Låtlistor: länkar till fler ljudtjänster än idag

Det finns länkar för Spotify och Youtube i låtlistor, skulle Ni inte kunna komplettera med länkar till Apple Music också?

Kommentarer

  • Hej
    Vi har tidigare haft länkar till fler musiktjänster, men har fått plocka bort dem för att de tog bort möjligheten att automatiskt få fram direktlänkar till låtar eller deras sök funktion.

    I Apple Music har vi därför ett mycket begränsat utbud, men dessa listor ska finnas:
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att även P3 Din Gata finns hos Apple Music.

    Det är som sagt ett väldigt nedbantat utbud av "redaktionella spellistor", vilket ju egentligen är något annat än de automatiska länkar du undrar över.

    Och det korta svaret är alltså att om det gick att skapa automatiska länkar till Tidal, Apple Music och andra tjänster, så vore det förstås bra att erbjuda fler alternativ än vad vi gör idag.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret.

    Har Ni kollat på någon tjänst som t ex
    https://odesli.co

    Om jag provar lite Spotify URL:er så verkar den fungera hyggligt med att generera bra länkar till Apple Music med flera tjänster.

    Det finns ett ganska enkelt API till denna tjänsten, beskrivet här:
    https://www.notion.so/API-d0ebe08a5e304a55928405eb682f6741

    Har inte provkört det, men det verkar som input kan t ex vara en Spotify identifierare och ut kommer ett json objekt som bl a har URL:er till (med API:ets formatering): appleMusic, spotify, youtube, youtubeMusic, google, pandora, deezer, amazonMusic, tidal, napster, yandex, itunes, googleStore, amazonStore.

    Det kanske faller på tjänstens användningsvillkor, men annars borde det vara ganska enkelt att skripta och (och för säkerhets skull kanske kolla att URL:erna är inom en sandbox för respektive platform och rimligt formatterade).
  • Jag vet inte riktigt vad som är gjort här, och det är lite glest med folk under semestern, så jag markerar detta som något jag på sikt ska följa upp.

    (OBS på sikt. Jag kommer själv att ta ledigt från och med imorgon - och när jag återkommer lär det finnas en del akuta ärenden att ta itu med. Det kan därför dröja innan jag får tid att diskutera den här typen av långsiktiga förbättringsförslag med rätt kolleger.)
    Annika Webbmaster