'Min lista' är plötsligt tom

Min lista är helt plötsligt tom.

Kommentarer

  • Hej Bertil!

    Vi har fått in liknande rapporter om att Min lista för vissa användare ibland kan bli svart, avsnitten i listan har dock inte försvunnit utan finns kvar men blir av någon konstig anledning tillfälligt osynliga. Vi arbetar på att åtgärda problemet, men det har hittills varit klurigt att lyckas få bukt med detta. Testa att starta om appen, då borde avsnitten vara synliga igen. Återkom gärna om det inte fungerar! Som sagt, vi känner till problemet men har dessvärre ännu inte lyckats lösa det. Har du stött på felet tidigare eller var detta första gången då listan blivit svart?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Har hänt några ggr senaste tiden.
    Starta om app hjälper inte för mig

    Starta om telefon hjälpte den här gången.
    Ser att avsnitt ligger kvar i listan när jag tittar på avsnitt och ser att det är listmarkerat.
    Det går inte att göra backup på listan.
  • Tack Bertil.

    Bra att det hjälpte att starta om telefonen när omstart av app inte fungerade. Däremot förstår jag att det är irriterande att behöva starta om telefonen när listan inte syns. Jag ska framföra detta till våra utvecklare. Precis som du skriver så går det inte att göra backup på listan, det ska dock inte behövas då innehållet i listan inte förändras när den blir osynlig. Bra att du hörde av dig om detta Bertil, jag ska be utvecklarna ta nya tag om problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har haft och har återigen samma problem som beskrivs ovan. Det var bättre en tid, men de senaste dagarna har avsnitten i listan försvunnit i stort sett varje gång jag öppnar appen, och för att komma åt dem måste jag starta om telefonen. Jag kan inte koppla samman detta med någon åtgärd jag gör, utan det verkar handla om att appen varit stängd och/eller att telefonen gått i viloläge.
  • Hej igen!

    Jag länkar till den tråd där du rapporterade in samma problem redan i somras, så att vi inte behöver fråga om telefonmodell och annat som du redan har berättat:
    Program åter i "Fortsätt lyssna": Android 12 på Sony Xperia (svaret den 10 juli 2022)

    Det fel med "fortsätt lyssna" som den tråden i första hand handlade om ska vara löst sedan i höstas.

    Problemet med de tomma listorna har vi inte lyckats lösa ännu och det är svårt att återskapa. En teori, som skulle kunna passa in i det du nu beskriver, är att felet endast uppstår om listan innehåller ett problemavsnitt, med vilket jag tänker mig ett helt normalt avsnitt som på något vis borde hanteras annorlunda i appen.

    Det skulle till exempel kunna vara om ett avsnitt "med musik" ingår i listan och det är av ett program som även går att lyssna på utan musik. Versionen med musik raderas efter 30 dagar. Om det endast hade funnits denna version, så hade avsnittet försvunnit helt. Men här finns ju avsnittet kvar eftersom det fortfarande går att lyssna på versionen "utan musik"! Att avsnittet finns kvar i appen, men den ljudfil som lagts till listan har raderats, kanske ger problem?

    Medan jag skrev detta insåg jag att avsnitten från i julas av Sommar & Vinter i P1 just i dagarna passerar 30-dagar så att "musikavsnitten" har raderats ett efter ett. Ingår det några sådana avsnitt i din Min lista? Vilka i så fall? (Tänk om vi skulle kunna ringa in att felet hos dig återkom samtidigt som ett "musikavsnitt" i din lista raderats från våra servrar!)

    Om du har med ett eller flera avsnitt från Sommar & Vinter i P1 i listan, så vill jag gärna veta ifall du även har laddat hem avsnittet i fråga.

    Tack snälla för att du rapporterade in felet igen!
    Annika Webbmaster
  • Ja, det andra är löst - tack för det! Nu när det här dök upp igen kollade jag om det fanns en tråd, och eftersom det bara var en enda som hade rapporterat det som ett problem nu ville jag ändå säga att det har kommit tillbaka hos mig.

    Jag tror att det kan stämma med det du beskriver. Just nu har jag Malin Persson Giolitos Vinter från 27 december i min lista, och det ligger under "ej tillgängliga avsnitt". Jag lade det där någon gång i anslutning till att det sändes (har inte laddat hem det), och det kan mycket väl vara så att problemet dök upp hos mig trettio dagar därefter, alltså i förra veckan.
  • Tack, så intressant om min teori kan stämma!

    Eftersom alla musikavsnitt från sommarsäsongen av Sommar & Vinter i P1 raderas samma dag, och detta är ett av våra mest avlyssnade program som bör finnas i många listor, borde vi ha fått in lite extra många felbeskrivningar vid den tid dessa avsnitt raderades, i slutet av september. Det kollar jag upp!
    Nu när det här dök upp igen kollade jag om det fanns en tråd, och eftersom det bara var en enda som hade rapporterat det som ett problem nu ville jag ändå säga att det har kommit tillbaka hos mig.
    Mycket bra! Vi brukar sällan ha mer än en "synlig tråd" åt gången om varje problem, och vi vill få in felbeskrivningar i dessa! Eftersom "din förra tråd" är så lång och handlar om olika problem, felsöker vi mer effektivt här, där vi koncentrerar oss på mysteriet med de försvunna listorna.

    Det gav mig ju ett intressant uppslag som skulle kunna förklara varför vi har svårt att återskapa felet och varför det kom tillbaka till dig nu. Med tanke på hur segt detta problem har varit, är en ny infallsvinkel (även om den visar sig vara fel) bra, eftersom det ger ny näring åt felsökningen!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar inte vara hela sanningen, för nu dök problemet upp igen, men utan att jag har något sådant avsnitt i listan. Det närmaste jag kommer som utlösande faktor är att det händer när jag gör någon förändring i listan, alltså lägger till eller tar bort avsnitt, men det händer inte varje gång, så det måste vara något särskilt därutöver.
  • Jag tror som du, att felet visar sig när man gör en förändring, men att det även krävs ytterligare en faktor.

    Den faktorn tror jag kan vara "problemavsnitt". Mitt exempel var avsnitt som finns kvar, men där den version som ligger i listan är raderad. Det kan även finnas andra förändringar som ger "problemavsnitt", exempelvis avsnitt som helt raderats efter en viss tid (oftast 30 dagar), men som kanske inte har raderats korrekt i din apps lokala databas.

    På ett ungefär hur många avsnitt har du i din Min lista?
    Annika Webbmaster
  • Just nu 61. Inget av dem kan jag identifiera något problem med, men det kanske inte syns från det här hållet.
  • Hej igen!

    Jag pratade med app-teamet om detta fel på dagens avstämning. Trots att det är en väldigt tydlig bugg, är den inget vi kommer att lägga resurser på att lösa eftersom vi kommer att hämta avsnitten i Min lista med en annan teknik framöver. Förmodligen "bygger vi bort buggen" då, och det vore därför slöseri med tid och pengar att fortsätta att laga en del av appen som ändå snart kommer att försvinna.

    Ni behöver alltså inte lägga krut på att kartlägga när-var-hur felet visar sig - om ni inte tycker att det är lite intressant! (Att förstå vad ett fel kan bero på är i sig självfallet bra - för även om vi ska bygga bort denna bugg, så kanske en korrekt förståelse kan hjälpa oss att snabbare förstå framtida fel.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Bertil och Jesper!

    Har ni stött på det här felet något under den senaste tiden?
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte medvetet hållit ordning, men jag tycker det är ett tag sedan nu som jag märkte av det.
  • Tack!
    Vi har gjort en del förändringar i hur listor hämtas och visas som eventuellt har löst problemet. Om någon dyker på felet igen, vill jag gärna veta det, så att vi inte släpper detta halvvägs!
    Annika Webbmaster
  • Jag råkade senast ut för problemet med svart "Min lista" för några dagar sedan. Det var nog före uppdateringen till version 23.4.2, men definitivt efter den närmast föregående uppdateringen. Under den senaste tiden har problemet nog visat sig mer sällan än vad det periodvis gjort. Om ni skulle ha nytta av det, kan jag naturligtvis meddela om och när det uppstår igen.
  • Nu för en stund sedan i dag dök problemet upp igen, kan jag tillägga.
    Albert Pettersson
  • Trist, men bra att vi så snabbt fick bekräftat att felet kvarstår.

    Jag frågar app-teamet vad som krävs för att vi ska lösa det. Ni behöver inte rapportera in det vidare (men får gärna påminna mig om ni inte hört något inom två veckor eller så).

    Vi har det som kallas "pull to refresh", alltså att dra nedåt och släppa för att uppdatera listor. Det fungerar dock inte alls om en lista saknar poster, som här. Ifall problemet beror på att listan inte kan läsas in avsnitten kanske vi kan skicka ett "låtsas-avsnitt" till listan som informerar om att den inte hämtats korrekt. Om den posten med felmeddelandet väl syns, kan det bli enklare att ladda om listan, tänker jag.

    Jag vet att vi i alla fall pratade om den typen av lösning i samband med att en lyssnare fick tom tablå, men det kanske inte alls är relevant här.
    Annika Webbmaster