Problem att lyssna via hemsidan, Safari 16.1

Sedan ett par dagar går det ej att lyssna på radion via hemsidan. Använder Safari 16.1
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Det låter inte bra! Kan du beskriva lite närmare vad som sker när du försöker lyssna via hemsidan? Är det direktlyssningen som inte fungerar, med andra ord, våra livesändningar?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det är både livesändningar och poddar. När jag startar om Safari så kan det hoppa igång en stund men det stannar snart igen.
    Har testat med andra webbläsare och det fungerar bra. Dock ej med Safari. Problemet uppstod igår.
  • Märkligt. Det kommer inte upp något felmeddelande, t.ex. att Javascript måste aktiveras eller liknande?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej inget sådant alls.
    Det mesta ser bra ut, livesändningen rullar på som om den spelar men ljudet försvinner.
    Jag har självklart testat både ljud och funktion på andra sidor och det fungerar utmärkt med Safari. Det verkar som att det ha en koppling till den senaste uppdateringen av OS Ventura. Idéer?
  • Uppdatering: Det verkar som att den senaste uppdateringen skapade en block av innehåll per automatik i Safari. Såg samma fenomen på ett par andra siter. Det har nu fungerat i en halvtimme så jag gissar att problemet är löst.
    Stort tack ändå för din hjälp.
  • Ah, skönt att det verkar ha löst sig! Jag satt själv och googlade för att försöka hitta en lösning. Vi har stött på liknande fel i Safari, men då har det oftast varit äldre versioner som ställt till med problem. Bra att du lyckades lista ut och lösa problemet på egen hand!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det var lite tidigt att ropa hej, ljudet försvinner igen. Det fungerar i ca en halvtimme men sedan droppar det ur. Har inga nya idéer just nu.
  • Trist!
    Jag vill vara säker på att vi på Sveriges Radio har uppfattat felet korrekt och sammanfattar därför, samt ställer ett par egna frågor. I och med att vi ännu inte vet var problemet finns, vet vi inte heller vilka detaljer som kan vara viktiga.

    1. Problemet drabbar Safari 16.1 och uppstod i måndags
      Kom problemet i samband med uppgradering av Safari?
    2. Andra webbläsare fungerar som vanligt
      Hur fungerar Safari i privat läge? Använda privat surfning
    3. Bakom kulisserna ser vi att du skrev hit från en dator med macOS Catalina (10.15.7)
      Är det denna dator som har problemet?
    4. Ibland är det problem att starta ljudet, men efter en omstart av Safari kan det gå att lyssna en stund
      Händer det även att en omstart inte hjälper?
    5. Webbspelaren ser dock ut att spela upp ljud
      Ser spelaren ut att fungera både när ljudet inte startar alls och när det har fungerat en stund men sedan tystnar?
    6. Felet drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning
      Kan du se om det är någon skillnad mellan olika typ av efterhandslyssning? Testa detta avsnitt av Dagens dikt med två play-knappar som ger olika versioner av avsnittet:
      "Denna ensamhet skulle kunna heta..." av Kateryna Kalytko

    7. Du sa att liknande problem drabbar andra sajter.
      Har du något exempel?
    Svara på det du kan, så får vi se vilka slutsatser vi kan dra av den informationen.

    Tack för att du rapporterade in problemet så snabbt!
    Annika Webbmaster
  • Tack, det har fungerat i ca 45 minuter men nu tog det stopp igen. Jag har inte ändrat på varken inställningar eller bytt till någon annan sida under tiden. Ljudet bara försvinner utan att jag

    Svar:
    1) Ja
    2) Det gör ingen skillnad i privat läge
    3) Nej, OS är Ventura 13.0.1 sedan någon vecka, problemet uppstod därefter då också Safari uppdaterades.
    4) Ja
    5) Ja
    6) Inget ljud i någon av versionerna.
  • Jag vet ännu inte vad detta kan bero på, och felsöker brett. Använder du en VPN-tjänst? Kan du i så fall tillfälligt stänga ned den och se om felet kvarstår?
    .. det har fungerat i ca 45 minuter men nu tog det stopp igen. Jag har inte ändrat på varken inställningar eller bytt till någon annan sida under tiden. Ljudet bara försvinner ...
    Kan det vara vår sida som ändrats? Det vill säga kan du ha lyssnat på en kanal där samma program sändes i 45 minuter, och avbrottet kom när spelaren skulle läsa in nytt innehåll i anslutning till nästa program i tablån? (I så fall kom troligen inte avbrottet exakt i program-skarven, för det mönstret hade du nog tänkt på ...)
    Det mesta ser bra ut, livesändningen rullar på som om den spelar men ljudet försvinner.
    Jag tror dig, men vill gärna se hur det ser ut, helst både när ljudet spelas upp och när det blockeras. Ibland kan det finnas små skillnader, exempelvis om det är en paus-symbol, en play-symbol eller en stop-symbol mitt i spelaren, som ger oss som arbetar med sajten värdefull information som en lyssnare kanske inte tänker på! Kan du ta skärmbilder och bifoga i forumet?
    Ta en skärmavbild på din Mac

    Fråga nummer 7, som låg nedanför bilden, kommer i repris:
    • Du sa att liknande problem drabbar andra sajter.
      Har du något exempel?
    Supportforumet ger dig fel "User Agent", så det var bra att du skrev:
    OS är Ventura 13.0.1 sedan någon vecka, problemet uppstod därefter då också Safari uppdaterades.
    Safari 16.1 ska fungera först från MacOS 11, så jag tyckte att det var lite skumt! Problemet kan alltså antingen vara något med senaste operativsystemet ihop med Safari, eller (mest troligt), något med just Safari 16.1.
    Annika Webbmaster
  • Ingen VPN, rak fiber.
    Er sida ändras inte, problemet uppstår oavsett kanal, live eller podd.
    Den enda useendeförändring som uppstår är att spelaren indikerar en röd svagt pulserande ring runt tidsaxeln. Pausknappen har då blivit till Playknappen som inte fungerar. (se bild)

    Det kan vara kopplat till denna sajt som jag har testat att ha aktiv eller stängd:
    https://persianlanguageonline.com/

    Jag har nu testat runt lite med andra ljudsajter som Youtube,SVT mfl och det verkar inte finnas några störningar då. Så snart jag öppnad nämnda sajt så uppstår problem, men det är bara ett kortare test så jag vet inte helt säkert.
  • ps: efter mer testande med nämnda sajt så ser det ut som att de båda sajterna tar ut varandra. Det finns ljudfiler som inte fungerar när sr.se är aktivt, och vice versa.
    Kanske kan vara till hjälp för er?
  • Tack för bilden!

    På din bild ser det ut som om spelaren är i pauserat läge, så här:

    Det är dock inte helt rätt utseende. Vi ser symbolerna för att starta ljudet och för att hoppa framåt i 15 sekunder, men du saknar symbolen för att backa till programmets början (eller till föregående avsnitt) och den för att backa 15 sekunder. När en direktström pauseras bör spelaren istället se ut så här:

    Jag försöker komma på i vilket läge spelaren skulle kunna se ut som hos dig, och har en vag idé om vad det kan bero på som jag behöver undersöka närmare.

    Det finns många olika sätt att starta ljudströmmen. Ett är att klicka på play-knappen nere i spelaren. Ett annat, som eventuellt fungerar bättre hos dig, är att trycka på själva kanalbilden upptill på vår startsida:

    Går det bättre, eller blir det samma problem?

    Angående att det verkar finnas en konflikt mellan att spela upp ljudet från Sveriges Radio om du har Persian Language Online öppet i en annan tab, så är det absolut ett intressant spår, som jag återkommer till.

    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för ditt svar.
    Jag har testat samtliga vägar att starta strömmen, utan resultat.
    Intressant nog, så uppstår inga problem om jag separerar de två sajterna till Safari och Chrome. Det verkar också som att det fungerar att dem aktiva i varsin tab i Chrome, testar just nu. Dock uppstår problem med båda sajterna om jag kör dem parallellt i Safari. Så, Safari verkar vara problemet?
  • Så, Safari verkar vara problemet?
    Det är en rimlig tolkning. En sak som kan spela in här är att Safari gör det enkelt att stänga ned ljud som spelas upp i en flik, vare sig du är inne på den sidan eller inte:
    Stänga av ljudet i flikar i Safari på datorn

    Se gärna om du har en avstängd ljudknapp eller en vanlig ljudknapp  till höger om fliken i flikfältet!
    Annika Webbmaster
  • Jag tror att vi kan utgå ifrån att jag inte gör den typen av misstag. Det skulle ju innebära att jag omedvetet har stängt av ljudet flertalet gånger varje dag i en veckas tid under tiden jag gör annat.  Givet bilderna så är det inte flikljudet som är källan.
  • Jag tror att vi kan utgå ifrån att jag inte gör den typen av misstag.
    Jag menade inte att du, som van Safari-användare, har problem att hantera webbläsaren, utan tänkte att Safari 16.1 kan ha fört med sig en förändring (bugg?) i hur flikar med medieljud fungerar, så att det hos endast går att ha en flik med medieljud tillåten åt gången.
    Givet bilderna så är det inte flikljudet som är källan.
    Jag har inte sett någon bild med dina flikar. Men du menade kanske att det udda beteendet för spelarens kontroller utesluter att flikar är inblandade? Det är i så fall en slutsats jag inte delar. Vi vet ännu inte vad som gör att vår spelare inte ser ut som vanligt. Din observation är det viktigaste spåret. Eftersom du har sett att två helt olika webbsidor med ljud påverkar varandra i Safari, är det i alla fall värt att utesluta flik-problemet.

    Eftersom du har uteslutit att flikarna har inställningen "ljudlöst", får vi kika vidare. En annan tänkbar felkälla är att Safari blockerar ljud från att spelas upp automatiskt. För många år sedan, när Safari 11 kom, minns jag att Safari tolkade lyssnarnas klick på länkar som automatiskt uppspelning. Det problemet kanske har återuppstått?

    Med Safari 11 gick det att lösa problemet genom att ändra en inställning. Jag tror att du kan göra på samma vis idag:
    1. När du är på sverigesradio.se högerklickar du på adressfältet och väljer Inställningar för den här webbplatsen
    2. I rutan du då får upp finns inställningar för Spela automatiskt. För att vår webbspelare ska fungera korrekt, ska du välja Tillåt autouppspelning av allt
    Om det inte gick att nå inställningen den vägen, så kan du gå in under webbplatsinställningar i Safari och ändra till Tillåt autouppspelning av allt för https://sverigesradio.se/ den vägen, se här:
    Ändra webbplatsinställningar i Safari på datorn
    Annika Webbmaster
  • Hur går det för dig? Har du hittat ett sätt att ha de två webbplatserna öppna i Safari samtidigt?

    Är annars din lösning med att endast ha en av dem öppen i Safari något som fungerar i din vardag?
    Annika Webbmaster
  • Tack, nej jag kan inte hitta en lösning. Jag antar att det bara är en tidsfråga innan ytterligare sajter påverkar på samma sätt, det verkar ju vara en bugg i senaste uppdateringen av Safari. Det går ju att komma runt, men det vore ju intressant att veta vad som skapar problemet.
  • jag kan inte hitta en lösning
    Hur gick det med att ändra webbplatsinställningar för vår sajt till tillåt autouppspelning av allt? Hittade du ingen inställning? Eller fann du den och autouppspelning redan var tillåtet? Eller ändrade du inställningen utan att det påverkade problemet?
    det vore ju intressant att veta vad som skapar problemet
    Jag håller med! Jag ser att den här sidan har haft drygt 40 visningar. Kanske några av besökarna har hittat hit för att de själva har stött på liknande fel, så jag gör en efterlysning:

    Ni som också har Safari 16.1 på Mac:
    Har någon annan stött på konstigheter med sverigesradio.se? Med andra mediesajter?

    Alla tankar om vad som kan orsaka problemet är välkomna!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Som jag sa tidigare så är alla de inställningarna korrekta. Jag ska testa andra mediesajter under helgen för att se om det förekommer på fler platser, det verkar konstigt om det bara är en enskild sajt som skapar bekymmer för båda sajterna, och endast i Safari.
  • Hej igen!
    Hur går det för dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ingen skillnad. Jag har skickat frågan till berörd sajt men inte fått något svar.
    Jag har dock inte haft samma problem med andra sajter, vilket gör det hela än mer märkligt. Har ni några egna teorier?
  • Några direkta teorier har jag inte. Får du inga problem med någon av dessa radiotjänster? Testa i synnerhet att lyssna direkt på kanaler!
    Annika Webbmaster
  • Ja, samma problem uppstår med dessa kanaler. Testade med livesändningar.
    Mycket märkligt, får du samma problem?
  • Körde samtliga sidor parallellt, alla live kanaler fungerar tillsammans men när jag öppnar nämnds sida så tappar samtliga kanaler ljudet. Så, vi kan nog konstatera att vi har identifierat källan. Frågan är bara vad problemet är?
  • Efter ett samtal med Apple så verkar det vara så att denna specifika sida inte är anpassad till Safari efter den senaste uppdateringen. Det kan vara säkerhetskrav som behöver uppdateras. Så länge de inte justerar det så kommer det inte att fungera, så det är inte mycket vi kan göra åt det.

    Bästa svaret
  • Förstår jag dig rätt, så kan du alltså köra de fyra radiosajterna (Sveriges Radio, BBC, NRK och DR) parallellt, men samtliga påverkas om du öppnar Persian Language Online i en annan tab.
    Mycket märkligt, får du samma problem?
    Nej, men jag har inte Ventura och kan inte återskapa ditt problem.
    Jag har dock inte haft samma problem med andra sajter, vilket gör det hela än mer märkligt.
    Jag valde ut tre radiosajter som använder en liknande teknik som Sveriges Radio, och alla fick samma problem. Om du ger exempel på ljudtjänster som inte krockat med Persian Language Online, så kan jag försöka se vad som skiljer dessa från de radiotjänster som jag bad dig testa.

    Jag delar Apples uppfattning att spelaren på Persian Language Online är felkonfigurerad. Men eftersom jag har satt mig in i problemet kan jag ju göra ytterligare ett försök att lösa det, trots att Sveriges Radio egentligen inte orsakar dina problem.

    Testa att göra så här:
    1. Gå till persianlanguageonline.com
    2. Högerklicka på adressfältet och välj Inställningar för den här webbplatsen
    3. Under inställningar för Spela automatiskt kan du testa med Aldrig autouppspelning
    Jag tänker mig att denna manöver borde minska risken för att Persian Language Online tar över ljudet från andra sidor. Om inte det hjälper, så undvik att använda den sajten i Safari, tills de har löst problemet.
    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Inställningarna som du föreslår är aktiverade från början, utan att göra skillnad.
    Just nu finns det nog ingen annan väg runt det än att använda andra webläsare.

    Tack för ert engagemang och support.

    /J