Förslag: Ladda ner avsnitt från favoritprogram över wifi

Hej! Jag skulle vilja kunna markera att de favorit program jag följer laddas ner automatiskt när jag har wifi. På  så sätt kan jag lyssna på nedladdade nyheter utan att ta av mobilsurf. Vore toppen!

Kommentarer

  • Tack för förslaget Helena!

    Senast vi kikade på det (för både vi själva och andra lyssnare har liknande idéer) var det rent tekniska svårt att skapa funktioner för att ladda ned flera avsnitt, men sedan dess har vi byggt om många saker både i appen och i den underliggande miljön, och det kan vara värt att undersöka på nytt.
    Annika Webbmaster
  • Denna funktion vore uppskattad

    Ett alternativ för att alltid ha t.ex. 1–5 olyssnade avsnitt för individuella program skulle underlätta mycket.

    Efter att ett avsnitt har lyssnats på kan man ha som val att det alltid fylls på med det senaste olyssnade avsnittet, eller med det närmast efterföljande olyssnade.

  • Hej Abc!

    Visst är det just automatisk nedladdning du menar, inte att appen ska spela upp nya avsnitt automatiskt?

    Om önskemålet gäller automatisk uppspelning finns det nämligen en lösning redan, som jag i så fall kan beskriva.
    Annika Webbmaster
  • Precis, stämmer

    Automatisk nedladdning är något som behövs eftersom när man märker behovet av att ladda ner avsnitt så är det i 90% av fallen redan försent

  • när man märker behovet av att ladda ner avsnitt så är det i 90% av fallen redan försent

    Ja visst är det så!

    Det är oftast i lägen jag inte kan ladda ned jag önskar att jag hade laddat ned fler avsnitt (och i mitt fall att det jag har laddat hem hade styrts mer av vad jag vill lyssna på, inte vad jag behövt felsöka, även om det blir en intressant mix)!
    Annika Webbmaster
  • Jag funderar över om jag bör bryta ut förslaget om att kunna välja att appen automatiskt laddar hem "en viss mängd ospelade avsnitt" (nedladdningsbuffert) till en separat förslag, eftersom det är två olika sätt att förenkla nedladdningen som svarar mot olika behov.

    Med Helenas förslag är ett typiskt scenario att jag sitter på bussen och bläddrar igenom ett antal Sommar & Vinter i P1 eller Radioföljetongen och bockar för dem jag vill ladda hem för framtida lyssning - som sen laddas ned när jag är uppkopplad över ett wifi.
    Ett aktivt val, där jag botaniserar efter avsnitt när det passar mig i tid och laddar hem dem när det passar min uppkoppling.

    Buffertförslaget ger en trygghet i att aldrig stå utan bra radio och passar för programserier som Creepypodden eller Snedtänkt med Kalle Lind, där jag inte behöver lyssna i en viss ordning.
    Ett alternativ om man redan vet vad man gillar och vill slippa lägga tid på rutinartade grejer.

    Om mina favoriter är "Dagens dikt" och "Tankar för dagen" kan fem avsnitt ta slut på en halvtimme, så det kanske dessutom ska vara valbart hur många avsnitt en buffert ska bestå av, alternativt vara en buffert som mäts i lyssningstid?
    Annika Webbmaster
  • Vad jag kan läsa av det ursprungliga förslaget så gäller det "favoritprogram" – inte avsnitt

    Med det som utgångspunkt så är två till tre mekanismer nödvändiga:

    1. Använd endast den uppkoppling som användaren...lyssnaren godkänner

    2. Begränsa mängden data som kommer användas på enheten, vilket i praktiken måste bli en gräns på antal automatiskt hämtade avsnitt för att kunna säkerställa att åtminstone ett avsnitt är "under gränsen" oavsett avsnittets storlek

    3. Att bocka för enskilda avsnitt som man vill ladda ner endast med godkända uppkopplingar är ett bra komplement, men jag skulle säga att det är aspekten som hör minst ihop med automation eftersom det fortfarande är en manuell process som bara råkar börja respektera dina preferenser om uppkoppling, m.a.o. inget mer än en finslipning av existerande funktionalitet.
  • Eller ja, endast de två första är nödvändiga borde jag ha sagt.
  • Vad jag kan läsa av det ursprungliga förslaget så gäller det "favoritprogram" – inte avsnitt
    Ja, så är det ju! Jag blandade ihop med ett annat förslag.

    Grundförslaget handlar ju också om att med en hög grad av automatik ladda hem avsnitt från program du följer. Dina tillägg absolut kopplade till samma förslag, inte något separat,

    Jag ändrar rubriken (som är det mina kolleger och jag först ser när vi går in i vyn med "app-förslag"), från Ladda ner avsnitt över wifi till Ladda ner avsnitt från favoritprogram automatiskt över wifi.

    Tack för hjälpen och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Just det, automatisk borttagning av lyssnade avsnitt skulle vara den tredje