Ljudet är för snabbt

Hej. Sedan i lördags kan jag inte lyssna längre på appen, varken direktsändningar eller poddar. Allt låter som att det snabbspolas, både tal och musik. Jag har provat ett flertal gånger, någon enstaka gång låter pratet normalt i direktsändning, men för det mesta går det alldeles för snabbt. Har senaste versionen av appen. Vad ska jag göra? Om jag avinstallerar och installerar den igen förlorar jag ju alla favoritpoddar där jag ser vilka avsnitt jag lyssnat på och får börja om igen.

Kommentarer

  • Hej Ann-Britt!

    Kan det vara så att du av misstag råkat komma åt funktionen för ljudhastigheten? Om du tittar på bilden nedan och jämför den med din spelare, är hastigheten i din spelare inställd på x1.0? Om inte, tryck på ikonen och ändra till denna hastighet.

    Du är varmt välkommen att återkomma om min slutsats är felaktig och dina inställningar är korrekta.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej och tack för ditt snabba svar. Du hade rätt! Jag har aldrig medvetet tryckt på den ikonen, men nu fick jag se vad den stod för och nu pratar alla i normal hastighet igen. 🌝 Det jag inte förstår är hur hastigheten kunde ändras eftersom man aktivt måste välja vilken hastighet man vill ha, det fanns ju flera att välja på.
    Stort tack för hjälpen. Mvh Ann-Britt
  • Hej igen Ann-Britt!

    Skönt att det löste sig och att hastigheten nu är tillbaka till det normala! Jag förstår att du själv inte valt att byta hastighet, utan att det på något sätt måste ha skett av misstag. Exakt hur det gick till är ju såklart svårare att svara på, nu vet du i alla fall hur du byter tillbaka om det skulle hända igen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, än en gång stort tack för hjälpen. Det går nog inte en dag utan att man lär sig något nytt. 😊
  • Jag har samma problem, det går för fort så hinner knappt uppfatta innehållet
    Men tyvärr hittar jag ingen sån knapp som ni visade.
  • Hej Ingela!

    Får du upp själva spelaren? (Den vy som du ser på bilden ovan).

    Om du testar att klicka på den lilla spelaren i botten av appen, får du då upp en vy liknande den du ser på bilden ovan? Finns där ingen knapp för ljudhastighet?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det gick bra till slut. Hade gjort fel först. Tack så mycket!
  • Bra, skönt att det löste sig! Du är varmt välkommen att återkomma om det dyker upp andra frågor eller funderingar.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hade samma problem. Av någon anledningen var uppspelningshastigheten satt till 1,5

  • Så bra att du hittade lösningen!

    Det är ju lite lurigt med pekskärmar, i och med att det går att komma åt inställningar oavsiktligt - och om man inte märker att man ändrat uppspelningshastigheten, är det ju inte helt uppenbart vad man ska leta efter för att återställa till normal hastighet.
    Annika Webbmaster
  • Ok, nu har även JAG hittat DEN inställningen efter flera veckor med 1,5 ggr eller mer, har varit ganska jobbiga veckor !

    Alternativa Förbättringsförslag:
    - Ta bort knappen (tveksam funktion)
    - Flytta knappen till mitten (så den inte är så lätt att komma åt av misstag)
    - Markera knappen tydligare att den gäller UPPSPELNINGSHASTGHET
    - Ändra bara efter en följdfråga typ "Vill du ändra uppspelningshastighet: JA / NEJ"

    För övrigt anser jag att ni borde skicka ut nya versioner till riktiga användare för att få feedback innan ni lägger ut nya uppdateringar från IT-teknikerna.

    -- Dag
  • Hej Dag!

    Skönt att du lyckades få ordning på hastigheten till slut! Jag förstår att det måste varit irriterande att behöva lyssna med fel hastighet under flera veckors tid.

    Att ta bort hastighetsfunktionen är inte ett alternativ. Många lyssnare gillar att kunna lyssna i snabbare takt för att hinna konsumera mer innehåll på mindre tid, andra lyssnare anser att vissa programledare pratar för fort och vill därför kunna sänka hastigheten för att höra allt som sägs. Hastighetsfunktionen används alltså väldigt flitigt, av många lyssnare. Önskemålet om att göra knappen mer tydlig är dock något som jag kan framföra till våra utvecklare.

    När nya versioner av appen släpps så har vi betaanvändare som är de första att ta emot och testa uppdateringarna. Vem som helst kan bli betaanvändare och vara först med att ta emot den senaste versionen av SR Play, innan den når allmänheten. Om du vill bli betaanvändare så får du gärna återkomma med vilken telefonmodell du har, så hjälper jag dig vidare!

    Och stort tack för din feedback!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ok, jag ställer upp som Beta-användare på min Samsung S21.
    -- Dag
  • Hej igen Dag,

    Att du vill bli betatestare gläder oss! Det är väldigt enkelt att bli betatestare och det innebär egentligen bara att du får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt" (och om du sedan vill gå ur betaprogrammet är även det enkelt).

    Läs hur du går tillväga här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Återkom om det dyker upp frågor eller funderingar!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det "dyker inte upp" något, förstår inte varför en enskild användare ska behöva lägga tid på att LETA efter en möjlighet till återkoppling.
    På min mörka sida tänker jag att ni absolut inte vill störa IT-killarna med deras fantastiska creationer, men det kanske är fel.
    Skicka istället en länk istället ifall ni verkligen vill ha återkoppling på Er app.
    -- Dag
  • För oss över 60 som vill lyssna på P1 känns uttryck som "jag ska kika på det" och "det dyker upp" som en förolämpning, ge istället konkreta fakta.
  • Hej igen,

    Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men rätta mig gärna om jag har fel. Du erbjöd dig att bli betatestare för appen, jag skickade då en länk gällande hur man går tillväga för att bli betatestare.

    Om länken jag skickade inte fungerar så finner du nedan tillvägagångssättet för att bli betatestare:

    1. Öppna Play Butik.
    2. Tryck på profilikonen uppe till höger.
    3. Tryck på Hantera appar och enheter Installerade appar.
    4. Öppna informationssidan om en app genom att trycka på appen.
    5. Tryck på Gå med under Delta i betaprogrammet  Gå med.

    Jag vet inte om det är detta du syftar på med "konkret fakta", men återkom gärna om jag missförstått dig så ska vi försöka reda ut det.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack, det funkade... kanske ... men efter 6 timmar står det fortfarande
    "Betaregistreringen pågår. Det kan ta några minuter."
  • Tack för uppdateringen! Står det fortfarande att registreringen pågår eller har det hänt något nytt sedan sist du kollade?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det är igång.

    Vart skickar jag eventuella synpunkter ??

    -- Dag
  • Härligt! För att skicka synpunkter på appen är det smidigaste sättet att skriva till oss här i forumet, så framför vi dessa till utvecklarna. Vi har löpande avstämningar med kollegorna på utvecklarsidan och är snabba med att vidarebefordra information gällande eventuella buggar samt potentiella förbättringar. Utvecklarna brukar dessutom också själva läsa igenom ärenden som kommer in i forumet, så det du skriver här kommer att nå fram till våra utvecklare väldigt fort.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,

    Jag numrerar mina preliminära synpunkter nedan och hoppas på svar på alla.
    På intet vis är jag någon makthavare, men ändå en skattebetalare som finansierar Er verksamhet, och jag tycker definitivt ni ska fortsätta, men på publikens önskemål.

    1) Finns det någon möjlighet att få se nuvarande Bucket List för uppdateringar i prio-ordning som Utvecklarna har?

    Jag upprepar mina föregående kommentarer gällande "uppspelningshastighet"
    2) a - Flytta knappen till mitten (så den inte är så lätt att komma åt av misstag)
    2) b - Markera knappen tydligare att den gäller UPPSPELNINGSHASTGHET
    2) c - Ändra bara efter en följdfråga typ "Vill du ändra uppspelningshastighet: JA / NEJ"

    3) Generellt tycker det är väldigt svårt att hitta avsnitt på SR Play, inte ens med de ledord som sägs i live-sändningar, bättre sökfunktion behövs !

    4) Det är ett stort förakt mot äldre människor som bara har en gammal "hederlig" radioapparat med FM-mottagare att sända "barnprogrammet" P3 på FM men sända ett program med musik som gamla människor värdesätter på internet som inte många riktigt gamla människor behärskar (jag tänker tex på min fina faster på 97 år)
    Lösningen känns självklar: Byt P3 på FM mot P4 Plus !

    -- Dag

  • Hej igen Dag!

    Du har helt rätt i att publikens önskemål ska hörsammas och så gott det går även förverkligas! Värt att veta är att vi dagligen får in en mängd förslag och synpunkter på sådant som lyssnare runt om i landet känner bör förbättras, det svåra för oss är att sålla bland alla dessa förslag och prioritera vilka förslag som skulle ge mest nytta och värde för många lyssnare. Nu till dina punkter, jag börjar med punkt tre.

    3) Generellt tycker det är väldigt svårt att hitta avsnitt på SR Play, inte ens med de ledord som sägs i live-sändningar, bättre sökfunktion behövs !

    Sökfunktionen är helt klart ett av våra stora förbättringsområden, i nuläget är funktionen långt ifrån så bra som vi vill att den ska vara. Våra utvecklare är medvetna om att funktionen saknar mycket av det som man förväntar sig att en sökfunktion ska klara av och det tittas på olika lösningar för att ta fram ett bättre sök. Att förbättra denna funktion ligger högt upp på utvecklarnas prioriteringslista. Exakt vilka förbättringar som är inplanerade vet jag dessvärre inte, men att funktionen ska bli vassare råder det ingen tvekan om. Så, du har helt rätt i att söket behöver bli bättre, vi känner likadant och hoppas senare under året kunna erbjuda en bättre och mer användarvänlig sökfunktion.

    1) Finns det någon möjlighet att få se nuvarande Bucket List för uppdateringar i prio-ordning som Utvecklarna har?

    Utöver sökfunktionen så är ett annat prioriterat fokusområde något vi kallar för Fortsätt lyssna. Det är ett stort projekt som grundar sig i att lyssnare upplever att det kan vara svårt att hitta och lyssna på fler avsnitt i samma serie eller om samma ämne. Målet är delvis att ta fram mer användarvänliga spellistor för både appen och hemsidan. Vi vill att det ska bli enklare att navigera mellan relaterade nyhetsklipp, poddar och program utan att behöva klicka omkring planlöst i hopp om att hitta det man söker rörande ett och samma ämne. Denna strukturombyggnad som vi hoppas få till är ett långsiktigt projekt för ett förbättrat och förenklat lyssnande, i synnerhet när man är på jakt efter relaterat innehåll. Detta är ett stort arbete med många inblandade, förhoppningsvis kommer resultatet bli en smidig och bra användarupplevelse både på hemsidan och i appen.

    Ett annat stort arbete som vi är inne i är Riksdagsvalet 2022. Vi vet att detta kommer locka mycket lyssnare till appen och hemsidan, vi behöver därför strukturera våra plattformar så det blir enkelt för våra lyssnare att ta till sig och kunna fördjupa sig i allt som sker kring valet.

    Vi har även "mindre" åtgärder på gång som rör enskilda funktioner. Dessa åtgärder och förbättringar hamnar ofta lite på efterkälken när vi arbetar på större förändringar, som en förbättrad sökfunktion eller arbetet med Riksdagsvalet. Så för att svara på din fråga om det finns en prioriteringslista, ja det finns en sådan men den förändras och uppdateras löpande. Högt upp på listan har vi alltså Valet, Sökfunktionen och Fortsätt lyssna, för att nämna några förbättringsområden.

    4) Det är ett stort förakt mot äldre människor som bara har en gammal "hederlig" radioapparat med FM-mottagare att sända "barnprogrammet" P3 på FM men sända ett program med musik som gamla människor värdesätter på internet som inte många riktigt gamla människor behärskar (jag tänker tex på min fina faster på 97 år)
    Lösningen känns självklar: Byt P3 på FM mot P4 Plus !

    Självklart vill vi att din faster ska kunna lyssna på det hon tycker om. Men gällande programutbudet så är är jag inte rätt person att bemöta detta klagomål. Vi som svarar här arbetar med teknisk support av appar och webbtjänster, av den anledningen kan jag dessvärre inte ge dig ett bra svar, utöver att jag personligen håller med dig om att det borde vara lättare för äldre människor att kunna lyssna på det man gillar. För frågor och synpunkter gällande innehåll och program får du gärna kontakta lyssnarservice@sverigesradio.se. Kollegorna på utvecklarsidan (och jag som ger support på appen och hemsidan) har dessvärre inget att säga till om när det kommer till programmen som sänds och dess innehåll.

    Jag upprepar mina föregående kommentarer gällande "uppspelningshastighet"
    2) a - Flytta knappen till mitten (så den inte är så lätt att komma åt av misstag)
    2) b - Markera knappen tydligare att den gäller UPPSPELNINGSHASTGHET
    2) c - Ändra bara efter en följdfråga typ "Vill du ändra uppspelningshastighet: JA / NEJ"

    Dina förändringsförslag är framförda till våra utvecklare!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)