Lista gamla avsnitt i XML

Metoden som beskrivs på  https://sverigesradio.se/api/documentation/v2/metoder/avsnitt.html verkar inte funka för alla gamla sändningar. Jag behöver inte ljudet utan bara beskrivningen av programmet och/eller episodnumret. Vissa episodnummer går att få från länkarna i tablån men inte alla.

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Kan du ge exempel på avsnitt som fungerar respektive inte fungerar?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Anrop med nedanstående länk leverar inte någonting och episodnumret finns inte heller i länken i tablån för P2 Språk och Musik den 29 mars.

    https://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=4431&fromdate=2022-03-29&todate=2022-03-30&audioquality=hi

    Episodnummer fanns dock i tablålänkarna till andra program den dagen, exempelvis Notturno (https://sverigesradio.se/avsnitt/1905321). Dock funkar inte följande Notturno-länk heller:
    https://api.sr.se/api/v2/episodes/index?programid=2523&fromdate=2022-03-29&todate=2022-03-30&audioquality=hi

    Om man utelämnar "todate" i ovanstående länkar fås svar men bara för program fr o m 2022-06-04 respektive 2022-06-08 när jag provade nyss.

    MVH
    Johan
  • Tack, då anar jag vad problemet beror på!

    Avsnittslistorna visar endast avsnitt med tillgängligt ljud, och eftersom avsnitten från de flesta musikprogram raderas efter 30 dagar, så blir det dessförinnan tomma svar.

    Det enda program som ligger ute under kortare tid än 30 dagar är just Notturno, där avsnitt endast är tillgängliga i tio dagar. Det beror på att Notturno är ett samarbete med andra radiobolag inom EBU (samarbetet mellan public servicebolag i Europa) och att det därmed är lite specialregler.

    Om du beskriver vilka behov du har av programinformation även för sådana avsnitt som det inte går att lyssna på, så försöker vi komma på enklast möjliga sätt att nå detta. Informationen går att nå från exempelvis våra låtlistor och tablåer, så den finns trots att den inte listas av tjänster som baseras på vårt API.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Vissa länkar i tablån varken fungerar eller har episodnummer, t ex
    https://sverigesradio.se/avsnitt/beethovens-violinkonsert (från 17 april 2022)

    Dock kan information om program med icke-fungerande tablålänkar men med episodnummer nås via API, t ex https://sverigesradio.se/avsnitt/1689161 (från 18 april 2021),

    Tablån visar gamla program med eller utan episodnummer men det verkar inte vara systematiskt. Eftersom episodnumret till skillnad från exv "beethovens-violinkonsert" är unikt vore det bättre om alla länkar till programinformation i tablån har episodnummer och därmed kan nås via API.
  • Hej Johan!

    Avsnitt utan ljud ska inte gå att nå
    Når du fortfarande avsnittet från den 18 april 2021? Jag får "Sidan eller ljudet hittades inte" (alltså Sveriges Radios variant av "404 Not Found".)

    Vi har nyligen gjort en förändring så att avsnitt utan ljud inte ska gå att nå längre, vilket jag skriver mer om i mitt svar till Johan N. här:
    Avsnitt där ljudet är raderat har försvunnit helt

    I korthet är anledningen att vi vill ha fokus på lyssning. Avsnitt utan ljud tar bort detta fokus.

    Talbar URL eller episodnummer
    Skillnaden mellan hur avsnittet från april 2021 och april 2022 visas i tablån, speglar en genomgripande skillnad vi har på hemsidan, där vi någon gång under denna period (i juni 2021, tror jag) införde talbara URL:er. I princip innebär det att avsnitt skapade dessförinnan har en adress med episodnummer, medan det för avsnitt därefter finns både ett episodnummer och en talbar URL, men det är den senare som exponeras publikt. Talbar URL finns även på äldre avsnitt som vi har "sparat om". Jag tror att exempelvis alla avsnitt av Sommar & Vinter i P1 har den talbara adressen.

    Jämför avsnitten av Stil från juni 2021:

    Det finns troligen flera sätt att kunna se vilket episodnummer som korresponderar mot ett vissa avsnitt även vid en talbar URL. En metod jag brukar använda är att kika under "Dela" där det finns en inbäddningskod med episodnumret.

    I de flesta sammanhang är den talbara adressen att föredra, och det är därför vi prioriterar att använda den.

    Om det verkligen går att nå "ljudlösa avsnitt" via vårt API, är jag nyfiken på hur du gör! (Inte för att "täppa till" den vägen, utan för att förstå den bättre och kanske kunna tipsa om din metod när andra lyssnare har behov av att nå äldre avsnitt.)

    Med tanke på att de program du har haft som exempel är P2:s musikprogram, har jag tänkt att du kanske i första hand är ute efter musikinformation. Se i så fall gärna det svar till Johan N som jag länkade till ovan, där jag berättar hur han, via låtlistorna, kan ta del av musikinformationen även på de avsnitt som inte längre går att nå.

    Där finns det säkert förbättringar vi på Sveriges Radio kan behöva göra, så om det berätta gärna hur de befintliga låtlistorna fungerar för dina behov! Om det inte är musikinformationen du vill åt, är jag nyfiken på varför du vill kunna nå även de avsnitt som inte längre går att lyssna på. Vissa behov kanske kan lösas på andra vis redan idag. Som jag skrev i mitt förra svar:
    Om du beskriver vilka behov du har av programinformation även för sådana avsnitt som det inte går att lyssna på, så försöker vi komma på enklast möjliga sätt att nå detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar!

    Precis som Johan N är jag musikintresserad och skulle vilja läsa om tidigare sända musikprogram för vilka ljudet inte finns längre. XLM/JSON-filen för programmet nås via episodnumret och "Visa avsnitt", se dokumentation här:
    https://sverigesradio.se/api/documentation/v2/metoder/avsnitt.html

    Tack för tipset på hur man får episodnumret genom att dela ett program som endast har talbar länk. Hur delar man ett gammalt program som inte går att nå från tablån?

  • För tydlighetens skull (så att jag och mina kolleger är med på tåget). Jag frågade:
    Når du fortfarande avsnittet från den 18 april 2021? Jag får "Sidan eller ljudet hittades inte" (alltså Sveriges Radios variant av "404 Not Found".)
    Och ditt svar var att du hittar avsnittets XLM/JSON-fil via vårt API. I ditt exempel med avsnittet från april 2021, ser ett svar ut så här:
    https://api.sr.se/api/v2/episodes/get?id=1689161
    Hur delar man ett gammalt program som inte går att nå från tablån?
    Det går inte. Det finns ju inget syfte med att dela ett sådant avsnitt.

    Men det du är ute efter är ju inte att dela avsnittet, utan den möjligheten att koppla ett programs läsbara URL (talbar  säger vi på Sveriges Radio, men jag kom på att det brukar kallas läsbar URL), till ett episodnummer?

    Alltså kan vi idag koppla exempelvis https://sverigesradio.se/avsnitt/beethovens-violinkonsert, alltså den Klassiska konserten från 17 april 2022, med ett episodnummer?

    Vi kan nå i viss formation om avsnittet här i tablån:
    https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=2562&date=2022-04-17

    Vi kan även, genom att detta avsnitt sändes för mindre än ett år sedan, återfinna låtlistan (två poster - men vilka poster!) här:
    https://sverigesradio.se/klassiskakonsertenip2/latlista/2022-04-17

    Låtlistan återfinns även genom att söka efter rätt tidpunkt i P2:s låtlista (obs att det är omvänd kronologisk ordning), vilket går även med avsnitt äldre än ett år:
    https://sverigesradio.se/latlista.aspx?programid=2562&date=2022-04-17

    Så vitt jag kan se visar emellertid ingen av dessa träffar vilket episodnummer det gäller och eftersom vårt API är framtaget för att bygga lyssningstjänster, finns det inget sätt att den vägen leta fram episoder som saknar ljud.

    Det bästa alternativet jag hittar, är att söka efter innehållet i Svensk mediadatabas, SMDB, där jag hittat avsnittet genom att söka på Beethovens violinkonsert, endast radio och sålla fram rätt tid:
    https://smdb.kb.se/catalog/id/004118026

    Informationen där kommer från avsnittets api skulle jag tro. Den är mer omfattande än det som skymtar i vår egen tablå:
    Vilde Frang är solist i Beethovens violinkonsert och hon spelar med BBC:s symfoniorkester under ledning av Sakari Oramo. Vi hör också den återupptäckta kroatiska tonsättaren Dora Peja?evi?s symfoni. Beethovens violinkonsert är ett verk rikt på dynamik, romantisk och överväldigande, och kräver sin uttolkare. Den norska violinsolisten Vilde Frang har gjort Beethovens violinkonsert till ett av sina favoritverk. Hon spelade den med Kungliga filharmonikerna i Stockholm, där hon är Artist in Residence säsongen 21/22, några dagar före den här sändningen. Dora Peja?evi?s symfoni är vad dirigenten Sakari Oramo kallar ett "återupptäckt mästerverk". Peja?evi? skrev stycket under första världskriget, men det är först på senare år som hennes musik kommit att bli mer uppmärksammad. Hon föddes 1885 i Budapest i en rik och adlig familj och började komponera redan som 12-åring. Peja?evi? studerade privat i Zagreb, Dresden och München, men hon var mestadels självlärd kompositör. Symfonin är skriven i fyra satser 1916-17 och reviderad efter krigsslutet 1920. Mot slutet, i den sista satsen, hör vi en möjlig känsla av triumf över motgångar. Men den börjar med den vilda och hotfulla krigsstämningen. Det tornar upp sig... BBC:s symfoniorkester. Solist: Vilde Frang, violin. Dirigent: Sakari Oramo. 1. Ludwig van Beethoven: Violinkonsert D-dur 2. Dora Peja?evi?: Symfoni fiss-moll Konsert från 26 november 2021, Barbican Hall i London. Programledare: Per Feltzin
    Jag, som har tillgång til Sveriges Radios interna publiceringssystem, kan bakvägen se att det aktuella numret är 1913586, det vill säga att du kan nå filen här:
    https://api.sr.se/api/v2/episodes/get?id=1913586

    Jämför gärna det du når där och se om du kan använda dig av SMDB:s databas för dina behov framöver ...
    Annika Webbmaster
  • Nej, jag är inte ute efter att dela avsnittet, bara att hitta episodnumret så att XML-filen kan hämtas. För exemplet med Beethovens violinkonsert är dock informationen i SMDB identisk med XML-filen så detta torde lösa problemet. Vore dock praktiskt med länkar till XML-filen från tablån. En annan sak som kanske kan implementeras någon gång i framtiden är länkar från tablån till artist, kompositör och i vilka kanaler/program och vilken tid de har spelats. DR har det och dessutom med lyssningsstatistik. Exempelvis får man upp följande sida för Beethoven:
    https://www.dr.dk/musik/kunstner/ludwig-van-beethoven/1629
    Informationen om programmet/artisten är dock bättre på SR/SMDB.