Min sida: listan med sparade avsnitt är tom!

hela listan med sparade program tömdes för ett tag sedan
var det något planerat
går det att få tillbaka den

Kommentarer

  • Hej Kent!

    Det var tråkigt. Du har tackat nej till att sverigesradio.se får lagra kakor för inställningar i din webbläsare, och därmed har listan över avsnitt på Min sida nollställts.

    Vi kan tyvärr inte hjälpa dig att återställa denna lista:
    Kakor för inställningar
    Denna kategori används bland annat i listan där du själv lägger in avsnitt och ljudklipp på Min sida. Om du tackar nej till kakor för inställningar, så nollställs denna lista. Observera att vi inte kan återskapa en raderad lista, så om du senare vill använda Min sida och godkänner kakor för inställningar, är listan med dina ljud till att börja med tom!
    Så använder Sveriges Radio kakor och liknande tekniker
    Om du minns delar av det innehåll du hade lagt till i listan, så berätta gärna. Ofta kan jag ge tips på hur du på olika vis hittar tillbaka till programmen och lägger in dessa på nytt så enkelt som möjligt.

    Fast problemet gäller förmodligen inte de program du minns, utan allt bra innehåll som du en gång har lagt dit för att kunna lyssna senare - utan att behöva komma ihåg allt.

    Hoppas att du snart återställt det viktigaste - och kanske rent av hittar några nya bra avsnitt att lägga till listan!
    Annika Webbmaster
  • Ni borde tillhandahålla ett sätt för användaren att hämta ned Min Lista till en datafil.

    Det är onödigt att låsa data till webbplatsens lokala lagring på det sätt som görs nu, om man vill bör man på ett enkelt vis kunna säkerhetskopiera och flytta den information man byggt upp under en längre tid och därmed också förebygga den här typen av incidenter.
  • Tack, det är ett förslag vi fått in från dig (vill jag minnas) sedan tidigare:
    Kommentar den 25 april 2019 i tråden Beröm av "Min lista"

    Informationen ligger lagrad i webbläsaren under namnet listen-later och det skulle förstås gå att förenkla för lyssnare som vill spara, kopiera eller redigera listan:
    Lista över kakor som används av sverigesradio.se

    Vi ser till att utvecklarna tar del av tipset igen, men flaggar samtidigt för att de kolleger som arbetar med utveckling av hemsidan är alltför få i förhållande till de krav och önskemål som landar på deras bord, och det innebär att de tyvärr måste lägga många bra förslag på is.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Utvecklarna förstår nyttan med att kunna ladda hem Min sida på ett enkelt och tydligt vis. Detta är något de vill kika på nästa gång vi arbetar med att förbättra tjänsten Min sida på sverigesradio.se.

    Tyvärr vet vi inte när detta nästa gång kommer att inträffa, men vi på supporten bevakar att detta (och andra bra lyssnar-förslag som rör Min sida) då kommer att finnas med.
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker det är oerhört irriterande och det bör finnas andra lösningar. Kakorlagring ska det verkligen behövas?

    Märkligt var att det fungerade hur bra som helst i över ett år, men helt plötsligt börjar sidan raderas. Illa!

  • Hej Jerker!

    Listan på Min sida har alltid baserats på kakor. Det som har förändrats och som jag tror gör att du får detta problem numera, är att många webbläsare har inställningar som gör att kakor raderas. Den sortens inställningar har funnits länge, men det har blivit allt enklare att aktivera dem, utan att det är tydligt att det ger problem på webbplatser med kakor som du vill behålla.

    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med webbläsaren Firefox, och då är det i första hand två inställningar som kan ge dig problem.

    1. Privat surfning
    Det går att använda ett läge i Firefox som kallas privat surfning, där kakor raderas när du stänger webbläsaren:
    Privat surfning - Använd Firefox utan att spara historik

    Du kan använda vår webbplats med privat surfning, men du kommer inte att kunna spara avsnitten på Min sida och du kan inte heller spara inställningar för exempelvis vald P4-kanal från ett besök till nästa.

    2. Kakor som raderas automatiskt
    Det finns andra inställningar som också raderar kakor automatiskt, och med dessa inställningar blir det samma problem:
    Aktivera och inaktivera kakor som webbplatser använder för att spåra dina inställningar

    Om du använder denna inställning, går det dock att göra undantag så att kakorna från just sverigesradio.se inte raderas. Fråga om du vill ha mer information om hur du gör!

    (3. Kakor som blockeras)
    Det finns även inställningar som gör att kakor inte alls kan lagras, men om du har dessa inställningar, så skulle du inte ha kunnat lägga till avsnitt till Min lista, så detta är nog inte aktuellt hos dig, men jag nämner det i alla fall:
    Blockera kakor

    Förändring hos oss
    Ytterligare en förändring som kan ge problem, är att vi på Sveriges Radio sedan ett knappt år tillbaka har gjort det möjligt att använda vår webbplats utan att använda kakor för inställningar. Om du endast tillåter att vi får spara nödvändiga kakor, så fungerar inte listan på Min sida. (Kakor för inställningar är alltså inte nödvändiga för att lyssna på vårt innehåll, men de är helt nödvändiga om du vill kunna spara dina inställningar!)

    Låter detta som troliga förklaringar till varför problemet har blivit vanligare?
    Annika Webbmaster
  • Idag skulle jag spara ned Min lista från en webbläsare jag använder, och då får jag oförhappandes en fråga om jag vill godkänna kakor på sverigesradio.se. Mycket riktigt visar det sig att webbplatsens lagrade data där listan ingår är borta.

    Jag hade ganska många klipp sparade i listan som jag gärna hade velat ha kvar, så det var tråkigt.

    Vad kan det bero på att webbplatsens data plötsligt försvinner och jag måste godkänna kakor igen i en webbläsare som jag använder ofta och där jag inte har raderat historiken manuellt?

    Varför tillhandahåller ni inte en funktion för att låta användaren säkerhetskopiera sin lista eftersom det verkar vara en påtaglig risk att datan raderas utom användarens kontroll?
    Johannes
  • Tråkigt och absolut en följd av att Min listainte fungerar så bra som den skulle kunna göra.
    Vad kan det bero på att webbplatsens data plötsligt försvinner och jag måste godkänna kakor igen i en webbläsare som jag använder ofta och där jag inte har raderat historiken manuellt?
    Det undrar jag med. Innehållet i lokal storage ska sparas över tid.

    Vad är det för webbläsare? Inträffade detta i samband med en uppdatering av webbläsaren? (Det bör förstås inte heller göra så att Min lista försvinner, men gör det hela mindre mystiskt.)

    Åtminstone två gånger (troligen fler) sedan Min lista lanserades 2018, har vi på Sveriges Radio gjort förändringar som tyvärr lett till att kakor (eller, mer exakt, data i local storage) har försvunnit hos lyssnare. Det är dock inte anledningen denna gång. Min egen Min listaär exempelvis intakt.
    Varför tillhandahåller ni inte en funktion för att låta användaren säkerhetskopiera sin lista eftersom det verkar vara en påtaglig risk att datan raderas utom användarens kontroll?
    För att det inte har prioriterats - hittills. Och det lär inte heller hinnas med under den närmaste tiden. Utvecklingen av sverigesradio.se just nu handlar i princip uteslutande om en övergång till ny teknik under huven. Till och med enkla och tydliga förbättringar (som ditt förslag om att visa att länken till supportforumet på vår 404-sida är en länk, förslaget om att filtrera sökträffar från den senaste veckan eller ett förslag om att byta länktexten vid poddarnas RSS från Poddradio(xml) till Podd-RSS) ligger i malpåse. Frustrerande för både lyssnare som inte ser några förbättringar och närmast kan ge upp hoppet om att vi vill rätta till problem, och för utvecklare som känner sig otillräckliga och vet att det finns förbättringsområden som inte hinns med. Samt för oss på supporten, som känner oss splittrade, eftersom vi vill vara lojala med båda grupperna.

    Så förslaget du lanserade i april 2019 om att på ett enkelt och tydligt vis kunna kopiera (etc) "listen-later-informationen" från local storage är fortfarande intressant och bra, men ligger på is. När det inte längre är tvärstopp på förbättringsfronten, kommer vi att tina upp förslaget igen.

    Här och nu kan vi kanske fokusera på vad som kan ha skett i din webbläsare?
    Annika Webbmaster
  • Ok, Jag undrade om det var SR som gjort något förändring, men kanske det kan vara min webbläsare då. Jag synkar ibland profilen mellan olika enheter, och om det uppstått någon konflikt där kanske risken finns att det skrivs över. Tyvärr betraktas kanske kakor och lagring i webbläsaren i viss mån som umbärlig information av webbläsartilverkarna, eftersom den sparas av webbplatsens ägare och inte direkt av användaren, men det är ändå märkligt att den bara kan försvinna sådär tycker jag.

    Jag börjar undra om det inte är lika bra att försöka ordna med egna lösningar. Ett tips från dig var väl att spara bokmärken till avsnitt, och det kanske faktiskt är ett säkrare alternativ för att administrera intressanta avsnitt än att lägga dem till Min lista. Man kanske också kan ordna med någon extension för webbläsaren som hjälper till med att spara och organisera information, sådana fungerar väl dock inte alltid för mobila webbläsare.

    Vad gäller sökningar kan man som sagt använda Google i väntan på SR:s eventuella indexering av textinnehåll. Enligt den liberala doktrinen ska ju var och en fokusera på vad den är bäst på.

    Johannes
  • > Utvecklingen av sverigesradio.se just nu handlar i princip uteslutande om en övergång till ny teknik under huven.

    Vet inte om detta tagits upp i någon ämnestråd, men vad är det för ny teknik ni ska gå över till och hur ser tidplanen ut där?
    Johannes
  • Vet inte om detta tagits upp i någon ämnestråd, men vad är det för ny teknik ni ska gå över till och hur ser tidplanen ut där?
    Vi har tagit upp det, och jag svarade då att jag skulle återkomma, vilket jag inte gjorde. Tack för påminnelsen

    Däremot tog jag upp frågan med utvecklarna och har i ett protokoll antecknat:
    Lyssnaren Johannes frågar om Ny webb (teknikval, syfte, tidplan ...). Även jag är nyfiken på tidplan och en del annat, så när något utkristalliserar sig, får ni gärna hålla mig underrättad. (Något lär märkas publikt 2023 är en kvalificerad gissning.)
    Så, jag ber om ursäkt för att jag inte svarade tidigare - och ber att få återkomma! Jag har skickat en fråga till utvecklarna och skrev bland annat:
    Syftet är väl delvis att nuvarande kod är snårig och svår att arbeta i effektivt, och att det blir enklare att utveckla och underhålla om ni bygger nytt. Men finns det andra syften?

    Teknikval kanske går att ta lite övergripande, t ex om gamla sajten är onödigt javascript-tung och vi istället vill lösa saker si eller så?/.../

    Tidplan ... Går det att skriva ngt? Om inte, varför?
    Annika Webbmaster
  • Det verkar som att en hel del innehåll på sverigesradio.se har försvunnit nyligen då de gjort en omorganisation där sidorna bland de två Kulturnytt editionerna slagits ihop till en gemensam sida. Detta upptäckte jag idag då ett inslag om yogamusik jag medverkade i inte längre verkar finnas kvar på hemsidan.
    Kanske är det därför posterna försvunnit?
    Alexander Forselius
  • Hej igen, Alexander!

    Min lista är en funktion för att lagra länkar i den egna webbläsaren. Den hade helt "nollställts" hos Johannes.

    Om det endast hade varit artiklar från just Kulturnytt i P4 som hade försvunnit, så hade det kunnat bero på den sammanslagning som ställde till det för dig och som vi undersöker närmare här.
    Annika Webbmaster