Melodikrysset - enbart snabbgenomgången finns i SR Appen

Hej! Jag brukar lösa Melodikrysset lite i efterhand, mest för att kunna pausa eller spela vidare om jag redan löst något. De senaste veckorna har programmet inte funnits tillgängligt fullt ut på SR Appen (Android). T.ex. 22 maj, programmet är 4:39 min långt, 8 maj, 4:18 min långt. Några dagar finns det hela programmet, t.ex. 15 maj och 1 maj. Är det något problem med Appen? Här på hemsidan ser jag att hela programmen finns för dessa datum, så det bör ju inte vara nåt fel på ljudfilen, utan att Appen inte använder korrekt ljudfil. Kolla gärna upp detta.

Sen en annan liten men irriterande detalj: Varför går det inte att komma åt hela programmets ljud via Melodikrysset-Appen? Där finns enbart snabbgenomgången, vilket gör att man måste hoppa mellan den Appen och SR-Appen om man vill pausa, spola fram/tillbaka etc.

Tack för mycket bra program och innehåll, över hela SR! Fortsätt med er bra jobb 😀 !
/Anders

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Hm ... Kan du ha startat ljudet innan den långa versionen var ute (ca 11.10), så att kortversionen har lästs in hos dig?

    Se om du kan nå långa versionen genom att trycka på de tre punkterna:

    Snabbgenomgången finns ute klockan 11, medan hela programmet kommer först tio minuter senare eller så.

    Om du vill lyssna medan programmet sänds, är det bättre att starta din P4-kanal. Du kan pausera kanalen när du behöver en paus för att sätta på kaffet - och du kan backa i ljudströmmen om du behöver lyssna en gång till för att vara säker på om Eldeman sa lodrätt nio eller tio, så det finns inge direkta nackdelar med att välja kanalen istället för programmet om du ändå lyssnar vid den tiden!

    Förbättringar av Melodikryssets app
    Önskemålet om att Melodikryssets app ska ha med hela programmet, och inte bara snabbgenomgången, tycker vi själva är mycket bra och den dag vi lägger resurser på att förbättra den appen, är det den första förbättring vi bör göra.

    Vi har dock inte lagt resurser på att förbättra den appen på mycket länge och jag tror inte att det finns några planer på det den närmaste tiden heller. Vi är varsamma med vad vi lägger lyssnarnas pengar på och så länge appen fungerar så pass bra som den ändå gör, hänvisar vi lyssnare till att göra som du brukar göra: lyssna i vår app Sveriges Radio Play.

    Hoppas att detta svar gör att du verkligen kan lyssna på hela programmen den vägen framöver!

    Annika Webbmaster
  • Tack för svar 😀

    Uppföljning:
    Angående att jag bara har tillgång till de korta avsnitten så är det inte pga att jag startat ljudet tidigt. Under några veckor jag inte lyssnat alls, t.ex. hela april, så ser jag bara det "korta" ljudet i Appen, t.ex. för 24 april är det 5:02 minuter, för 17 april är det 4:33 minuter och jag har absolut inte startat ljudet för dessa sändningar.

    Angående förbättring av Melodikryss-appen så känns det som en väldigt enkel förbättring (dvs länka till långa istället för korta "ljudfilen"), som skulle göra den fullkomlig. Nu krävs det att användaren startar två Appar, som borde skötas av en. Men jag förstår att det kanske inte är så högprioriterat.

    /Anders
  • Jag skickar med en screenshot på min App, så du kan se att jag endast ser de korta ljuden på 4-5 minuter.

  • Ah, en mycket bra invändning!

    Men för dessa avsnitt finns det en annat förklaring till att du inte ser hela avsnittet utan endast snabbgenomgången. Versionen med musiken kvar har försvunnit, för den fanns endast kvar i 30 dagar.

    För avsnitten från den 5 maj och det från i lördags, den 22 maj, som ju var korta hos dig trots att de fortfarande ska finnas tillgängliga, bör du kunna gå in under de tre punkterna och välja den långa versionen.

    Om detta inte fungerar så hör av dig, för i så fall är det ett fel vi behöver kartlägga närmre - och förstås lösa!
    Annika Webbmaster
  • Tack, då förstår jag!

    Återkommer om problemet kvarstår.

    Mvh
    Anders
  • Hur börjar man programmet från början? Var hittar man de "tre punkterna"? Menar du Google?
  • Hej Botilda!

    De tre punkterna finns om man lyssnar med appen Sveriges Radio Play i mobilen eller på en surfplatta, se bildens gula markering:

    Om du lyssnar med hemsidan finns inte dessa tre punkter. Där kan du börja lyssna från början på flera olika sätt. Ett är att gå till Melodikryssets startsida, sverigesradio.se/melodikrysset och trycka igång avsnittet på den länk jag markerat på bilden nedan:

    Annika Webbmaster
  • Katarinas fråga (som hon själv löste) har blivit ett eget inlägg, här:
    Har flyttat - hur ändrar jag adress?​​​
    Annika Webbmaster