Hur startar jag P1 med Siri?

Jag säger tydligt "Spela Sveriges Radio P1". Antingen får jag meddelande att SR Play har inte lagt till stöd för det med Siri eller så spelar den någon stand-up med Zoran Ismail, En skam för Sverige. Jag har varit i kontakt med Apple och de höll på en halvtimme med att försöka reda ut det. Jag har uppdaterat telefonens programvara Iphone 11 och iOS 14.5.1. Vad är det som är fel?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Jag vet inte vad det är som skett, men en annan lyssnare, Daniel här, skrev:
    Efter uppdatering av iOS till 14.5.1 fungerar det inte längre att som tidigare starta t ex P1 i SR play appen genom att säga ”Spela P1
    Jag blev förvånad över att det hade varit Sveriges Radio Play som öppnades när han bad Siri att spela P1. Jag trodde nämligen att det alltid blev Apple music. Det är hur jag förstått det från Apple:
    Använda Siri till att spela upp musik eller podcaster
    (mellanrubriken "Lyssna på radio")

    Meddelandet som du och Daniel fick om att SR Play saknar fullt Siri-stöd, stämmer. Eftersom vi på Sveriges Radio inte ens visste att Siri har fungerat med vår app på detta vis förrän nu när det slutat fungera, tantgissar jag lite ... Kanske har uppdateringen till Ios 14.5.1 löst ett säkerhetsproblem i Siri, och det var via detta "säkerhetshål" som app kunde aktiveras? Tråkigt för er som hade nytta av denna eventuella lucka, men förmodligen bra på det stora hela i så fall.

    Vi har, bakom kulisserna, tagit fram stöd för Siri. Den funktionen är inte helt klar än, men i framtiden kommer appen att fungera bättre ihop med Siri även utan eventuella kryphål.

    Jag tror att det dessutom kan gå att få appen att fungera med Siri ihop med genvägar. Om du regelbundet lyssnar på P1 i vår app, kommer förhoppningsvis den upp som ett förslag så att du kan koppla frasen "spela P1" till att starta kanalen P1 i just Sveriges Radio Play:
    Lägga till Siri-genvägar på iPhone

    Jag tror att detta underlättas av (eller kanske rent av kräver) att du har påslaget funktionen "Lär av den här appen" (Inställningar -> Sveriges Radio Play).

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Nej jag får inte det att fungera eller så är det bara dåligt förklarat. I appen för SR Play står alla inställningar på on. Under genvägar finns bara funktioner om podcast, ringa, sms men inget om SR Play och jag fattar inte hur jag skall lägga till det. Jag lyssnar varje dag på P1 men det verkar inte min iPhone ha förstått
  • Hej igen, Johan!

    Nu ska det finnas ett bättre stöd för att starta P1 på Sveriges Radio Play med hjälp av Siri! Hör av dig om det fortfarande inte fungerar bra hos dig.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Oj det var länge sedan jag ställde den frågan och jag hade gett upp om en lösning. Det kanske jag gör igen för jag vet inte vad som har förändrats. Vad är det jag behöver göra? Jag provade att aktivera Siri igen och sa "Spela Sveriges Radio P1" .
    Får bara till svar "Jag kunde inte hitta Sveriges Radio P1 på SR Play".
    Vad gör jag för fel? Siri verkar ju uppenbarligen ha förstått min skånska så där ligger inte felet.
    Johan
  • Hej igen,
    Nu verkar det som det funkar. Vet inte vad jag har gjort mer än att jag bara säger "Spela P1". Jag är nog för gammal för sådana här finesser och det är kanske därför jag lyssnar på P1.
    Bästa svaret
  • Nu verkar det som det funkar.
    Härligt!
    Jag är nog för gammal för sådana här finesser ...
    I det här fallet är du en av de första som använder en ny funktion i appen, så det är inte du som är för gammal, utan funktionen som är omogen. Stödet för att Siri ska kunna starta kanaler i appen kom nämligen med den senaste versionen och röststyrning behöver viss träning för att fungera fullt ut.

    Vi kommer att trimma in det bättre. I våra loggar syns vad lyssnare har sagt för att interagera med appen (men inte vilken lyssnare som har sagt vad, förstås). När Siri inte förstår vilken kanal som ska startas, förbättrar vi systemet genom att lägga till "alias" för kanalnamn som är "begripliga för oss människor" (som att Sveriges Radio P1 innebär P1 och SR Malmö innebär P4 Malmöhus).

    I loggarna finns förstås en del saker som inte är "begripligt för oss människor", eller som är fullt begripligt, men inte är kanaler utan avsnitt eller program. Än så länge är det tyvärr endast kanalerna som vi har Siri-stöd för.
    ... och det är kanske därför jag lyssnar på P1.
    Eller för att du tycker om att lära dig nya saker och förstå världen bättre? P1 är en fantastisk kanal, utan nedre eller övre åldersgräns.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Då skall jag säga att det jag sa var bara ”spela P1” och då fungerade det. Nu vågar man kanske använda det på andra applikationer.
  • Hej igen,
    Säg den glädje som varar? Siri är inte riktigt med på noterna längre. Antingen frågar den vilken app som skall väljas (och då finns faktiskt SRplay med) eller så kör den igång P1-dokumentären "Det stora tunnelraset" som jag redan har lyssnat på för någon månad sedan.
  • Hej igen!

    Med mitt jobb kan jag inte gärna säga "Välkommen tillbaka, kul att se dig igen!", så det skriver jag inte. Tvärtom är det förstås trist att du har fått anledning att skriva hit.

    Jag ser om mina kolleger vet hur detta kommer sig. Kanske har den andra appen som Siri föreslår förbättrat sitt stöd för Siri den senaste tiden, och det därmed inte längre är tydligt för Siri om du vill spela upp P1 i Sveriges Radio Play eller i exempelvis Apples egen app "Musik". Men varför du ska spela samma dokumentär igen, vet jag inte. Ser du i vilken app denna dokumentär då öppnas? Och vilka alternativ får du till Sveriges Radio Play?

    Testa gärna dessa förslag och se om de gör det tydligare för Siri vad det är du vill göra:
    • Hej Siri, spela P1 i Sveriges Radio Play
    • Hej Siri, öppna Sveriges Radio Play och spela P1
    Ger någon av dessa P1 utan att du får en fråga om vilken app det ska vara? Testa annars samma varianter som ovan, men säg SR Play istället. (Siri ska förstå båda varianterna men Sveriges Radio Play bör vara enklare att skilja från andra appar, t ex UR Play och SVT Play.)

    Trevlig helg, och tack för att du hörde av dig om detta!
    Annika Webbmaster