Volymkontrollen är en blaffa med Chromesymbol

Jag använder Windows 10 med Chrome som webbläsare. Ljudvolymkontrollen är väl Microsoft, är långsmal och utmärkt, uppe till vänster.

Nyligen ändrades denna till en störig jätteblaffa med Chromesymbol samt ljudkontroll, start, stopp. Jag vill inte ha denna blaffa men kan inte få bort den. Chrome går ju inte att få svar från heller! Hur kan jag få bort den när jag använder ljudkontrollen i datorn? mvh Olle

Kommentarer

  • Hej Olle!

    Jag vill försöka hjälpa dig, men skulle då behöva se en bild över hur det ser ut hos dig. Jag hoppas att denna beskrivning går att följa, men om du fastnar på någon punkt, så säg till, så ger jag en bättre beskrivning!

    I datorn kan du göra så här:
    • För att ta en bild av datorskärmen trycker du på tangenten Prt Scr (Print Screen) uppe till höger på tangentbordet. Bilden hamnar då i urklipps-minnet.
    • Klistra in den direkt i detta formulär (sidan kundo.se/org/sverigesradio/d/ljudvolymkontrooll-i-hemdatorn/ alltså) med tangenterna CTRL + V (eller höger musklick, välj Klistra in) och posta bilden till oss.
    Det går även att klistra in skärmbilden i ett dokument, till exempel i programmet Paint som finns på din dator. Spara som en jpg- eller png-fil. Det kan vara bra om du behöver skicka bilden till supporten för Chrome.

    Chromes support hittar du här:
    Google Chrome hjälp

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för assistansen. Här en kommentar, samt bifogat dok. i Word, med skärmklipp.
    Exempel webbklipp, SRs webbsida. Denna mycket störande blaffa kommer upp till vänsster på skärmen så fort jag justerar ljudet. Efter att ha släppt volymkontrollen i PCn, efter några sekunder släcks blaffan automatiskt, men den är störande ändå när den kommer upp. Den kommer alltid upp, även vid Tv-ljud, eller från andra webbkanaler. Kanske är det inte fel hos SR, kanske är det Google som har infört denna blaffa. Den dök upp för bara en tid sedan. Men frågan är hur man kan få bort den.
    Tidigare har jag haft enbart den vertikala smala kontrollen, den som syns längst till vänster i nya blaffan, det är enbart den smala jag vill ha synlig vid justering av ljudvolymen!
    Jag har avinstallerat och återinstallerat Chrome, men Ljudblaffan finns där ändå vid justering.
    (OM jag ändrar webbläsare till Microsoft Edge och gör omstart av PCn, verkar endast den smala funktionen finnas som ursprungligt. Men med Chrome finns den stora blaffan igen!)
    I Chrome hittar jag inget under Inställningar eller dyl., där man skulle kunna justera utseendet.
    Grejen är att jag vill använda Chrome då den är mer lättarbetad, men vill samtidigt ha den gamla ljudsymbolen tillbaka!!

  • Hej Olle!

    Så bra att du kunde ordna en bild.

    Jag har hittat många som har samma problem, till exempel här:
    How do you disable the large box next to volume popup (Googles support)

    1. Skriv in detta i adressfältet i Chrome:
      chrome://flags/#hardware-media-key-handling
    2. Ändra Hardware Media Key Handling till Disabled
    3. Starta om Chrome
    Om du vill se bilder på på hur du gör, så finns det en tydlig beskrivning här:
    How to Enable or Disable chrome.exe Volume Control and Hardware Media Key Handling in Google Chrome (option 2, disable) (Windows 10-forum)

    Hoppas att detta går att följa - och att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, många tack för servicen!
    Det verkar funka ok nu, utan Chrome-blaffa!
    Strålande många tack!
    mvh
    Olle
  • Så bra att det löste sig! Då kan vi ge snabbare hjälp om fler lyssnare frågar om detta.
    Annika Webbmaster
  • Heja SR!
    Jag har haft samma problem och så hittar jag lösningen på SR 😀
    Tack!