Menyerna försvunnit för att läsa artiklarna i Ekot

Sedan er senaste uppdatering av Ekots web så har menyerna försvunnit så nu hittar jag inte var jag kan läsa Ekot artiklarna. Förr klickade man på ”Nyheter” så kom man tillbaks till riksnyheterna även om man var på en lokalsida. Nu har alla menyer försvunnit.

Kommentarer

  • Urdålig ändring !
  • Hej
    Det verkar ha blivit en bugg när man har en viss upplösning som gör att ett block länkar inte dyker upp i menyn - jag har sagt till teamet så de kommer lösa det så snart som möjligt.

    mvh
  • Tack för snabb respons! Ser fram emot uppdateringen.

  • Hej
    Nu är det fixat.

    mvh
  • Nja, inte riktigt fixat. Nu finns menyn mellan riksnyheter och lokala nyheter. Men möjligheten att kunna läsa riksnyheterna och inte bara lyssna på dem fungerar fortfarande inte. På lokala nyheter kan jag fortfarande både läsa och lyssna. Men det är kanske inte meningen att man ska kunna läsa ekots nyheter. Har dock uppskattat det väldigt mycket och ser det som en betydande försämring av servicen om det inte kommer att gå fortsättningsvis.
  • Aha, det är den nya startsidan, vilken du hamnar på om du klickar 'Start' - klickar du på Nyheter så hamnar du på https://sverigesradio.se/nyheter vilket är den gamla startsidan.

    mvh
  • Nej, som andra påpekat, man kan inte se texterna. Ska det inte vara några? Jag hör fortfarande bra nog för att kunna använda ljudfilerna, men det gör inte alla andra, och dessutom är man ibland i miljöer där man vill kunna läsa nyheterna hellre än höra dem.
  • Oavsett om jag klickar på Start eller Nyheter så kommer jag till samma sida som det bara går att lyssna.
  • Har du möjlighet att ta ett skärmklipp och posta här som visar hur det ser ut om du klickar på Nyheter?

    mvh
  • Exakt samma sida oavsett om jag klickar på Start eller Nyheter.
  • Vilken webbläsare använder du?

    mvh
  • Goggle Chrome
  • Testa att starta om Chrome helt, det verkar som att det blivit problem med cache för en del, och det ska förhoppningsvis lösas med en omstart.

    mvh
  • Jag vill LÄSA de 15 toppnyheterna, inte LYSSNA genom alla 15. Hur gör jag? För redaktionerna vetenskap kultur idrott funkar det ju.

  • Nu testade jag på min jobbdator. Att läsa nyheter genom att trycka på Nyheter i menyn fungerar på Edge och Internet Explorer men ej på Chrome.
  • aha, det funkar på internet explorer, men jag vill inte hålla på att byta webbläsare, jag hoppas ni fixar det här.
  • Hej. Jag vill läsa Ekots nyheter.  Inte jämt lyssna.
  • Om länken Nyheter inte tar er till den gamla förstasidan så är det för att det har fel i cachen.

    Om det inte hjälper att starta om Chrome, testa att ladda gå till sverigesradio.se och ladda om sidan med genom att hålla ner ctrl + r.

    mvh
  • Jag testade genom att ladda om med ctrl+r. Nä, ingen skillnad. Det här behöver Ni lösa. Det ska inte jag behöva göra. Väntar med tillförsikt gör
  • Det här är ju ert problem inte vi som konsumenter av informationen. Fixa! Ni kommer ju tappa en stor bas av er kundkrets på detta sätt.
    Det fungerar ju varken på plattan, mobilen eller jobbdatorn.
  • Kommer ni till rätt sida om ni använder inkognitoläge?

    I Chrome öppnar man inkognitoläge med ctrl+shift+n

    mvh
  • Jag tömde cache på Chrome i mobilen och sen funkar det. På plattan där jag också har Chrome gick det bra direkt men det kanske beror på att jag inte försökte där innan felet var rättat. Chrome är lurigt och vill gärna spara mer än man behöver.
  • Måste man vara ingenjör för att kunna läsa ekot på webben?
    Förstår inte dina instruktioner. Kan nu läsa Ekots webb på plattan via Safari. Trodde väl aldrig jag skulle använda den igen. Får väl acceptera att det inte går att läsa Ekots webb på mobilen.
  • I Google Chrome fungerar det men inte i Microsoft Edge.
  • Idag fungerade det på mobilen. Dock inte chrome på plattan.
  • Fortfarande samma problem kvarstår.
    Ingen nyhetslista någonstans.
  • 65 % använder Chrome som webbläsare.
  • Hej igen, Fundering om min dator, program Windows 7. Är det så gammalt så det förklarar problemet som jag tidigare har skrivit om: Nyheter kommer inte upp så att jag kan läsa dem när jag använder Google Chrome. Men de kommer upp när jag använder Microsoft Edge och Internet Explorer. På mobilen funkar det i alla nämnda webbläsare. Intressant också med en förändring som gör att jag ifrågasätter min dagliga rutin: att läsa SR:s nyheter. Hälsningar från
  • Problemet är att Chrome håller fast den gamla länken i cachen lite för hårt - och det bästa sättet att bekräfta det är att testa sidan i Inkognitoläge.
    Man öppnar en inkognitoflik genom att välja 'Nytt inkognitofönster' i menyn, eller att trycka ctrl+shift+n på tangentbordet.

    Chrome ska släppa denna cache, och den ska släppa vid omstart, men om det inte fungerar så kan man rensa den genom att stå på sidan i fråga, trycka på F12 för att öppna utvecklarverktygen, klicka på tabben 'Network', klicka i 'Disable cache' och sedan ladda om sidan igen.

    mvh
  • Hej. Jag har en Samsungplatta S2. Hur gör jag då? Är själv snart 80 år och ingen "datafreak" . Jag vill läsa Ekonyheter på plattan som förr. Kan inte redaktionen skriva ?
  • Hej Kjell, Kolla om du har eller kan ladda när appen för webbläsaren Safari. Så läser jag nu Ekot nyheterna på plattan.
  • Tack Karolina Utvecklare för tipset om F12. Mina dagliga rutiner är räddade. jag kan LÄSA nyheterna. Med vänliga hälsningar från
  • Det finns INGEN annan information på webben som inte kan läsas på Chrome än Nyheterna på Ekot så något konstigt måste ni har gjort under utvecklingen av den uppdaterade webben.
  • Ja, vi har ändrat vilken sida länken Nyheter går till, och för en del besökare så håller Chrome kvar den gamla information för länge.

    Jag har postat de olika sätt man kan lösa detta på i denna tråd.

    mvh
  • Nu fungerar det även i Chrome!
  • Fungerar fortfarande bara i inkognito-läge, med Chrome/android.
    Oerhört störande
  • Linus, kvarstår detta fel hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Ja. Kommer bara till första sidan igen när jag klickar på "Nyheter" eller skriver in adressen för nyhetssidan.
    Måste surfa inkognitio för att det ska fungera.

  • Fungerar nu på min mobil och surfplatta men ej på datorn.
  • Lena, skönt att det till sist löste sig för dig!

    Linus, felet kommer att släppa av sig självt, men för att snabba på den processen, kan du radera cache och webbplatsdata manuellt.

    Här kan du läsa hur du gör detta på Android.
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, Lena! Jag vet inte hur jag kunde hoppa över "men ej på datorn"!

    Det måste vi förstås lösa. Se om det hjälper att radera cache och webbplatsdata på det vis som beskrivs här:
    Rensa cacheminne och ta bort cookies

    Om det inte hjälper, eller beskrivningen inte går att följa, så återkom.

    Självfallet ska ni kunna besöka oss med era vanliga webbläsare utan att använda inkognito-lägen eller andra omvägar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Nu fungerar det även i Chrome på datorn efter att ha gjort enl din tydliga instruktion ovan!
    Tack för hjälpen!
    Mvh, Lena Lundell
  • Bra. Vi borde ha tänkt på att ge tydligare hjälp snabbare.

    Hoppas att det har löst sig även för dig, Linus.
    Annika Webbmaster