Inget ljud i kryss-app (Iphone/Ipad)

Snabbgenomgången har tappat ljudet. Har tagit bort appen o laddat ner igen utan resultat.

Kommentarer

  • Hej Helena!

    Du har nog på ljudlöst läge för mobilen. Ändra det med knappen på sidan av telefonen, alltså den med läge på/av.
    Använda sidoknapparna, hemknappen och andra knappar på din iPhone

    Den inställningen styr ringsignal och spelljud (som i Melodikryss-appen), medan medieljud, som i vår app Sveriges Radio Play, inte påverkas.
    Annika Webbmaster
  • Hej🤗 men skojar du: det var väl det första jag kontrollerade. Det måste vara nåt annat fel.
  • Jag är gravallvarlig!

    Det är alltså inte volymkontrollen som du ska kolla, utan att du har ringsignalen påslagen. (Att den saken påverkar vissa appar, är ju långt ifrån självklart ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej! Kan bara hålla med Helena om ljudet saknas. Kör appen på en iPad och där saknas ljudet också. Det har varit så under lång tid. På iPad finns ingen knapp för ringsignalen utan enbart volymknappar
  • Helena:
    Har du löst det?

    Lennart:
    Bra att du kom dig för med att skriva hit, för det är en enkel inställning i din Ipad som påverkar detta! Tyvärr är det väldigt otydligt. I och med att det går att lyssna på musik och annan media, är det svårt att tro att Ipaden har hamnat i någon form av ljudlöst läge - men så är det!

    Det finns två olika inställningar som kan ligga bakom detta i Ipad. Du når båda från kontrollcenter, som du öppnar genom att svepa nedåt från skärmens övre högra hörn. På denna bild har jag ringat in de inställningar du ska se över:

    Det ena är att du kan ha råkat aktivera läget "stör ej", månskäran, som helt slår vissa ljud, bland annat notiser, ljudeffekter och spelljud (som i Melodikryssets app). Tryck på månen för att återgå till vanligt läge!

    Det andra som kan ha skett är att du har dragit ned volymen för notiser, ljudeffekter och spel (det vill säga bland annat Melodikrysset-appen) till ljudlöst. I så fall är ikonen med en klock-symbol i kontrollcenter överstruken. Tryck på den för att slippa detta ljudlösa tillstånd!

    Om du inte ser klock-symbolen (det kanske är olika i olika versioner av Ios), kan du nå ljudinställningen så här istället:
    1. Öppna Inställningar (kugghjulet) och välj Ljud.
    2. Dra reglaget för att ställa in volymen för notiser
    Lycka till och berätta gärna om det är något i beskrivningen jag bör förtydliga.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack så mycket för en väldigt bra pedagogisk förklaring. Nu fungerar ljudet alldeles utmärkt i iPaden. Det var klocksymbolen som var avstängd så när jag slog på den så fungerade det.

    Tack så mycket för hjälpen.

    Med vänlig hälsning, Lennart...

  • Tack... det var jag hela tiden 🤭 vi kan kalla det handhavandefel😌 Med vänlig hälsning, Helena
  • Bra att ni inte gav upp utan till slut löste det!

    Som med många "handhavande-fel" beror det inte på att ni letat dåligt, utan på att funktionen är svår att förstå (vilket Apple borde kunna förklara bättre, för jag saknar en tydlig beskrivning av detta hos dem). Ljudlöst läge är ju inget man misstänker när musik och radio hörs utan problem!
    Annika Webbmaster