Kakor från Google Analytics

Hej
(1) Man förväntar sig inte av webbplatsen som ju inte är privat finansierad man ska behöva överväga att tacka nej till Google Analytics

(2) Kan Google utifrån detta skapa profiler på användaren

Mvh

Kommentarer

  • Hej M!

    1. Om samarbete med Google Analytics

    Man förväntar sig inte av webbplatsen som ju inte är privat finansierad man ska behöva överväga att tacka nej till Google Analytics
    Det stämmer att vi samarbetar med bland annat Google analytics. Så här förklarar vi detta på vår hemsida (Så använder Sveriges Radio kakor och liknande tekniker):

    Kakor för statistik och prestanda
    Vi samlar in besöksstatistik för att kunna anpassa funktioner och teknik efter lyssnarnas behov. Kakorna för statistik och prestanda sätts inte av sverigesradio.se, utan av våra samarbetspartners Google och Kantar Sifo.

    Syftet med kakorna för statistik och prestanda är alltså att mäta hur sverigesradio.se används, vilket hjälper oss att förbättra webbplatsen. Våra analyser blir bättre ju fler lyssnare som bidrar till statistiken, och därför vill vi gärna att våra lyssnare godkänner dessa kakor. Hemsidan fungerar dock lika bra även om du väljer att tacka nej till denna kategori.

    2. Vad delar vi med Google Analytics?
    Kan Google utifrån detta skapa profiler på användaren?
    Inte på något enkelt sätt, eftersom mätverktygen som vi använder på sverigesradio.se tar fram statistik i samlad form. Denna statistik innehåller ingen personlig information om oss som lyssnar, utan är till för att se generella mönster för trafik och användare på våra webbaserade tjänster.

    IP-adresser sparas inte i de databaser som rör beteende på webbplatsen. Informationen om dig kan alltså inte kopplas samman med din identitet via dessa kakor. Den version av Google Analytics som vi använder är en betalversion som heter Google Analytics 360, och så här förklarar en kollega som var med och upphandlade denna tjänst hur vi resonerade då:
    Vi har upphandlat Analytics 360 för ett par år sedan och i det avtalet är det tydligt att Google inte får använda vår data till annat än den statistiktjänst vi köpt. Vi valde just det verktyget då för att det bäst passade våra behov.

    Hur vårt behov ser ut och vilket verktyg det blir när det är dags att upphandla nästa gång vet vi inte. Det kan mycket väl bli något annat än just Google Analytics 360. Vi bygger också på egna lösningar som minskar vårt behov av att använda andra produkter på sikt.
    Att vi använder en tjänst vi betalar för, ger oss bättre möjlighet att styra över användningen. Vi betalar inte med våra besökares data ...

    3. Du kan tacka nej till kakor för statistik och prestanda
    Samtidigt är det förstås helt tydligt att Googles viktigaste resurs är just insamlad data, och även om den data de får genom oss är anonymiserad, så kanske de kan använda den på ett sätt som du inte är okej med.

    Vi vill därför göra det enkelt att tacka nej till den här typen av kakor. För att tacka nej gör du så här:
    1. Nedtill på våra sidor finns en länk Hantera kakor (se bild). Klicka på den länken!

    2. Då kommer du till en sida där du godkänner olika kategorier av kakor. Där ska du bocka ur rutan vid kategorin Statistik och prestanda, så att den rutan alltså inte har någon bock längre, och sedan klicka på "Godkänn valda".

    Att bocka ur den rutan gör ingen skillnad i hur våra sidor fungerar hos dig, men dina besök kommer inte längre att finnas med i den statistik som Google analytics sammanställer åt oss.

    Det går även att tacka nej till andra kategorier, men dessa kategorier påverkar hur hemsidan fungerar hos dig på olika vis. Vi har försökt förklara det här:
    Så använder Sveriges Radio kakor och liknande tekniker (samma länk som tidigare)

    Om du har frågor, så hör av dig hit till forumet igen, för vi vill förstås hjälpa dig att använda vår hemsida och samtidigt ha kontroll över din egen data!
    Annika Webbmaster
  • M. har återkommit och skriver:
    Jag vill nu förtydliga att det inte är mina egna data som jag värnar. Det är befolkningens. Det ska inte vara möjligt att skapa grupper som uppvisar samma beteende.

    Exempel: de flesta i ett visst område är i en viss ålder och intresserar sig för ett visst land.
    Detta är en viktig poäng. Även samlad data utan koppling till individer kan användas på sätt som inte är önskvärt. Där hoppas och tror jag att de avtal vi har, där vår data endast ska användas för vår egen statistiktjänst, försvårar möjligheten att kartlägga befolkningen.
    Annika Webbmaster
  • Ni bör köra egen plausible eller matomo-server. Då äger man informationen själv.
  • Tack för tips, som jag försöker dribbla och passa vidare i organisationen så att det hamnar hos rätt kolleger.
    Annika Webbmaster