Ljudet bryts när skärmen släcks

Hej ! På vår samsung telefon lyssnar vi på sr play. Det har fungerar klockrent. Efter uppdateringen av android släcks ljudet när skärmsläckaren går på, t.ex 30 sek. Vad ska vi göra? Radiolyssnandet blir oanvändbart.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Har exakt samma fel. Note 20 Ultra 5G. Efter senaste uppdateringen Maj-säkerhetsuppdatering.
    Android 11, UI 3.1

    Löste problemet genom inställningar-appar-sverigesradio-batteri-optimera batterianvändning-allt (i rullisten)- stäng av optimering för sr-appen

    Hoppas det funkar för dej.

    Mvh,
    Andreas
    Bästa svaret
  • Tack Andreas!

    Magnus, om detta inte hjälper, eller inte gick att följa, så berätta vad det är för telefon. Vissa tillverkare (i synnerhet Huawei och Samsung) har lagt till en del egna inställningar som också kan behöva ses över för att vår app ska fungera i bakgrunden.
    Annika Webbmaster
  • Hej ! Det verkar fungera! Så bra . Vi tackar för hjälpen!

  • Hej, jag försöker hjälpa en gammal farbror som gärna lyssnar på P1. Han håller på att bli tokig för att appen stänger av uppspelningen efter 10-20 min. Han har en Samsung S20. Vilken inställning kan jag ändra på i denna telefon för att detta problem ska upphöra? Tacksam för hjälp!
  • Hej Stefan och förlåt att svaret dröjt!

    Felet beror troligen på att vår app inte har rätt att göra saker i bakgrunden, om du inte ställer in det aktivt själv. Tyvärr är det svårt även för oss som arbetar med mobilsupport att hålla reda på vilka inställningar som gäller för olika telefonmodeller, för så snart vi har fått kläm på hur Samsung-enheter brukar fungera, kommer det nya modeller och nya versioner av mjukvaran som har lite andra varianter!

    Här är ett par Samsung-inställningar som skulle kunna spela in vid detta problem:
    Gå in på telefonens inställningar-> appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri, se sedan till att tillåt bakgrundsaktivitet är aktiverat.
    Gå sedan tillbaka ett steg i menyn -> Mobildata se sedan till att användning av bakgrundsdata är aktiverat.
    Det ska även finnas ytterligare ett alternativ, typ tillåt bakgrundsdata trots att datasparare är aktiverad som kan spela in!

    Finns dessa alternativ i den äldre mannens Samsung S20? Och hjälper det i så fall?

    Om inte, hör av dig igen, så kikar vi vidare.
    Annika Webbmaster
  • Stort TACK för det svaret. Det löste helt enkelt problemet, och min äldre vän blev överlycklig!
    MVH/Stefan
  • Så skönt!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har haft samma irriterande problemet på min huawei p20 och löste enligt i nedan och det kan hjälpa alla telefon modeller också.

    Appa /Appar/Sverigs radio/informariom om energiförbruckning/Appstart

    Hantera Automatist ska INTE vara avstängd.
  • Tack Morykhan!
    Annika Webbmaster
  • Startar jag SR Play app då stängs appen när skärmen slocknar på min Samsung S10 Android Mobil. Startar jag SR Play med att säga "OK Google tala med Sveriges radio" då fungerar det även när skärmen slocknar
    Appen bakgrundsaktiviten och bakrundsdata är aktiverat och energisparläge avstängd
  • Besvärligt!

    Då blir nästa sak att se över hur det är med dina notisinställningar.

    Inställningar -> Appar & aviseringar -> Aviseringar

    Leta upp vår app och se till att Visa aviseringar (huvudreglaget) är valt, liksom Spelar-notiser. Om det redan är aktiverat, så slå av och på den inställningen. (Kanske inte ser ut exakt som på min bild, men något ditåt ...)

    Går det att därefter använda appen utan att det blir avbrott?

    Annika Webbmaster
  • Hej SR.

    Jag har löst problemet genom att ej tillåta att några appar alls sätts i viloläge.
    Vad jag VILLE göra var att lägga till SR Play till en lista av ett fåtal appar som aldrig går i viloläge, men SR Play går ej att lägga till där.
    Det kanske ni skulle undersöka.

  • Tack, det vill vi absolut undersöka!

    Vad är det för mobilmodell och version av Android? Förmodligen går det att lösa, men funktionen ligger gömd i en undermeny ...

    En del modeller har sina egna varianter för att spara in på batteri och dataförbrukning - men jag har hittills inte stött på någon modell där man måste hålla alla appar vakna!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har en Samsung S10 med Android version 11.
    Apens bakgrundsaktiviten är tillåten.
    Batterispar är av.
    Batteri optimering är av

    Hälsningar
    Wiktor Koc
  • Hej Wiktor!

    Jag har tipsat om att se över dina notisinställningar ovan. Alltså:

    Leta upp vår app och se till att Visa aviseringar är valt. Om det redan är valt, så slå av och på inställningen. (Ifall det finns någon miss och det grafiska inte stämmer med verkligheten, så sparas notisinställningen då om med rätt värde.)

    Om du inte vill ha push-notiser, så stäng av dem. Det är själva "huvudreglaget" för aviseringar som behöver vara påslaget, liksom de notiser som heter något med "spelare".

    Annika Webbmaster