Melodikrysset i iPad - Certifikat förfallet

Skulle ladda krysset för v 39 kl 14, men det funkade inte (har funkat i flera år). En ruta kom upp som sa något om "certifikat förfallet 21-09-30". I Appstore hittar jag inget "Melodikrysset i P4". Att lyssna i SR play är inget problem, men jag vill ju ha appen för att kunna skicka in. Hur gör jag?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Tråkigt att du upplever problem med Melodikrysset. Via din iPad (och även med iPhone) så ska det fungera att istället skicka in lösningen direkt på hemsidan, https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset - tills dess att våra utvecklare hunnit ta sig en titt på problemet med certifikatet. Du är varmt välkommen att återkomma om du inte skulle lyckas skicka in din lösning den vägen.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för snabbt svar - även om problemet inte lösts :-(
    Det stod att certifikatet gick ut 2021-09-30. Som jag sa fanns inte melodikryssappen i Appstore. Nada. Men när jag lånade en annan (nyare) iPad, fanns appen där, högst upp!
    Har SR gjort någon mjukvaruåtgärd vid månadsskiftet? Som är beroende av iOS-version?
    mvh
    /Lars
  • Hej Lars! (Jag skrev fel namn först, vilket jag ber om ursäkt över!)

    Den version av appen som fungerade på Ios 9 har fått problem med ett certifikat, och den har slutat fungera. Certifikatproblemet ligger i en tjänst utanför Sveriges Radio och påverkar många tjänster runt om i världen. Hos oss på Sveriges Radio har det (vad vi sett hittills) endast givit problem för äldre appar som inte har uppdaterats på många år, versioner vi hittills har behållit för er med äldre enheter.

    Vi undersöker felet. Om det går enkelt att lösa detta certifikatproblem, så kommer vi självfallet att göra det, men tyvärr kommer vi inte kunna lägga speciellt mycket resurser på att anpassa så gala versioner av appen efter dessa nya förutsättningar. Jag hoppas att du har förståelse för detta.

    Eftersom vi inte vet om - och i så fall när - detta går att lösa, hänvisar vi till att du med kan lösa Melodikrysset här, på vår hemsida:
    https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset

    Krysset på hemsidan fungerar mycket bra på Ipad, men om du skulle få problem även med den, så hör av dig!

    Om vi får ordning på appen så att den åter fungerar på Ios 9, så hjälper vi dig att nå den - men för närvarande finns det alltså inte någon fungerande app för din surfplatta. Tyvärr går det inte heller att uppdatera de äldsta modellerna av Ipad till högre version.

    Vi beklagar förstås att detta problem har uppstått men är glada över att krysset på hemsidan inte har drabbats av samma fel!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det ska gå att uppdatera äldre Ios-enheter med ett nytt certifikat så att de problem som uppstod den 30 september löser sig. Gå med Safari till sidan https://letsencrypt.org/certs/isrgrootx1.pem och följ anvisningarna i de rutor som öppnas för att installera det certifikat du behöver.

    Beskrivningen kommer från en diskussion hos Apple:
    Ipad 2 IOS 9.3.5 - How to add a new root certificate to the trust store? Wikipedia inaccessible

    Hoppas att detta löser problemet och inte är för svårt att följa!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Certifikatet gick bra att installera och nu fungerar appen Melodikrysset!
  • Trevligt att läsa!

    Lars och andra som läser detta:
    Hör av er om det inte fungerar lika smidigt för er.
    Annika Webbmaster
  • Birgittas fråga har fått en egen rubrik:
    "Nätverksproblem", Melodikryssets app på Samsung​​​
    Annika Webbmaster