Kan inte spela rätt P4-kanal med rutin i Google Assistant (Sonos One)

Jag försöker skapa en rutin i Google Assistant som varje vardag spelar upp Sveriges Radio P4 Värmland på en Sonos One i köket. Men går totalt bet just på de lokala kanalerna (även t.ex Uppland går inte). "Antagligen är den inte tillgänglig eller också går den inte att spela upp just nu". P1, P2, P3 och P4 Stockholm ("P4 på turné") funkar.

Inte heller går det att aktivera med rösten.

Jag har sett ert svar i tråden https://kundo.se/org/teknisk-support/d/streaming-gmj1/, men hur talar man i en skriftlig rutin om för högtalaren att först spela Sveriges Radios Google-tjänst för att sen - även det skriftligen - be den spela specifikt P4 Värmland?

Inne i Sonos-appen går det bra med P4 Värmland.

Några tips på vad jag kan skriva i rutinen?

Kommentarer

  • Oj, det var knivigt!

    Jag hör med de kolleger som arbetar med appen om det finns något sätt att skriva rutinen som är bättre än andra.

    Jag tror att du först behöver få kontakt med Sveriges Radio, och därefter kan starta P4 Värmland, men att detta kan ske i ett svep, alltså något som motsvarar röstkommandot "be Sveriges Radio att spela P4 Värmland" eller "prata med Sveriges Radio och spela P4 Värmland".
    Annika Webbmaster
  • Äsch, nu kom jag på att Sonos inte har stöd för tredjepartstjänster som Sveriges Radios tjänst, det vill säga den du når genom att "prata med Sveriges Radio". Google Assistenten på Sonos är nämligen begränsad, och kan endast spela upp strömmat ljud från "ett grundutbud" (som Spotify och Tunein).

    Du kan läsa mer om detta här:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem (mitt svar från den 25 nov. 2021)).

    Den metod jag föreslog fungerar därför inte, och vi behöver hitta ett sätt att få Tunein att förstå vilken kanal det är du vill ta del av.

    Jag skulle testa dessa varianter:
    • Spela P4 Värmland
    • Spela P4 Värmland från Tunein
    • Prata med Tunein och spela kanalen P4 Värmland
    Samma som ovan, men kalla kanalen "P4 Värmland 103,5 megahertz" (frekvensen i Karlstad)

    Hoppas att det kan få Tunein att förstå att du vill lyssna på just P4 Värmland! Återkom gärna och berätta hur det går, så att andra lyssnare med liknande frågor kan få snabb och bra hjälp framöver!
    Annika Webbmaster
  • Inte heller går det att aktivera med rösten.
    Det är alltså samma sak där - du kan inte nå vår egen tjänst med rösten, utan är hänvisad till Tunein om du vill starta en kanal med rösten.

    Däremot kan du lyssna på vart utbud (kanaler och program) med hjälp av den tjänst som finns i Sonos-appen. Mer om den kan du läsa här:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare
    Annika Webbmaster
  • Jag la till TuneIn som tjänst i Sonos
    La till P4 Värmland i listan över "Mina Radiostationer" i TuneIn
    La till P4 Värmland som radiostation i "Mitt Sonos"

    Sen gjorde jag följande tester inifrån rutinen i Google Assistant:

    • Spela P4 Värmland
    • Spela P4 Värmland från Tunein
    • Prata med Tunein och spela kanalen P4 Värmland
    • Spela P4 Värmland 103,5 megahertz
    • Spela P4 Värmland 103,5 megahertz från Tunein
    • Spela P4 Värmland från Tunein 103,5 megahertz
    • Prata med Tunein och spela kanalen P4 Värmland 103,5 megahertz
    Tyvärr ingen framgång för något av dessa alternativ. Har även provat ungefär motsvarande med rösten, samma nedslående resultat.
  • Jag har noll erfarenhet av denna kombination av tjänster, men det går alltså inte att schemalägga uppspelning av direktlänkarna till SR:s ljudströmmar, eller?

    Tänker på de som länkas på olika sätt här:
    https://sverigesradio.se/grupp/10632
  • Martin:
    Bra tänkt! Jag tar reda på om det går att skapa en rutin som öppnar och spelar en länk till en ljudström.

    Spontant tror jag inte att det går dock, men det kan bero på att jag inte har undersökt det spåret ...

    Nils-Erik:
    Jag tror att det är smart att först koncentrera felsökningen på detta:
    Har även provat ungefär motsvarande med rösten, samma nedslående resultat.
    Att få röststyrningen att fungera är enklare att testa och är troligen en förutsättning för att du sedan ska få rutinen på plats.

    Thomas, en annan lyssnare med just Sonos One, skrev nyligen:
    Jag lyckades med en ”workaround” genom att lägga till en enda station ”P4 Örebro” i ”mina radiostationer” i Sonosappen. När jag sedan bara säger ”spela P4” så funkar det. Om jag säger ”spela P4 Örebro” funkar det inte.
    Mot slutet (från den 19 september) i denna långa tråd:
    Googles smarta högtalare: problem att starta kanal
    Annika Webbmaster
  • Jag ser att Google själva tipsar om att starta en kanal genom att be om frekvensen, så testa gärna att endast säga "spela 103,5".

    Det är dock otydligt om den frekvens som ska väljas är "frekvensen i FM" eller "kanalens frekvens i Tunein".I  Tunein tror jag nämligen att endast frekvensen i länets centralort är inlagd, det vill säga att för P4 Värmland blir det frekvensen i Karlstad, 103,5, som du ska fråga efter även om du t ex bor i närheten av Sunne, där frekvensen för P4 Värmland är 101,8 MHz.

    Testa gärna med "din P4 Värmland-frekvens" om du bor utanför Karlstads frekvensområde och det inte fungerade med 103,5, se frekvenstabellen här hos Teracom!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nils-Erik, har du testat om det går att spela P4 Värmland via Tunein (första steget för att kunna skapa en rutin) genom att be om frekvensen?
    Annika Webbmaster
  • Ursäkta sent svar här, men vi har fått ordning på grejerna nu. Exakt HUR vet jag egentligen inte, men vi följde flera steg som omnämnts ovan:

    * Lagt till TuneIn som tjänst i Sonos
    * Från TuneIn i Sonos lagt till P4 Värmland som radiostation (via "Område/Europa//Sverige/Andra Sverige/P4 Värmland 103,5 (Sport)"
    * Från TuneIn och "Mina Radiostationer" välja de tre prickarna och valt "Lägg till station i Mitt Sonos".
    * I "Mitt Sonos" tror jag denna kanal MÅSTE vara den enda
    * "Spela" P4 kan anges med röst, men endast med röst
    * Endast "103,5" anges som radiokälla i Home Assistant för att spela P4 Värmland

    Minst en av ovanstående åtgärder har troligen varit bidragande till att få det att lira.
  • Hej Nils-Erik!

    Härligt att ni nu har fått ordning på grejerna! Tack för att du återkopplade och meddelade detta. Jag ska framföra det till min kollega Annika.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:

    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!

    Annika Webbmaster