Kunna backa enkelt till början av program

Hej igen :-) En av era absolut bästa features är att man kan backa i livesändningarna.

Ofta vill man går tillbaka till början av ett program. Enda sättet att göra det nu (i iPhone-appen) är att hålla fingret på play baren och dra statusbollen hela vägen åt vänster. Inte så smidigt...och när man swipar höger kommer man till förra programmet vilket är logiskt.

Men när man trycker på symbolen " I< " vill man ju självklart komma till början av programmet, inte till förra programmet. Så har det ju varit ända sedan CD-skivans tid :-)

Kan ni fixa?

MVH
Niklas

Kommentarer

  • Kan ni fixa?
    Det hoppas jag verkligen. Det är ju en bugg. Jag kollar upp hur status är för detta. (Jag vet att vi bakom kulisserna fixat en del saker som rör direktlyssningen och att den får "fel status" i olika lägen, men är osäker på exakt vilka fixar som kommer ut vid nästa release.)

    Tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • Tjena Annika! Något nytt om denna bugg för att gå till början av ett program?
  • Hej Niklas!
    Jag följer upp en del äldre ärenden som inte besvarats, och undrar om du fortfarande har några problem med att backa korrekt.

    (Jag har för mig att jag kikade på detta efter semestern och då inte kunde återskapa felet - men uppenbarligen missade jag att återkoppla till dig!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för att du återkommer, känns verkligen seriöst! Ja back-buggen i IOS-appen finns fortfarande kvar dessvärre. När man trycker på knappen I< som per konvention betyder "gå till början på detta avsnitt" så kommer man i stället till början av FÖRRA avsnittet. Dvs samma sak som om man hade swipat bakåt.

    Kanon om detta kunde fixas, borde inte vara svårt :-)

    MVH'
    Niklas
  • Problemet är nog att symbolen faktiskt har dubbla betydelser. På Wikipedia uppges att symbolen (men då varianten med dubbel bakåt-pil) betyder skip to the start or previous file/track/chapter.

    När jag söker bilder på skip back får jag bland mina 24 första träffar 23 bilder på den här typen av ikoner - och en skärmbild från Youtube med en kille som hoppar baklänges. (Fast min sökhistorik, som ofta rör mobiler, kanske snedvrider resultatet och de flesta får färre knappar och fler hoppande personer?)

    Och eftersom skip back-betydelsen används i vår app, har jag letat upp ett snabbare sätt för dig att gå till början av pågående program än det du beskrev:

    Enda sättet att göra det nu (i iPhone-appen) är att hålla fingret på play baren och dra statusbollen hela vägen åt vänster.
    Gör så här:
    1. backa till början av förra programmet med I<
    2. gå till nästa program - alltså början av det vi sänder just nu - med >
    En knapptryckning mer än vad du efterlyser, men ändå rätt smidigt.

    Jag ber om ursäkt över att det tog flera månader för mig att inse att det inte var en bugg, utan så vi har valt att använda symbolen.
    Annika Webbmaster
  • Äsch, "skip back" i sig är ju tvetydigt det med ... Tillbaka till början av detta program eller till förra?

    En sökning på back to previous track ger dock liknande resultat. Nu utan hoppande kille. Och med fler färger i paletten ...

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för din utförliga förklaring, det uppskattas. Det är klart att om du söker på begrepp som innehåller "skip" så kan du få bilder som stödjer din tes. Men nu är det ju "back" man vill göra.

    Kan du visa mig en enda annan play/streaming-tjänst som använder symbolen med enkel pil för att gå tillbaka till föregående episod?

    Det känns som SR alltid kör sin egen egenhemkokta stil på allt. Tyvärr, men vi förväntar oss inte att det är ni som sätter ny standard för hur knappar fungerar. Det görs av sådana som Apple och Spotify. Och inte ens de har valt att ändra betydelsen av symbolen "|<" som haft betydelsen back-to-beginning ända sedan CD-spelarens tid.

    Det skulle vara önskvärt om SR öppnade ögonen (och öronen!) för hur radiobolag i resten av världen gör och inte försöker uppfinna allt själva. Har ni kollat på BBC Sounds eller ens de skandinaviska kollegorna DR och NRK,s playtjänster?

    Beklagar mitt nu något anklagande tonfall, men som generellt SR-fan kan jag tyvärr se att ni för varje år som går halkar efter i utvecklingen och det gör mig orolig!

    MVH
    Niklas

  • Hej igen!

    Jag stänger ned den här tråden (men det går fortfarande att läsa den), trots att frågan inte är löst. Frågan har nämligen fått nytt liv i en tråd som i grunden handlar om en bugg i backa- och skippa-funktioner i Bluetooth:
    Styrning av app via Bluetooth

    I och med att "backa" inte fungerar alls på en del plattformar, behöver vi rätta den buggen, och i samband med det är det förstås klokt att passa på att utforma funktionen så lyssnarvänligt som möjligt. Jag har därför frågat andra lyssnare vad de föredrar att denna symbol gör, backa till början av pågående nyhet/avsnitt eller backa till början av nyheten/avsnittet innan?

    Argument finns för båda versionerna:

    Om/när det är aktuellt att "byta spår" trivs jag bra med den nuvarande "skärmfunktionen", dvs att den backar till början av förra programpunkten. Om det inte är dit man vill komma är det ju enkelt att då trycka fram till nästa.
    Lars, 24 juni
    Respektive:
    när man i direktsändning trycker bakåt i appen så borde man komma till starten av pågående program, istället för som nu till starten av förra programmet. Det är ofta jag startar tex en nyhetssändning någon minut sent och då vill jag höra den från början.
    Filip genom mig, 2 juli
    Jag skrev även:
    Liknande återkoppling har vi tidigare fått in till forumet från Niklas i denna tråd (där jag argumenterar för att "början av förra listposten" är standard, vilket jag, som ni märker, inte är övertygad om längre). Niklas föredrar alltså varianten där man kommer till början av det pågående avsnittet.
    Tråden här stängs alltså, men frågan är aktuell. Den tydliga återkoppling du har gett oss tar de kolleger som arbetar med appens form och funktion del av. Tack!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.