Lyssna på flera avsnitt automatiskt

Jag har länge klurat på hur jag ska kunna lyssna på alla avsnitt ur tex ”På minuten” utan att aktivt behöva krångla med att byta avsnitt manuellt. Brukar som oftast ha händerna fulla med barnvagn och hundkoppel så det är ett litet projekt varje gång. Min fråga är kopplad till er app som för övrigt är superduperbra!

Kommentarer

  • Hej Elin!

    Tack för ditt meddelande! Förstår helt och hållet att man som lyssnare vill slippa krångla med mobilen när ett avsnitt tagit slut och man är sugen på att höra nästa. Funktionen är heller inte helt glasklar i appen men jag ska försöka guida dig fram.

    Det första du gör är att lägga till de avsnitt som du vill lyssna på i Min lista, det gör man enklast genom att (i detta fall) gå in i På Minuten och därefter klicka på de tre punkterna till höger om avsnittets rubrik. Därefter väljer du att lägga till avsnittet i din lista genom att klicka på + Min lista.

    När du lagt in avsnitten i listan går du sedan till Min sida (Längst ner i högra hörnet) och klickar därefter på Min lista. Där ser du dina valda avsnitt.

    Sedan klickar du på Play-knappen till det avsnitt som du vill lyssna på först - men utan att gå in i själva avsnittet (Se bild).

    Om detta inte skulle fungera så kan du testa att "starta om" funktionen Spelkö, som du finner längst ned i det vänstra hörnet när du är inne i ett avsnitt. Den gröna indikatorn kan du flytta till vänster för att inaktivera, sedan tillbaka till höger för att återaktivera.

    Du är varmt välkommen att återkomma om jag var otydlig i min beskrivning eller om denna lösning inte skulle fungera för dig. Lycka till!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hejsan,

    Tack för tydligt och utförligt svar! Men just den funktionen hade jag hittat på redan, borde så klart ha nämnt det. Det jag efterfrågar är från program/avsnittsvyn kunna spela nästa avsnitt utan att behövt lägga avsnitten i ”min lista” (vilket är ett moment som så klart är super om man vill välja specifika avsnitt eller blanda olika program. Men mindre bra om man vill dra alla avsnitt från a-ö så att säga).

    Allt gott!
    Elin
  • Hej igen!

    Då är jag med. Det du efterfrågar är helt klart en rimlig funktion som i nuläget dessvärre inte finns tillgänglig i appen. Jag kommer att ta detta vidare till våra utvecklare och be dem se över möjligheterna att hitta någon bra lösning inför kommande uppdateringar av appen. Tack för ditt förtydligande och för relevant tips på hur vi kan förbättra appen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Elin, Teds kollega Annika här!

    Ted (som är helt ny på Sveriges Radio, men van vid att ge support från annat håll) och jag (veteran på Sveriges Radios support) har pratat om förslaget att den befintliga listan med avsnitt från ett visst program borde kunna bli en spellista.

    Bra förslag, med vissa utmaningar
    Detta är ett förslag utvecklarna har kikat på tidigare. Om jag minns rätt var ett problem att avsnittslistor kan bli så långa. För program som sänt regelbundet i många å finns det ibland tusentals avsnitt, vilket en spelkö inte kan hantera. Det borde dock gå att lösa genom att en spellista från ett programs avsnittsarkiv inte omfattar alla avsnitt, utan det man börjar spela och de tio följande eller så ...

    Dessutom blir det ett speciellt problem i och med att man börjar med det senaste och "jobbar bakåt". För program som På minuten fungerar denna ordning, men med en följetong blir det ju knasigt att lyssna på avsnitt åtta, följt av sju och sex ... Det kanske skulle fungera om man kan välja att en viss lista ska spelas "baklänges", från det avsnitt man startar och sedan nyare och nyare avsnitt.

    Om app-utvecklarna väljer att gå vidare med detta förslag, finns det en del utmaningar att hantera, men förhoppningsvis inte olösliga problem!

    Bra funktioner som är svåra att upptäcka
    Ted är alltså ny på Sveriges Radio och har ännu inte upptäckt alla appens finesser. Det finns nämligen ett par olika sätt att få till lyssning på flera avsnitt i följd utan att behöva lägga in dessa manuellt i Min lista! Istället för att jag visar dessa för Ted och han sen svarar dig, så berättar jag om dem.

    Till att börja med är detta funktioner som vi måste lyfta fram bättre (hur?) så att det går att hitta dem utan att någon visar det!

    Det finns två olika typer av listor med avsnitt:
    1. sådana som styrs av dina val
    2. redaktionellt skapade listor
    Listor du själv styr över
    Förutom Min lista, som är den enda lista du kan sortera själv, finns det på Min sida ytterligare två delar som fungerar som spellistor. Den ena är Nedladdade avsnitt, som ju även den kräver att du manuellt gör en insats, laddar hem avsnitten, och därmed inte är intressant här.

    Den andra listan kan däremot vara väldigt användbar. Det är "Nya avsnitt av favoritprogram" (de program du hjärt-markerat). Om du har hjärtmarkering på exempelvis På Minuten och två andra programserier, låt säga Spanarna och Mammas nya kille, så kommer du under denna del av appen se de 30 senaste avsnitten från just dessa tre program. Ibland kan det slumpa sig så att det ligger 20 Spanar-avsnitt i följd, om redaktionen har lagt ut en massa avsnitt på samma gång, men på det hela taget kommer du att få en trevlig lista som skapas "semiautomatiskt" baserat på dina egna val.

    Listor vi har skapat: Poddar & program
    Det finns även olika typer av avsnittslistor som vi har skapat. Dels de listor du kan starta under de ytor som kallas "Poddar & program" på appens startsida och dels de som skapas av redaktionen för ett program.

    Tipsen på startsidans Poddar & program leder till en spellista med en samling av flera olika avsnitt. I vissa fall, som Mest lyssnade Sommarvärdarna är det avsnitt från en och samma programserie, men ofta är det en samling med avsnitt från flera olika redaktioner med ett gemensamt tema, som Intervjuerna du inte vill missa.

    En tydlig ambition är att hjälpa oss som lyssnar att hitta intressant innehåll som vi inte skulle dykt på annars, till exempel för att den "inbitne P1-lyssnaren" inte har koll på vad som sänds i P4 - och vice versa, eller genom att lyfta fram en intressant intervju som har några år på nacken.

    Samlingarna i Poddar & program skapas av en redaktion som har bra koll på hela Sveriges Radios utbud.

    Färdigsorterade listor - en väl dold hemlighet
    För vissa program, i synnerhet serier som Radioföljetongen & Radionovellen, där det finns en given "rätt ordning", har redaktionen själva skapat en lista, det jag nedan kallar en avsnittslista.

    Funktionen är rätt ny och det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör så vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte att behöva en manual för att starta en befintlig avsnittslista - hoppas jag innerligt!

    I mitt exempel väljer jag Paddington i barnradion.

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Paddington i barnradion under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet från detta avsnitt att spelas upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Paddington vid en "bildkarusell" som startar med del 1 och följs av övriga avsnitt i rätt ordning. Jag tror att denna bildkarusell ligger ovanför karusellen "hitta liknande lyssning", men det kan vara strax nedanför denna. (Vi har flyttat runt funktioner lite, så det är olika beroende på vilken app-du har.)
    4. Tryck på Visa alla för att komma in i själva spellistan
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild. (Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.
    Hör av dig om du inte får det att funka!

    Var finns dessa spellistor?
    Hur vi som lyssnar ska veta att det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte. Själv brukar jag testa mig fram, samt kika på hemsidan, för där syns det lite tydligare om det finns avsnittsgrupper eller inte.

    Och tills jag vet det, ger jag exempel på olika typer av serier du kan hitta i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Radioföljetongen & Radionovellen
    • Sommar & Vinter i P1 grupperade på olika vis (Om ämnet djur och natur, Sommarpratare med koppling till musik etc.)
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    • Programserier där avsnitt av helt olika karaktär samsas under ett gemensamt namn, som P4 Plus-programmen där alla avsnitt av Smoke Rings är en lista, och alla av Önskesöndag med Lisa Syrén är en annan.
    Vi jobbar på att bli bättre här och det finns mycket kvar innan det blir tydligt hur man ska göra, men att funktionen är på väg, är lovande! 😀

    Hoppla! Det blev långt detta. Och säkert finns det ändå något som behöver förklaras bättre, så fråga om du blir intresserad av en viss funktion och behöver en tydligare beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • Wow, vilken fantastisk support ni är! Tack för bådas insatser och alla förslag på lösning på mitt ”problem”. 😀 Jag får se vilken väg jag väljer tills dess att era utvecklare löst

    allt gott och önskar er båda en fortsatt toppenpoppen dag!
    Elin
  • Både Ted och jag blev glada över din senaste återkoppling, och jag hoppas att någon eller några av tipsen fungerar för dina behov.

    Trevliga promenader framöver!
    Annika Webbmaster