Livesändningar: problem med push-notiser

Hej! Väldigt ofta när jag får en push om livesändning i appen och går in är det inte alls någon livesändning. Den 7 januari hände det igen, men då stod det dessutom att livesändningen var igång, fast den inte var det. Se film.
Detta händer väldigt ofta, ni borde se över det.

Kommentarer

  • Hej!
    Bra med film och att du dokumenterade hur både notisen och appen såg ut. Jag håller med om att det inte är bra.

    Just denna notis gällde en sändning som pågick (på sekunden) från klockan 09.44:20 till klockan 10.03:50. Att det står i kanalens tablå (11 sekunder in i din film) att sändningen startat 10.31 har jag ingen förklaring till, men tantgissar att det såg ut så först och att Ekot sen gjorde en ny beställning med senara start-tid.

    Sändningen går att lyssna på här:
    Klart Elektorsrösterna färdigräknad

    Notisen tycks ha gått ut i förtid och av misstag, eftersom klockan på mobilen är 9.40 det aktuella datumet. Och klockan 9.40 hade den sändning som väl kom igång ännu inte startat...

    Därefter har den felaktiga notisen nog snabbt raderats. Jag kan, bakom kulisserna, nämligen se att en annan notis om samma sändning skickades klockan 9.44, men med rubriken Klart: USA:s kongress bekräftar Bidens vinst.

    I det här fallet verkar det alltså som att vi gjort fel och skickat iväg notisen innan vi borde ha gjort det. Vi ber om ursäkt för detta.

    Men du skrev att felet denna gång var annorlunda jämfört med hur det brukar vara. Ett vanligare scenario är nog att du fått en push från oss och när du gått in via den, så har sändningen redan upphört. Och i det läget kan du, om det gått mindre än tre timmar, ändå lyssna, genom att backa i kanalen.

    Fast det är inte speciellt tydligt hur du gör, så jag berättar det:

    1. dra tidsmarkören så långt åt vänster som möjligt. Om du gått in på notisen så långt efter sändning att du inte når live-sändningens start med den manövern, och liksom kommit förbi "sändningsblockets" (tablåpostens) slut, så
    2. tryck på symbolen för att backa i 15 sekunder, så når du slutet av förra sändningsblocket och kan dra markören till detta blocks start.

    Jag skickar din återkoppling till kollegerna på Ekot.
    Annika Webbmaster
  • Hej (igen) Annika!

    Tack för ett utmärkt svar, jag tänker att det också är så det gått till, men ville uppmärksamma er på det ifall det nu var något annat.
    Vid andra tillfällen har jag alltså gått in när jag fått pushen men då är sändningen inte igång utan man hör samma slinga som i filmen jag skickade. Dock brukar det då stå att det inte är någon sändning.
    Det har hänt fler gånger, för många för att det ska vara enskilda tillfälligheter enligt mig. Kan försöka filma nästa gång.

    Tack för tipset på hur jag backar med.
    Och slutligen, älskar "tantgissar"!! Har länge sökt efter en motsvarighet till "killgissa". Kanske borde vi döpa om det till "gubbgissa" om det ska bli utan åldersdiskriminering för båda? 😉

    Linnéa
  • Tack, dokumentera gärna.

    Felen:
    men då är sändningen inte igång utan man hör samma slinga som i filmen jag skickade. Dock brukar det då stå att det inte är någon sändning
    Om sändningen redan slutat eller inte har hunnit börja (och till skillnad från elekrorsröst-exemplet inte haft en tablåpost med annan starttid som förvirrar ytterligare), kan jag inte bedöma

    Tant:
    Äsch, tant har inget med ålder att göra, det är ett sätt att leva 😀

    Vilket är lite svårare för mig att påstå när jag är tant även kronologiskt. (Jag kallade mig tant även när jag var under 30.)
    Annika Webbmaster
  • Ah, jag förstår. Försöker dokumentera nästa gång!

    Haha, men då äger du det med rätta, ska sprida vidare uttrycket 😉

    Linnéa
  • Hej igen Annika,
    problemen fortsätter och och jag har en film jag skulle kunna skicka här, om det hjälper? Är dock från ett tag sedan, men visar ändå problemet.

    Sedan upptäckte jag nu att en kollega kan gå in i appen och under Direkt hitta arkiv för äldre sändningar som Ekot sänt, typ livesändningar igår. Den funktionen har inte jag.
    Kan du hjälpa mig?

    med vänliga hälsningar
    Linnéa Wannefors
  • Hej och förlåt sen återkoppling!

    Jag vill gärna ta tag i detta, men det kräver mer tid än vad jag har möjlighet att lägga den närmaste tiden, så jag vill återkomma framöver.

    Kan vi hjälpas åt att komma ihåg det?

    Tablån
    När det gäller att din kollega kunde hitta tidigare sändningar, så finns det två sätt. Det ena är att gå via kanalens tablå:
    1. Gå in under Direkt i appens nederkant
    2. Leta upp kanalen Ekot sänder direkt och tryck på den text som berättar vad som sänds just nu (ofta det inte så hörvärda "programmet" Sändningsuppehåll)
    3. Du når nu en tablå där du kan välja önskad dag och se vilka direktsändningar som dels är inplanerade och dels vilka som har sänts de senaste dagarna (åtminstone om dessa spelats in - annars vet jag inte om de syns i appen)
    Avsnittsarkivet
    Det andra är att söka upp arkivet för Livesändningar från Ekot under Sök program i appens nederkant. Leta antingen under Alla program A-Ö (tryck på L i högerkanten), eller genom att skriva in en del av namnet Livesändningar från Ekot i fritextfältet överst på sidan. Det räcker med att skriva lives, så får du en sökträff på programmet Livesändningar från Ekot samt drygt 8000 avsnitt som du inte är intresserad av just nu.

    Oavsett vilken väg du väljer för att gå till Livesändningar från Ekot, kommer du till en arkivsida med alla "tillgängliga avsnitt" (inspelade sändningar) från vald "programserie". (Termerna avsnitt och programserie är förstås inte klockrena när det gäller Ekots livesändningar, men jag använder dessa termer eftersom du kan navigera på samma vis om du vill leta upp alla avsnitt av helt andra program.)

    Som sagt, själva felet med pushar som inte leder till någon sändning är komplext och jag ber att få återkomma till det.

    Tack snälla för att du vill bidra till att appen fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det visade sig att den beskrivning jag gav under "Tablå" ovan endast gäller för Ios-appen. I Android listas inte kanalen "Ekot sänder direkt" bland de andra kanalerna, åtminstone inte under sändningsuppehåll.

    Vi ser över vad det beror på, för målet är att apparna ska fungera likvärdigt där det går, men jag kan tänka mig att utvecklarna inte prioriterar en linjering av detta speciellt högt, så att det kan dröja innan denna skillnad åtgärdas.

    Metod två, att söka upp "programmet" Livesändningar från Ekot  bör dock fungera även på Android.
    Annika Webbmaster