Kan inte dela ett avsnitt, appen blinkar bara till

Hej!
När jag försöker dela ett program eller avsnitt så blinkar det till, som om appen försöker läsa in något, men inte lyckas.
Har en Samsung S8 och vill dela via appen.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag har samma problem med den skillnaden att det inte äns blinkar till som att den försöker.
  • Hej Monica och Jenny,

    vi har inte lyckats återskapa felet så jag undrar om det kan vara så att det är något problem med antingen ett specifikt ställe ni delar från (ett specifikt avsnitt, ett visst program eller så) eller om det är något med den app ni försöker dela till. Det går att se de appar man ställt in som den man alltid ska dela till i sina inställningar, och ta bort den inställningen för att se om det går bättre att dela då.

    Här är Samsungs guide som förhoppningsvis hjälper, även om utseendet för Samsungs inställningar tenderar att ändras då och då: https://www.samsung.com/my/support/mobile-devices/how-to-clear-and-change-default-apps-on-android/

    Återkom gärna om ni har mer information eller frågor!
  • Mitt problem kvarstår och går att återskapa på andra Android telefoner. Kanske är det bara jag och Monica som tycker det är värt att dela SR program och därav inte så många andra som rapporterar in fel... Hoppas ni kan hitta en lösning.
    Mitt problem uppstår oavsett hur jag försöker dela och oavsett program. Har inte varit svårt att återskapa på andra telefoner som jag provat hittills
  • Hej Jenny,

    kan du berätta om precis varifrån du delar? Det kan vara en specifik vy som har problem och när vi försöker återskapa har vi missat den.
  • Hej

    Jag provade nu och det funkar inte i appen. Jag trycker på de 3 små prickarna uppe till höger när jag är inne på programmet. En lista dyker upp från nederkanten av telefonen där bla Dela avsnittet är med. Trycker på den texten. Sen händer det inget.
  • Det spelar ingen roll vilken "vy" jag försöker dela från i appen. Oavsett om jag delar från Söken från Min sida eller första sidan så händer inget när jag trycker dela.

    Jag gör som Monica och trycker på de där tre prickarna antingen när programmet är "öppet" eller när det är i en "lista"

    Känns lite osmidigt att beskriva det här skriftligt och utan att jag har någon vidare kompetens i facktermer i frågan.
  • Jag tycker att ni beskriver detta bra, och det verkar som om felet gäller generellt, oavsett hur ni tar er till dela-funktionen.

    Om ni är inne på en webbsida och använder webbläsarens dela-funktion, har ni då möjlighet att välja vilken app ni vill använda för att dela detta med, eller blir det automatiskt en viss app (exempelvis alltid till Facebook eller alltid e-postprogrammet)? Fungerar delningen där?

    Självfallet är vi väldigt stolta över att ni vill dela vårt innehåll, och vi vill få det att fungera. men i och med att vi inte kan återskapa felet och just delningsfunktionen har en del beroenden till hur ni har det inställt på den egna telefonen, är det svårt att ge tydliga råd (eller felsöka, om felet ligger hos oss).

    Det är nästan ett år sedan jag senast försökte hjälpa en lyssnare med något liknande, men i hans fall gick det att dela - fast endast till en specifik app ...
    "Dela innehåll" från Play visar bara en enda app

    Tyvärr återkom han inte, så jag vet inte om mitt svar då var till någon hjälp ...
    Annika Webbmaster
  • I alla andra appar ink webbläsare fungerar delning bra för mig. Jag kan välja med vilken app jag vill dela. Märkligt att ni inte kan återskapa felet. Då låter det inte så lätt att hitta en lösning heller.
  • Jag kan dela från andra appar och får då upp bild 1.

    När jag delar från er hemsida i crome får jag upp bild 2

    .

  • Jenny:
    Tyvärr har du rätt, fel vi inte kan återskapa är svårare att lösa, men inte omöjliga.

    Visst ser det ut ungefär som på Monicas bild nr 1 (om än med lite andra appar att välja mellan)?

    Monica:
    Tack för pedagogiska bilder, som jag flyttade lite inom ditt inlägg för att ytterligare förtydliga. Dina bilder och Jennys beskrivning gör att jag tills vidare släpper min misstanke om att felet beror på "problem med den associerade appen".

    Jag tror, som jag skrev ovan, inte heller att felet är kopplat till ett specifikt sätt att dela i appen (till exempel att program under "nedladdat" inte fungerar), utan felet verkar utbrett.

    Lyssnaren Karin har rapporterat in problem med delning som möjligen kan hänga ihop med era fel, men hos henne gällde det specifikt dela med SMS, och jag har inte hunnit få reda på om det är appen eller webben hon vill dela från:
    Kan inte dela progam via sms

    Jag nämner ändå detta, lite för att vi som arbetar med felsökning ska ha bevakning på om det finns något gemensamt underliggande fel.

    För övrigt är vi som delar avsnitt förstås rätt många. Inte minst mina kolleger som skapar programmen vi sänder, brukar vilja tipsa om dessa ... Men om de då använder dela-funktionen i appen eller om de plockar en länk från hemsidan och sprider den, har jag ingen aning om!

    Båda:
    När ni tryckt på de tre prickarna och får upp den vy där bland annat dela finns med, så finns det ju lite andra val också, som att lägga avsnittet till "Min lista", ladda ner, spela och att följa programserien. Verkar de funktionerna fungera? (Ni behöver inte testa alla varianter. Om något av dessa val fungerar, så kan vi utesluta att felet beror på att "hela vyn" är trasig.)

    Tack för att ni hjälper oss att förstå felet!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Helt ok att du ändrade ordningen på bilderna. Lite svårt att lägga in dem snyggt från telefonen.

    Övriga funktioner i listan funkar fint för mig, har aldrig haft problem med dem. Prövad alla funktionerna nu, allt utom dela funkar som det ska.
    Bilder på det som markeras i de olika lägena. Insåg nu att jag kunde bifoga så att det inte blir så stökigt. 😊
  • Hej
    Jag får tyvärr inte upp samma vy som Monica i bild 1. När jag trycker på dela händer absolut ingenting. Övriga val i menyn funkar fint t.ex lägg till i min lista osv.
    Nu har jag hittat två vänner med Android som inte alls har samma problem som jag. På deras telefonen fungerar delning fint. Jag tror att deras mobiler kan vara något nyare än de telefonen där delning inte fungerar. Kan det påverka?
    Jag har provat att avinstallera och installera om SR appen utan att det hjälper.
    Jag hjälper gärna till om jag kan, tycker SR gör jättemånga bra program som är värda att delas.
    Provade att dela via hemsidan nu och det funkar fint. Har aldrig använt den funktionen förut men det blir ju en ok nödlösning så länge.
    Tack för ert engagemang!
  • Hej,

    jag tror att vi har listat ut vad som kan ha hänt. På vår Samsung S8 kan vi återskapa det här genom att exempelvis välja Facebook som den app som alltid ska öppnas vid länkar från Play, men Facebook-appen strular eftersom vi inte har loggat in och efter det så öppnas inga länkar från Play längre. Det svåra är att lista ut vilken app man en gång valt som den som alltid ska användas, men här är stegen för att ta bort det valet:

    Gå till inställningar och klicka på "Appar"

    Klicka på de tre punkterna uppe till höger för att öppna en meny, och klicka där på "Standardappar"

    På nästa sida, klicka på "Ange som standard"

    Här kommer det svåraste steget, för det framgår inte av inställningarna vilken app som är satt att alltid bli delad till.
    Det framgår om en app har blivit förvald genom att det står "Ange som standard" under appnamnet, medan det på appar som inte satts som standardalternativ har "Inget har ställts in som standard" under appnamnet.

    När man hittar den app man tror är problemet så klickar man på den för att öppna inställningarna för den appen

    Väl där kan man ta bort de valt man gjort genom att klicka på "Rensa standard"

    Bästa svaret
  • Hej igen
    Till slut lyckades jag hitta appen som verkar ha stört det hela. Tusen tack för hjälpen och engagemanget! Ska tipsa övriga som också saknar delning.
    Succé!
  • Så bra att det hjälpte!

    Tack, Ann-Sofi (alias App-teamet) för både felsökning och bra beskrivning av hur man hittar den aktuella appen. Förhoppningsvis kan beskrivningen hjälpa andra med samma problem,.
    Annika Webbmaster
  • Tack!

    Det hjälpte, men det var inte Facebook appen som var mitt problem. Jag började med att rensa den, men det hjälpte inte.
    Jag rensade alla appar utom vebbläsare och telefonen från standrad. Stängde alla program och startade SR-appen, då gick det.

    Vet med andra ord inte vilken app som störde så att jag inte kunde dela från er app.
  • Ok. Det är möjligt att denna rensning kommer att göra att du behöver välja vilket program du vill öppna olika saker med under den närmaste tiden, men då vet du ju vad det beror på!

    Skönt att det löst sig även hos dig.
    Annika Webbmaster