”Min sida” får appen att stängas

När jag trycker fliken på ”Min sida” längst ner till höger stängs appen. De andra flikarna (sök osv) funkar. Har senaste iOS versionen och senaste versionen av appen. Problemet uppstod när jag uppdaterade appen tidigare i veckan. Har startat om appen flera gånger.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Oj, det var ett (så vitt jag vet) nytt fel.

    Se till att börja med efter om du verkligen har den senaste versionen, 23.2.4. I vanliga fall hade jag bett dig kika i appen under inställningar, men eftersom den nås via en länk på Min sida, så är det ju omöjligt, så vi får kolla om du kan uppdatera via AppStore.

    Vi endast har släppt version 23.2.4 till ca tio procent av lyssnarna (utvalt slumpvis), och därmed ser du inte att det finns en ny version om du tillhör de nittio procent som vi inte har släppt den till ännu. Även lyssnare som inte har tilldelats den versionen kan dock uppdatera manuellt till 23.2.4 så här:

    1. Öppna AppStore
    2. Välj Sök i menyn nedtill
    3. Sök upp SR Play
    4. Tryck på ikonen för appen (inte på knappen Öppna) Se bild
    5. På appens sida i AppStore väljer du Uppdatera om det går, annars står det Öppna även där

    Gick det att uppdatera? Hör av dig annars!
    Annika Webbmaster

  • Har gjort det. Står bara Öppna och inte uppdatera så jag antar att jag har senaste versionen. Står dock att det är version 22.2.4 - men jag antar att det är ett skrivfel för versionen innan är 23.2.3
  • Tack för att du testade!

    Det är ett skrivfel. Hoppas att det inte ställer till något rent praktiskt!

    Jag kom på att det går att nå Min sida även genom att "långtrycka" på ikonen för Sveriges Radio Play på telefonens hemskärm. Det borde inte göra någon som helst skillnad, tycker jag, men är ju värt att testa.

    Om det inte heller hjälper, så får du gärna se om du kan få felet att släppa med någon av dessa manövrar, där min tanke är att en förändring som påverkar de tre flikarna under Min sida (Favoriter, Min lista, Nedladdat) skulle kunna göra susen
    • Favoritmarkera/följ ytterligare ett program - eller sluta följa ett program (hjärtsymbolen på exempelvis programmets sida)
    • Lägg ett nytt avsnitt till Min lista (exempelvis från avsnittets trepunktsmeny)
    • Ladda ned ett avsnitt (exempelvis från avsnittets trepunktsmeny)
    Annika Webbmaster
  • Har provat alla fyra tipsen. Tyvärr inget som hjälper. Provade dem ett i taget och startade om appen mellan varje försök.
  • Vi har en hel del problem med appen, egentligen sedan uppdatering till ios 16 (men mer allvarligt de senaste två veckorna), och det du beskriver är troligen ett särfall av de andra buggarna:
    Seg Iphone-app (fryser av och till)

    Vi arbetar på att lösa de problemen så snart vi kan (förstås).

    Flygplansläge
    I flygplansläget ska du kunna gå in under Min sida, utan att den sidan försöker ladda hem en massa annat. Se om det hjälper (och i bästa fall får felet att släppa, annars ändå ger dig möjlighet att lyssna på Nedladdade avsnitt)!

    Tvingande omstart
    En annan sak som möjligen kan hjälpa, är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
    Tvinga iPhone att starta om

    Vid en sådan omstart sker lite andra saker än när ni startar om mobilen på vanligt vis. Bland annat avbryts felaktiga bakgrundsprocesser mer tvärt, vilket kan göra underverk när en app inte funkar korrekt. Gör så här:
    1. Tryck snabbt på knappen för volym upp
    2. Tryck snabbt på knappen för volym ned
    3. Håll in sidoknappen länge, tills Apple-äpplet dyker upp
    4. Släpp sidoknappen
    (Flygplansläget tror jag mer på än den där tvingande omstarten.)
    Annika Webbmaster
  • Tvingande omstart har jag provat sedan tidigare. Gjorde om det en gång till utan resultat. Flygplansläge funkade lite bättre. Nedladdat och Min lista funkar. Men när jag väljer Favoritprogram stängs appen igen. Nu kan jag iallafall lyssna från min lista - men gäller att komma ihåg vilka poddsr som släpper program vilka dagar så jag kan ladda ner dem. :). Hoppas ni hittar felet snart och kan rätta det.
    Bästa svaret
  • Ett fall framåt (och hjälper oss i felsökningen eftersom det ringar in problemet till att det gäller fliken Favoritprogram!)

    Jag markerar ditt svar som "bästa svaret" så att eventuella andra drabbade hittar det så snabbt som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar appen som den ska?!?! Det jag gjort sedan den bara kraschade hela tiden är att ha lyssnat på ett helt, nyligen nedladdat avsnitt. Öppnade avsnittet från Min Lista när telefonen var i flygplansläge. Lyssnade på avsnittet med flygplansläget av. Vet inte om detta kan ha påverkat- men det är det enda jag gjort. Nu funkar alla flikar på min sida även utan flygplansläge.
  • Härligt!

    En av våra mest erfarna Ios-utvecklare tog på sig ansvaret och kallar det för "en riktig klassiker-miss":
    Det kommer att vara åtgärdat i nästa version som kommer i början av nästa vecka.
    Problemet berodde, enligt samma utvecklare, med 99% säkerhet på att det råkat bli en dubblett i en lista, vilket gör att vyn kraschar.
    Det ska den ju såklart inte göra om utvecklaren kommer ihåg att lägga in skydd mot det.
    Innehållet i din lista har förmodligen ändrats nu så att den förmodade dubbletten inte finns kvar, vilket gör att det funkar igen.

    Varför det blev dubbletter i din avsnittslista vet vi inte, men har troligen med de andra felen vi har sett att göra. Jonas såg dubbel version av ett avsnitt som han laddade hem:
    ... Hamnade också i ett läge där det såg ut som om jag hade två nedladdningar på samma gång och indikeringen hoppade mellan dessa.
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/appen-crashar-nar-man-laddar-med-program/

    Tack för att du hjälpt oss att åtgärda detta fel!
    Annika Webbmaster