Kak-problem: Ser ingen kryssplan

Kakor?
Varför ruinera vår glädje med melodikrysset? Efter x antal år, bryr vi oss inte längre. Data skulle en gång göra livet lättare, sades det, men allt blir ju bara mer och mer kaos med dessa kakor etc.

Tack för oss!
Thor och Marie

Kommentarer

  • Hej!

    För att kryssplanen för Melodikrysset ska synas behöver ni godkänna innehåll från andra webbplatserGör så här:

    1. Tryck på knappen hantera kakor som ni hittar där kryssplanen brukar finnas:

    2. Då kommer ni till denna sida:

    3. Bocka i att ni godkänner att vi visar innehåll från andra webbplatser och tryck på knappen Godkänn valda, så fungerar Melodikrysset som vanligt.

    Lycka till, både med att se krysset och att lösa det!

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag får inte upp kryssplanerna och det finns inget som heter Hantera kakor!

    Antar att det är en inställning man ska ändra för att få upp detta, men jag kommer inte ihåg var jag hittar den. Förstår för övrigt varför det ska vara så omständligt för att skriva ut kryssplanerna!
  • Hej!
    Du når länken Hantera kakor på sidan Lös Melodikrysset, alltså där du i vanliga fall skriver ut kryssplanerna.

    Du kan även nå funktionen genom en länk som finns nertill på alla undersidor av sverigesradio.se:

    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Jag har gjort som ovan, får ändå inte fram någon kryssplan??

    Mvh Ann
  • Hej Ann!

    Då gör vi ett nytt försök!

    1. Kryssplanen ska finnas här:
      https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset
    2. På den sidan finns en knapp där det står Hantera kakor:
    3. Tryck på den knappen så öppnas en ny sida. På den nya sidan kan du antingen
      a) trycka på knappen Godkänn alla eller
      b) bocka i rutan Innehåll från andra webbplatser och sen trycka på knappen Godkänn valda (se bild)

      När du har valt antingen a eller b, så kommer du att kunna se kryssplanen!
    Om du inte ser knappen för Godkänn valda (b ovan) så kan den ha hamnat nedanför "den synliga delen av webbsidan" och syns om du bläddrar nedåt ("skrollar"). Det kan du göra genom att trycka på en pil som i så fall finns nere i högra hörnet, se bilden nedan:

    Hoppas att denna beskrivning hjälper dig att nå krysset!
    Annika Webbmaster
  • Tack för väldigt tydligt och pedagogiskt svar. Men precis så har jag gjort och det dyker ändå inte upp någon kryssplan.
  • Ser du fortfarande knappen Hantera kakor på sidan, eller har den försvunnit?
    https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset
    Annika Webbmaster
  • Jag ser hantera kakor.
    Det går inte.
    Men det fungerade på telefonen. Så jag har skickat in krysset.
    Har det med datorns webbläsare att göra? (Firefox)
    /Ann
  • Men det fungerade på telefonen. Så jag har skickat in krysset.
    Bra att du kunde ordna det den vägen!
    Har det med datorns webbläsare att göra? (Firefox)
    Jag tror inte att det har med Firefox i sig att göra. Däremot ser jag nu att man i Firefox kan ha en inställning som gör så att alla kakor blockeras, se här:
    Blockera kakor från alla webbplatser

    Om du har den inställningen, så kanske du inte kan tacka ja till "innehåll från andra webbplatser" utan att först göra ett undantag så att Sveriges Radio har rätt att använda kakor.
    Annika Webbmaster