Behövs internet för att lyssna på radio?

Behövs internet eller Bluetooth för att lyssna på Sveriges Radio?

Kommentarer

  • Hej Camilla!

    Om du vill lyssna från din mobiltelefon eller från din dator så behöver du vara ansluten till internet för att det ska fungera. Du kan dock ladda ner innehåll i både appen och på hemsidan som du senare kan lyssna på utan internetuppkoppling. Om du däremot lyssnar med en FM-radio så behöver du ingen internetuppkoppling. Återkom om du har ytterligare frågor eller funderingar kring detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Varför får jag inte in P1 på min vanliga radio?
    Jag bor på Gotland.
    Elisabeth Stenberg-Lundin
  • Hej Elisabeth!

    Det är ett företag som heter Teracom som har hand om utsändningen av FM-kanalerna. Så här står det på deras hemsida:
    Det finns några enkla steg som du kan ta för att få bättre FM-mottagning.
    1. Kontrollera att du har ställt in rätt frekvens på din radio [på Gotland är frekvensen för P1 87,6 MHz].
    2. Pröva att flytta radioapparaten ett par meter till en ny plats.
    3. Placera inte radioapparaten alltför nära annan elektronisk utrustning som kan störa.
    4. Koppla om din radioapparat från ”stereomottagning” till ”monomottagning”.
    5. Anslut radioapparaten till en extern antenn (tak- eller centralantenn).
    För en mer utförlig beskrivning ladda ner "checklista för bättre FM-mottagning"

    Om inget av ovanstående löser dina mottagningsproblem och du misstänker fel på utsändningen så kan du fylla i vår Lyssnarrapport.
    Hoppas att dessa tips hjälper dig!
    Annika Webbmaster