Min lista: Varför ligger nya avsnitt nederst?

Jag är osäker på hur den här listan är sorterad. Verkar ev vara det datum som jag lagt till avsnitten på min lista, där senast tillaggda hamnar längst ner, stämmer det? Tycker spontant set borde vara tvärtom, eller möjligtvis i ordningen avsnitten sändes. Tycker det är ganska irriterande.

Kommentarer

  • Hej Kalle!

    Det stämmer att de avsnitt du lägger in ska lägga sig längst ned, och jag vill förklara hur vi resonerat.

    Inte sändningstiden
    Valet med hur de ska lägga sig är inte självklart, men att den ordning lyssnaren lägger in dem bör styra, snarare än sändningstiden, är rimligt. Min lista är ju min, och om jag nyligen lagt in en dokumentär från 2016 är den mer aktuell för mig än ett färskare avsnitt jag lade in för en månad sedan.

    Överst eller nederst?
    Mer huvudbry vållar var i listan ett nytt avsnitt ska lägga sig. I topp så att det blir enkelt att återfinna, är ditt förslag, och vi har förstås övervägt det alternativet - men ändå valt att göra tvärtom.

    Anledningen är enkel! En stor del av app-användarna använder Min lista för att få till en kontinuerlig uppspelning av "avsnitt som hör ihop". Alla delar av en följetong i rätt ordning exempelvis. Och när jag lägger in dem är det logiskt att lägga dem så här:
    • Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren del 1
    • Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren del 2
    • Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren del 3
    Och eftersom listan är uppbyggd så att den spelar upp det vi lagt in "uppifrån och ned", är det ju mest praktiskt om avsnitten hamnar i den ordningen!

    Hoppas att du förstår hur vi resonerat 😀

    Starta listan från valfritt avsnitt
    Visst har du märkt att du kan starta lyssningen från valfritt avsnitt och få de följande att spelas upp automatiskt? Om inte, läs mer om det här:
    Min Lista - spela alla

    Sortera listan själv
    Dessutom går denna lista att sortera.
    1. Tryck på Ändra (Iphone) eller pennan (Android) längst uppe till höger
    2. Nu dyker det upp en ikon med tre horisontella streck till höger om avsnittet
    3. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan

    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar!
    Okej, jag förstår resonemanget och kan köpa att det är så den är uppbyggd om det är så de flesta använder den. Jag använder den inte så, utan mer som ett ställe där jag sparar avsnitt jag kommer vilja lyssna på framöver. Ex vis scrollar jag igenom Meny och lägger in de avsnitt jag vill lyssna på i min lista. Och jag lägger även in avsnitt jag redan hört, men som jag snabbt vill kunna hitta tillbaka till senare (så som Tankesmedjanavsnittet där Ola Söderholm pratar om hur Carl Bildt en intervju, ett avsnitt som heter ”2011-11-28”, jättesvårt att scrolla och hitta alltså).
    Självklart kan jag ”modda” listan genom att trycka på ”ändra”, men det känns väldigt analogt och inget jag kommer orka med.
    Jag skulle gärna se en funktion där en kan sortera likt mapparna på en dator (med olika alternativ). Men jag kommer inte heller kämpa hårt för det, eftersom jag inte tycker det är ett så stort problem. För mitt användande är det bara lite ologiskt just nu.
  • Hej!
    Jag är nöjd med att mina senaste val hamnar längst ner. Men nu har listan växt (minst 80 st) och nu hamnar de inte där längre utan mitt i någonstans. Inte bra! Det är till exempel dagens Studio ett.

    Jag har en iPad generation 5 med IpadOS 13.6.1.
  • Kalle:
    Jag skulle gärna se en funktion där en kan sortera likt mapparna på en dator (med olika alternativ).
    Tack, vi förstår behovet och även om det inte ligger i den så kallade pipen just nu, beskriver du ju ett behov som vi vill lösa på ett eller annat sätt.

    Anders:
    Men nu har listan växt (minst 80 st) och nu hamnar de inte där längre utan mitt i någonstans. Inte bra! Det är till exempel dagens Studio ett.
    Vi har själva inte lyckats återskapa det, men andra Ios-användare har också berättat om avsnitt som lägger sig utan någon begriplig inbördes ordning. För effektivare felsökning, vill jag gärna locka över dig till en sådan tråd:
    ”Min lista”, konstig ordning på avsnitten​​​
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag tycker iofs att det är bra att avsnitt hamnar sist i listan, men inte alltid. Jag lägger in både längre program, type 1-2 timmar långa, som jag lyssnar på i delar när jag har tid, men också de senaste nyhetsprogrammen, och de vill jag lyssna på innan de längre programmen. Tidigare fungerade det så att efter det att jag hade flyttat ned de längre programmen till slutet på listan, när jag då nästa gång lade till nyhetsprogram i listan före de långa programmen. Det var väldigt praktiskt, eftersom det är emellanåt rätt många program jag måste flytta. Men sedan ni ändrade utseendet på appen så fungerar det tyvärr inte på det viset längre, utan nu måste jag varje gång jag lägger in nyhetsprogram i listan hålla på och flytta om ordningen på programmen.

    Jag gissar att ni ser det som en felrättning ni har gjort, men jag tyckte det var mycket bättre som det funkade tidigare. Det vore egentligen bra om man kunde markera för de program som finns i listan om de ska förbli sist i listan, så att nya program hamnar framför dem.

    Hälsningar
    Erik

  • Jag gissar att ni ser det som en felrättning ni har gjort, men jag tyckte det var mycket bättre som det funkade tidigare.
    Problemet var att det i en del fall inte fungerade som hos dig, utan mer som det Anders beskrev i oktober:
    Men nu har listan växt (minst 80 st) och nu hamnar de inte där längre utan mitt i någonstans. Inte bra! Det är till exempel dagens Studio ett.
    Det vill säga att listorna ofta betedde sig väldigt oförutsägbart. Nu ska alla nya avsnitt hamna nederst.

    Tips 1:
    Om du har flera korta avsnitt som du vill lyssna på i en lista och enstaka längre avsnitt som du lägger till för att återkomma till, men där själva spellistan, att ett avsnitt följer på nästa automatiskt i en viss ordning, inte är så viktig, så kanske det är bättre att flytta upp det längre avsnittet, så lägger sig de avsnitt där själva listfunktionen är central längst ned?

    Du kan starta uppspelningen av listan nedtill, i den del där de översta av dessa kortare avsnitt ligger. Fungerar den sorteringen för ditt behov?

    Tips 2:
    Med programserier där du i idag lägger nästan alla avsnitt till Min lista, så är funktionen att följa programmet (hjärt-markera) mer praktisk. Genom att följa ett program har du möjlighet att snabbt nå alla avsnitt av detta och enkelt se om det kommit nya avsnitt.

    Hör av dig om du vill ha en bättre förklaring på hur du använder den funktionen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag brukar ha c:a 3-4 längre program som jag vill ha längst ner. Varje morgon lägger jag in 3 nyhetsprogram, som jag vill höra först. Därefter vill jag att spelningen ska övergå till de första av de längre programmen. Alltså måste jag antingen flytta upp de 3 nyhetsprogrammen så de kommer först, eller flytta ned de längre programmen så de kommer sist. Först därefter kan jag start spelningen.

    Likadant är det sent på kvällen, då lägger jag också in 3 nyhetsprogram som hamnar sist osv.

    Skulle man inte kunna tänka sig en finess så att när man kommit till slutet av "Min lista" så loopar man runt och startar från början av listan igen? I så fall skulle jag kunna starta från det första nyhetsprogrammet och slippa att hålla på och flytta programmen.

    Hälsningar
    Erik

  • Ah, den lista du vill ha består alltså av tre kortare nyhetssändningar, följt av ungefär lika många längre avsnitt ... och ja, då blir det idag någon av dessa metoder:
    • flytta nyheterna uppåt
    • flytta de längre avsnitten nedåt
    • spela det som två listor, så att du först lyssnar på nyheterna i slutet av listan, och när den listan tar slut, går du in i appen och startar listan från det översta av de längre avsnitten

    Jag framför ditt förslag om att kunna loopa listan vidare till mina kolleger, med tillägget att det i så fall måste vara ett val man kan göra, eftersom en del lyssnare verkligen inte vill ha listan i loop, exempelvis om de lyssnar vid insomning.

    Ett annat förslag som borde kunna underlätta för dig är det Thomas skrev här:
    Skulle man kunna tänka sig en funktion att flytta flera avsnitt samtidigt? T ex att man markerar tre avsnitt och sedan tar tag i ett av dem och drar, och då följer alla med.
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar ofta på radioprogrammen via iPad och USB-högtalare när jag håller på med något annat och inte vill gå ifrån och starta upp en andra omgång program. Det är därför jag inte gillar idén om att ha två spellistor. Jag vill ha allt i en enda svit som räcker mer än den tid jag egentligen har avsett för lyssning.

    Flytta fler program på en gång kan väl vara bra, men jag misstänker att det skulle kräva att man markerar flera program för att sedan flytta dem, varför det blir alldeles för många moment för att vara någon egentlig vinst. Jag röstar fortfarande på att införa valet att loopa runt listan.

    Hälsningar
    Erik

  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej, i version 21.11.3 SR play för iOS (iPhone XR) kan jag inte sortera programmen i Min lista. Flyttar jag dem, så hoppar de tillbaka direkt; är det en inställningsfråga? Vore bra om det gick att sortera dem i den ordning jag vill ha dem.
  • Hej Martin!

    Tack för att du rapporterade in detta. Du har rätt, jag testade precis själv att sortera avsnitten i listan och stötte på samma fel som du. Jag kommer att be våra utvecklare ta sig en titt på detta. Ber om ursäkt för besväret!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,

    Är det deviceberoende då? Jag kör samma version på min iPad Air 2, och har inte det problemet.

    Men när nu ändå den här tråden är igång igen, skulle vi inte kunna ordna till en förbättring av grundproblemet genom att man lägger in en till knapp bland valen man får upp när man klickar på de tre prickarna för ett programavsnitt. F.n.finns ju knappen "+ Min Lista", och då hamnar avsnittet sist i listan. Men varför inte ha två knappar för detta i stället, "+ Min lista (sist)" och "+ Min lista (först)", så att man kan välja var man vill ha avsnittet. Det skulle i alla fall för mig göra att jag i princip aldrig skulle behöva sortera om listan, såvida jag inte klantar mig på något sätt.

    Det finns ju plats i menyn för ytterligare två knappar, så varför inte föreslå detta för utvecklarna?
  • Hej Erik,

    Möjligen är det så, att felet endast uppstår på vissa modeller. Utvecklarna kunde också återskapa felet och kommer nu att åtgärda det.

    Självklart kommer jag även att framföra ditt önskemål till utvecklarna!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)