättade versionen direkt, så är det lätt att bli betatestare, se här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Har utvärderat den nya versionen hastigt och finner följande:
    * högsta bitrate 50-55 mb/h vilket är i paritet med spotifys och skulle motsvara ca 128 kbps.
    Däremot ligger de andra två lägre kvaliteterna på tok för nära den högsta.Normalt brukar man väl halvera från föregående i varje steg.Det kan vara en anledning till att jag inte hör skillnad mellan kvaliteterna?
  • Hej Tomas och tack för att du kollar upp detta!

    Felet med för hög dataförbrukning uppstod enbart vid direktlyssning, alltså att lyssna live på kanaler. Med din beskrivning tror jag att du inte lyssnade på en direktsänd kanal, utan på ett avsnitt i efterhand. Om det var en podd du hörde är både din analys av dataförbrukningen och din hörsel pålitliga!

    Det jag skriver nedan är överkurs och absolut inte information som lyssnare förväntas ha kunskap om. Jag tror att det är få personer ens på Sveriges Radio som har helt klart för sig vilka kvaliteter vi har för olika innehåll. Det mesta av denna informationen går dock att ta del av när behov eller intresse finns, se här:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?

    För många program, som nästan alla P1-program, är kvaliteten alltid 128 kbps. Valet lite, lagom eller mycket påverkar därmed inte poddfiler. Det är alltså ett sådant avsnitt jag tror att du lyssnade på när du uppskattade att dataförbrukningen och ljudet inte påverkades av kvalitetsinställningen.
    Normalt brukar man väl halvera från föregående i varje steg.
    Med vår direktlyssning är det så stegen ser ut. Testa gärna att lyssna direkt på en kanal och jämför valen valen lite (48 kbps), lagom (96 kbps) och mycket (192 kbps). Det bör ge en tydlig skillnad i både ljud och dataförbrukning:
    • 48 kbps: ca 22 MB/h
    • 96 kbps: ca 44 MB/h
    • 192 kbps: ca 88 MB/h
    Med efterhandslyssning av avsnitt som inte är poddar, exempelvis musikprogram, är den lägsta kvaliteten är ännu lägre, 32 kbps (som ger ca 15 MB/h). Då sänder vi i mono så att vi använder varenda bit så effektivt som möjligt, i och med att stereo medför att nästan samma ljud sänds ut dubbelt. Hörbarheten är förvånansvärt god, trots den låga bitraten. Testa med något musikprogram, exempelvis detta:
    P2 klassisk jul

    Just klassisk musik är kanske inte det man i första hand bör lyssna på i 32 kbps, ens vid stora behov av att dra ned på dataförbrukningen! Ett tips för den som vill ha bra ljud och samtidigt spara på mobildata är att ladda hem avsnitt i hög kvalitet över wifi och sedan lyssna på det nedladdade ljudet istället för att strömma avsnitt över mobilnätet.

    Tack för att du återkopplar hur saker fungerar, för vi vill förstås försäkra oss om att de problem vi tror att vi har löst verkligen är åtgärdade i grunden! Om min analys inte stämmer, och du fick detta resultat trots att du lyssnade direkt på en kanal, så hör av dig, för då behöver vi felsöka vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hur som helst så tackar vi alla säkert över att ni fått ned dataförbrukningen till en mer rimlig nivå.
    Med 3GB/månad går det nu att lyssna på många timmar SR Play.
    (jo det testades med alla de tre kvaliteterna direktlyssning)

    hälsning Tomas Thorén

  • (jo det testades med alla de tre kvaliteterna direktlyssning)
    Då är vi inte nöjda förrän vi förstår hur detta gått till. Även om jag håller med om att det förstås är bra att appen har en lägre dataförbrukning, så ska det gå att få lägre och högre kvalitet kopplat till inställningarna.

    Lyssnar du direkt i appen, eller skickar du ljudet vidare till någon extern enhet? Vid casting har jag för mig att kvalitetsbyte inte fungerar (men det behöver jag kolla upp).

    Vilken kanal mätte du på? Minns du när? Jag vill självfallet se om vi kan ha haft något tillfälligt problem med utsändningen som kan ha låst dataförbrukningen till en kvalitet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    självfallet skulle jag kunna vara behjälplig med alla de parametrarna Annika efterlyser men tycker det börjar likna ett skämt med tanke på hur länge felavhjälpningen pågått.
    Som deklarerat tidigare så är jag nöjd med att SR inte övertrasserar Spotifys dataförbrukning och Annikas råd om hur P2 bäst kan lyssnas till.