Irrelevanta lokalnyheter på Toppnyheter

Jag lyssnar dagligen på sammanställning "Toppnyheter" i appen SR Play. Den senaste tiden har det varit en helt oproportionerligt stor andel nyheter från Gotland. Jag vill ju främst veta vad som händer i Sverige och världen och möjligen i Stockholm där jag bor. Kan jag ändra detta?

Jag skrev till lyssnarservice som hänvisade mig hit.

Kommentarer

  • Hej Britta,

    Först vill jag bara säga: vad kul att du uppskattar Toppnyheter och återkopplar om din upplevelse!

    Sen till själva ärendet:
    Jag gissar att du har en telefon med operativsystemet Android och att du kanske lyssnat på kanalen P4 Gotland för en tid sedan?

    Vi har de senaste veckorna nämligen testat att blanda in fler lokala nyheter i spellistan Toppnyheter. En fjärdedel av de som har SR Play på en Android-telefon har därmed fått höra fler nyheter från deras "valda" P4-kanal, dvs. den P4-kanal de senast lyssnat på. Om du väljer P4 Stockholm som P4-kanal bör du alltså få fler nyheter från Stockholm istället för Gotland i Toppnyheter.

    Vi avslutar testet denna vecka och kommer återgå till hur det var tidigare medan vi utvärderar resultatet och funderar om vi ska ta det vidare. Din input tas med i det arbetet!

    Om du däremot INTE har en Android-telefon eller inte har P4 Gotland som vald P4-kanal så är det något annat som spökar...

    Så berätta gärna om det funkade att byta kanal!

    Vänligen
    Maksim
  • Hej Maksim,

    Tack för ett tydligt och bra svar. Din gissning var rätt så till vida att P4 Gotland var inställt på min Android. Jag har inte medvetet valt P4-kanal men antar att det har råkat bli vid något tillfälle. Hittade det efter lite letande och har ställ om och det verkar funka.

    vänliga hälsningar
    Britta

  • Hej Britta,

    Skönt att den Gotländska nyhetsinvasionen hade logisk förklaring! Och att du listade ut hur du byter din P4-kanal - det borde jag ha förklarat i mitt förra svar.

    Nu bidde det dessutom så att ovannämnda test kommer pågå ytterligare en period. Du kommer alltså fortsätta få höra lite extra från Stockholm i dina Toppnyheter (så länge du har P4 Stockholm som din P4-kanal).

    Du får väldigt gärna återkomma med dina tankar om hur det påverkar Toppnyheter!

    Vänligen
    Maksim