Kontrollpanel för appen i Android

Hej!

En funktion som jag saknar och som finns i liknande appar (Spotify etc) är en "kontrollpanel" som finns synlig även när man inte är inne i själva appen, både när mobilen i övrigt är skärmlåst och när man är inne i en annan app. Det skulle vara väldigt bra att kunna t.ex. starta, pausa eller backa uppspelningen utan att behöva gå in i appen. Finns detta och att det bara är jag som inte förstått hur man ordnar detta, eller är det någon särskild anledning till att man inte har någon sådan funktion?

Tack på förhand!

Hälsningar,
Martina

Kommentarer

  • Hej Martina!

    Du löser det genom att gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier:

    Den aviseringskategori som heter "spelare" ska vara påslagen för att det ska gå att nå den spelare du beskriver.

    Hör av dig och berätta om detta hjälpte! Om det inte hjälpte, eller om det inte gick att följa min beskrivning, så berätta vad du har för telefonmodell, så skräddarsyr vi beskrivningen efter din modell. Det finns nämligen mobiltillverkare som har egna varianter för samma inställningar.

    Annika Webbmaster
  • Det funkade alldeles utmärkt! Stort tack för hjälpen, och för så snabb återkoppling dessutom ☺️
  • Hej! Borde inte detta vara default? Jag antar det blir avstängt om man inte vill ha notiser gällande nyheter osv men detta borde ju inte bli avstängt. Detta behöver appen hantera enklare tycker jag 🙂
  • Borde inte detta vara default? Jag antar det blir avstängt om man inte vill ha notiser gällande nyheter osv men detta borde ju inte bli avstängt. Detta behöver appen hantera enklare tycker jag 🙂
    Spelarnotisen brukar vara påslagen som grundläge, men det är tyvärr lätt hänt att en lyssnare som vill slippa just pushnotiser om nyheter slår av alla appens aviseringar. I Androids inställningar når man nämligen funktionen för att slå av/på alla aviseringar från en app innan man kommer till vyn där man kan ställa in detta per kategori:
    Aktivera eller inaktivera aviseringar för enskilda appar

    Jag tror tyvärr inte att detta går att påverka från vår sida, men jag stämmer av med utvecklarna.

    Om någon känner till appar som hanterar dessa inställningar på ett bättre sätt, så tipsa oss gärna!
    Annika Webbmaster