Kan jag få VMA endast för min region?

Jag skulle vilja ha VMA endast för det område som gäller den lokala P4-kanal jag valt, om det är tekniskt möjligt. Eller för en region jag väljer.

Kommentarer

  • Hej
    Tyvärr inte i nuläget.
    Det är något som bollats fram och tillbaka några gånger, men det måste nästan göras baserat på mobilens position, och jag tror det är ett ganska stort steg att börja använda lokalisering, och att folk ska vilja ha det, och att veta vilken P4-kanals område man befinner sig i.
    Men det är något jag inte skulle bli förvånad om det kommer i framtiden.

    mvh
  • Hej, räcker det inte med att man som användare fyller i vilka områden man är intresserad av istället för att ni ska begära användarens position? Jag blir riktigt störd av att få irrelevanta push notiser och effekten blir att jag stänger av dem istället.
  • I FM har vi ett åtagande om att sända VMA i samtliga kanaler. Även om du lyssnar på P4 Blekinge, får du alltså ett VMA som rör Hedemora.
    Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) - hur fungerar det?

    Men i mobilen är VMA en tjänst vi erbjuder de lyssnar som vill ta del av den, inget vi har en plikt att sända "på bred front". Och med denna frivillighet följer förstås att en del lyssnare stänger av den i och med att majoriteten av dessa viktiga meddelanden inte är viktiga för mig personligen (eller mina anhöriga).

    Av detta skäl tror jag att de kolleger som fattar beslut om tjänsten gärna skulle se att det gick att skapa geografiskt mer riktade VMA - och där skulle man absolut kunna tänka sig en lösning där man själv ställer in vilka regioner som är intressanta. Det är till och med en bättre lösning än att gå på geografisk position, eftersom jag kan vara intresserad av fler orter än den ort jag och min mobil råkar befinna sig på. Om min åldrige far bor i Älvsbyn och min make och jag och min familj bor i Vaxholm, så kanske jag vill försäkra mig om att de nås av ett viktigt meddelande, även om jag är på besök hos kollegerna i P4 Västmanland.

    Ett problem är dock att det idag inte finns något tekniskt stöd för att filtrera våra notiser geografiskt. Jag tar reda på vilka delar som måste förändras (vid sidan om appen) för att vi på ett säkert sätt ska kunna införa en sådan filtrering och på vem som i så fall fattar beslut om att lägga resurser på en sådan utveckling, och framför detta förslag.

    Om förslaget leder till någon förändring, kan jag alltså inte lova. Och även om den gör det, är det först i en avlägsen framtid något märks hos lyssnarna, så tills dess passar jag på att tipsa om att det finns en geografiskt styrd tjänst:
    VMA via SMS – så funkar det - Krisinformation.se

    Tack för att du vill hjälpa oss att förbättra appen!
    Annika Webbmaster