Melodikrysset i SR Play: Hör bara snabbgenomgången

Ni har bara laddat upp snabbgenomgången på melodikrysset denna veckan. Det står att det ska vara hela programmet men klickar man på länken är det bara ca 5 min.

Kommentarer

  • Hej Carin!

    Jag misstänker att du hann starta ljudet under de ca tio minuter när endast snabbgenomgången fanns på plats. Den läggs ut direkt efter programmet, i vanliga fall klockan 11.00. Den långa versionen av programmet måste "kodas klart" och kommer ut först 10 minuter senare, alltså ca 11.10.

    Om du en gång har startat snabbgenomgången, så biter sig den versionen liksom fast i din app, och du får svårt att nå den långa versionen.

    Gör så här:

    Leta upp önskat avsnitt av Melodikrysset på nytt och tryck på de tre punkter som finns vid detta avsnitt. Då bör du kunna nå den längre versionen!

    Hör av dig om du inte hittar hur du ska göra, eller om det inte hjälper.

    Annika Webbmaster
  • Varför dröjer det så länge innan Melodikrysset och DaCapo finns i sin helhet i appen? Detta händer ofta!
  • Melodikrysset i sin helhet kom nu i helgen ut klockan 11:09, nio minuter efter att programmet sänts klart. Senaste Da Capo fanns ute 00:09 natt mot söndag, även det nio minuter efter sändningstid.

    Hur lång tid tar det innan du når programmen? Är det i Android-appen, på vår hemsida eller någon annanstans?
    Annika Webbmaster
  • Det dröjer flera timmar innan jag når programmen. Jag lyssnar via Android-appen.
  • Med Melodikrysset, har du testat det tips jag skrev om ovan om att gå in under de tre punkterna?
    Annika Webbmaster
  • Jag testade det och då fungerade det! 😊
    Det brukar oftast dröja till någon gång på eftermiddagen innan Melodikrysset går att lyssna på i appen. Med Da Capo så brukar det dröja två-tre timmar ungefär.
  • Nästa gång det segar, så testa att stänga ned appen helt genom att "svepa bort den" på det vis som beskrivs här:
    Hitta, öppna och stänga appar på Android

    Starta sedan om appen. Det borde locka fram avsnittet (men fungerar alltså först ca tio minuter efter sändningens slut)!

    Om det inte hjälper, så passar jag på att tipsa om att du även kan lyssna från vår hemsida, som fungerar väldigt bra på Android.
    Bonustips:
    Vi sänder även ett gammalt avsnitt av Da Capo i veckan i webbkanalen P4 Plus. De avsnitten hittar du här:
    https://sverigesradio.se/grupp/25764
    Annika Webbmaster
  • Det gick lite väl snabbt i snabbgenomgången idag. Man fick knappt höra nånting av låtarna. Svårt att fånga det
  • Tack, jag återkopplar till redaktionen på adress melodikrysset@sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Klockan är nu cirka 11:30 lördag 10 september 2022. Jag hann inte lyssna på Melodikrysset mellan 10:03 och 11:00. Jag öppnade nyss appen Sveriges Radio Play. Jag hämtade veckans Melodikryss. Det står att programmet skall vara 57 minuter långt. Jag klickar på Play. Inget händer. Jag klickar på de tre punkterna till höger. Där står det - Spela (0 sek).

  • Hej Jenny!

    Det du drabbades av är ett snarlikt fel, som uppstår endast under en mycket kort tid, när det kan hända att det går att nå ett avsnitt. Om du väl har försökt starta eller ladda hem ett sådant "ljudlöst" avsnitt, biter det sig, som du själv märkt, fast i appen, och trots att ljudfilen har kommit ut, känner appen inte av det.

    För att det hela ska släppa behöver du starta uppspelning av ett annat program och sedan starta om appen.

    Hör av dig om du inte kan lyssna efter den manövern!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det tillvägagångssätt du beskriver testade jag. Det fungerade inte. Jag försökte igen vid 15:00. Det gick inte att lyssna på programmet då heller. Inte förrän vid 18:00 kunde jag lyssna i appen och lösa Melodikrysset.
    Vänliga hälsningar från Jenny Thrysin Mathisson
  • Så segt!

    Tipsen nedan kommer ju alldeles för sent, men kanske kan hjälpa dig och andra lyssnare om liknande problem sker framöver.

    1. Avsnittet på webben
    Samma avsnitt som finns i appen, kan du lyssna på med mobilens webbläsare, och en länk till dessa avsnitt finns under trepunktsmenyn. Det fel som uppstod här, drabbar just appen, så det hade gått att lyssna från vår hemsida.

    2. Backa i P4-kanalen
    Det går att backa i upp till tre timmar i en direktström. När du kommer in i appen och vill höra ett program som har sänts tidigare, så kan du starta rätt kanal, och sedan trycka på den lilla spelaren nedtill i appen, så öppnas en stor version av spelaren.

    Där kan du backa genom att trycka lagom antal gånger på den symbol jag har markerat nedan, tills du når Melodikryssets start.

    Hoppas att det var begripligt fastän min illustration kommer från en gammal P3-sändning!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har lyssnat via webben tidigare, så jag vet att det är ett alternativ.
    Jag har även backat i en direktström, exempelvis när jag missat början av "Nattjakten" i Vaken med P3 & P4.
    Men det borde ju liksom fungera att lyssna på ett program i appen tycker jag... 😉
    Vänliga hälsningar från Jenny Thrysin Mathisson
  • Men det borde ju liksom fungera att lyssna på ett program i appen tycker jag... 😉
    Det är en mycket rimlig tanke när det gäller en ljud-app! Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet, trots att just du redan visste att det finns alternativa sätt att lyssna. Det kan som sagt vara till en hjälp för andra kryss-lösare.
    Annika Webbmaster