Kan inte återuppta pausad direktsänding i Chrome eller Edge.

När jag pausar en direktsändning i webbläsaren och sedan vill återuppta den efter några minuter stoppas uppspelningen efter några sekunder.

Jag måste göra en refresh på webbläsaren för att komma vidare och då hamnar jag automatiskt i direktsändningen och missar därmed innehållet mellan tillfället då jag pausade och direktsändningen.

Kommentarer

  • Oj, tack för att du rapporterade in detta!

    Jag misstänker att det finns ett samband med en del andra märkligheter som uppstått med spelaren under den senaste tiden, inte minst de fel som Micke beskriver här:
    Paus funkar inte i webbspelaren i Android
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Hur har det gått? Om felet kvarstår, så testa att starta om routern och se om det gör någon skillnad.

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Tänkte precis skriva en likadan ticket. Jag har exakt samma problem och kan bekräfta att det varit såhär en längre tid och fortfarande fungerar såhär.

    Återupprepa:
    1. Gå in på webbsidan.
    2. Klicka på "play" för ett program.
    3. Tryck på "paus" och vänta några minuter.
    4. Tryck på "play" i spelaren.

    Resultat:
    Play-knappen visas som en paus-knapp, men inget ljud kommer.
    Det går inte heller att trycka på "gå till direktsändning", eller att klicka på "play" i huvudmenyn på startsidan.

    Förväntat resultat:
    Att strömmen återupptas från där man var.
    Att man ska kunna hoppa fram till direktsändningen.

    Workaround:
    Man måste uppdatera hela webbsidan.
  • Hej
    Vilken internetleverantör har du?

    mvh
  • Hej!
    Jag använder Bahnhof fiber 250/100 och Chrome version 88.0.4324.150.
    /Nils
  • Jag har precis samma problem och det har varit så här väldigt länge. Det märkliga är att det aldrig strular om man lyssnar i efterhand. Då kan man köra fram och åter i strömmen hur mycket som helst utan att det strular.
  • Hej, det här problemet har funnit ett bra tag, faktiskt i ett antal år, och det sker både på jobbet, hemma och även andra platser, har mao inget med uppkopplingen eller enskilda datorer att göra.

    Men det har betett sig på samma sätt, man pausar någon minut och drar igång igen och då tystnar det efter en stund men uppspelningen ser ut att fortsätta.

    Fast numera har ett annat beteende uppstått, som Per-Ola påpekar. Det händer fortfarande när man startar efter att ha pausat. Nu hoppar det mellan olika tidpunkter, helt plötsligt hoppar den fram till direktsändning för att efter en stund hoppa tillbaka till där jag var när jag pausade.
    Jag blev riktigt förvirrad första gångerna det hände innan jag förstod.

    Jag använder Firefox.

    På mobilen funkar det utmärkt och är en mycket tacksam funktion att ha, särskilt när man är i en störande omgivning och man vill lyssna om vad som sa alldeles nyss.
    /Gunnar
  • Tack för att ni hjälper oss att inte tappa bort detta!

    Jag kan återskapa felet och försöker ta reda på varför vi inte lyckats lösa detta.
    Jag måste göra en refresh på webbläsaren för att komma vidare och då hamnar jag automatiskt i direktsändningen och missar därmed innehållet mellan tillfället då jag pausade och direktsändningen.
    Jag borde förstås ha tipsat om det direkt, men det går att backa i ljudströmmen så att du åter hamnar efter direktläget. Att backa i strömmen ger inte samma problem som att pausera.

     Men att detta går, minskar förstås inte problemet. Att ladda om sidan och sedan behöva backa till rätt tidpunkt är bökigare och svårare än om paus-play fungerade som förväntat.
    Annika Webbmaster
  • Har haft samma problem vid direktlyssning under flera år och har det fortfarande. Pausar jag måste sidan laddas om och rätt plats i programmet letas upp på nytt.

    Win10, Chrome, allt uppdaterat.

  • Det är samma problem om man hoppar mellan kanaler. Lyssna på P1 en stund för att slippa en dålig låt på P3, sen gå tillbaka till P3 efter 5 minuter så är det fortfarande den dåliga låten, och troligen startas lyssningen strax innan man lämnade den. Man måste ladda om hela sidan, ibland med shift-reload för att man ska kunna lyssna live.

    Jag förstår inte vad problemet är. Ett bra och vältestat backend-API är inte raketforskning i det här fallet. Jag misstänker att det antingen är för ihopkopplat med frontend eller saknar testtäckning?
  • Hej!

    Oönskad pausering - svårt att nå direktläget
    Det fel som Magnus beskriver, med ofrivillig pausering av ljudströmmen där det är svårt att återgå till direktläget, är en separat bugg. Felet uppstod om man återtog uppspelningen av en direktström efter att ha lyssnat på annat innehåll, oavsett om det var en annan kanal, ett ljudklipp eller ett avsnitt.

    Detta fel löste webbutvecklarna igår. (Eller, alla testar vi gjort visar på att det är löst, men det kan kvarstå scenarier vi inte löst, och då vill vi veta det förstås.)

    Oönskat direktläge - svårt att pausera
    Det fel vi har haft under en betydligt längre tid, där en direktström inte gått att återstarta vid den position man pauserade på, kvarstår tyvärr.

    Och där behöver vi förstå vad det beror på och vilket ansvar vi som svarar här i supportforumet har för att felet inte är löst ännu.

    Vad är problemet?
    När jag i juni frågade webb-utvecklarna varför detta fel förblivit olöst, var svaret:
    Det krävs att delar av spelaren byggs om, och det har inte funnits tid för det nu.
    Felet har bedömts som relativt svårt att lösa och har prioriterats ned på bekostnad av annan utveckling. Vilken tid som finns för det ena eller det andra är en fråga om prioriteringar.

    Det är min och mina supportkollegers jobb att hjälpa utvecklarna att prioritera klokt, och jag kommer därför att se över två saker:
    1. Har vi som förstår hur problemet yttrar sig nått fram till de kolleger som förstår vad felet beror på och kan uppskatta hur svårt (det vill säga dyrt) det är att lösa?
    2. Har de kolleger som prioriterar webbutvecklarnas arbete fått en korrekt bild av felet?
    Jag kan inte lova att denna bugg prioriteras högre. Det jag däremot lovar är att vi på supporten kommer att försäkra oss om att alla berörda kolleger har en korrekt bild av felet, så att det inte har prioriterats ned på grund av att vi inte har gjort vårt jobb ordentligt.
    Annika Webbmaster
  • Jag upplever fortfarande problem med pausning. Om jag efter paus trycker på play, så startar den sällan spela. Och om den börjar spela, så slutar den spela efter ett tag eller när nästa program börjar. Så jag måste uppdatera webbläsaren efter varje gång jag tryckt på paus vilket ställer till det. Störande.

    Använder webbläsaren Chrome.
  • Hej igen allesamman!

    Äntligen har jag lite trevlig återkoppling. Utvecklarna hälsar:
    Nu har vi precis releasat en fix som vi hoppas kommer lösa det här problemet, återkoppla gärna om det fortfarande är knasigt! 😃
    Att felet dröjt alldeles för länge att lösa är inte deras fel, utan beror, som jag misstänkte, på en kommunikationsmiss, där jag hade uppfattningen att de var medvetna om felet, vilket inte stämde.

    När de väl blev varse problemet nu den 21 september, så har det alltså rört på sig.

    Om det kvarstår problem i något läge, så vill vi självfallet få återkoppling och gärna veta vad det är för dator, mobil eller surfplatta som används - samt vilken webbläsare. Och, förstås, så gott det går under vilka förhållanden det blir problem, alltså vad ni lyssnade på och när, hur länge ni pauserade etc.

    Tack för ert tålamod och förlåt att detta tagit så lång tid.
    Annika Webbmaster
  • Heureka! Fram med skumpan 😀

    Nu testade jag att pausa en direktsändning och vänta några sekunder och tryckte sedan på play-knappen. Strömmen återupptogs direkt som förväntat och ljudet fortsatte exakt där jag pausade.

    Testade också att pausa direktsändningen, vänta någon minut och sedan dra reglaget fram till den röda blinkande cirkeln (som visualiserar var direktsändningen är (i förhållande till där jag pausade)) och det funkade kanon.

    När positionen är i fas med direktsändningen, visas den röda skylten "Direkt" högst upp. Mycket bra.

    Testade även tangebordsnavigering med mellanslag för Play/Pause som funkade fint, samt att använda hoppa 15 sek framåt och bakåt, vilket också funkade som förväntat.

    Så bra att detta ÄNTLIGEN blivit korrigerat. Det har varit frustrerande, men nu tycks ni fått till det som förväntat. För mig är behovet uppfyllt och ärendet löst.

    Utrustning:
    PC Windows 10, Chrome version 94.0.4606.61 (Officiell version) (64 bitar), Fibernät Bahnhof 250/100, P3 direktsändning.
  • Hurra!

    Tack för gedigen återkoppling, som utvecklarna förstås har fått del av.
    Annika Webbmaster