Är internetradion svår att använda?

Vi är pensionärer som lyssnar mycket på SR:s program inkl P4+. Ett problem är att vår FM-radio i köket ofta störs av något som vi inte har kommit underfund med trots radiobyte, antenner etc. Nu funderar vi på att testa internetradio via vårt bredband (100 mbit) och har tittat på en Sangean WFR-28C (tillfälligt slut i affär) med 5 fasta förinställningar/IR för våra vanliga alternativ.
Tänker vi rätt? Är det svårt att installera/hitta SR-kanalerna?
Hälsningar
Svante

Kommentarer

  • Hej Svante!

    Det låter som att ni tänker rätt.

    Olika sätt att lyssna på radio har sina för- och nackdelar. FM-radion har fördelen att det är en driftsäker och etablerad teknik. Vid stora bränder, stormar och andra allvarliga händelser, kan både el och internetuppkoppling gå ned, men FM-radion (exempelvis batteridriven) ska fortfarande fungera. Behåll därför FM-mottagaren, även om ni till vardags använder en internetradio!

    Internetbaserad radio (datorer, surfplattor, mobiler och internetradioapparater) har fördelen med ett i princip oändligt utbud. Där finns både era vanliga kanaler och en uppsjö kanaler som inte finns i FM-utbudet, eller som inte går att nå där ni befinner er. P4 Plus, P4 Kalmar i Umeå, specialkanaler som endast spelar jazz och så vidare.

    En internetradio-apparat har alltså ingen fördel framför en mobil eller surfplatta när det gäller utbudet och ljudet kan bli minst lika bra med en surfplatta kopplad till en högtalare. Den lösningen kan därför vara värd att tänka på, ifall ni har en platta eller mobil "över", i och med att det kan bli en billig lösning.

    En fysisk radioapparat med förvals-knappar är enklare att använda i vardagen - och (inte helt oviktigt) ser ju oftast lite snyggare ut. Hur de olika fabrikaten förhåller sig till varandra har jag ingen synpunkt på. De brukar vara enkla att använda när ni väl har kopplat dem mot nätverket och ställt in de era favoritkanaler.

    En nackdel med dessa manicker, är att det är lite "hemligt" hur tekniken fungerar bakom dem. Om det blir problem, är det svårt att felsöka. Principen bakom alla internetradiomottagare är att de hämtar kanaler från en databas, men vilken databas som används varierar. Eftersom databaserna ligger utanför Sverige, kan det även bli problem vid stora idrottsmästerskap, när vi av rättighetsskäl blockerar P4. Detta påverkar inte andra kanaler (som P1 eller P4 Plus).

    Sangean använder tjänsten Frontier Nuvola Smart Radio service, som har en tydlig manual och är flexibel. Jag tror inte att det är några problem att hitta våra kanaler och koppla dem till förvalen. (Jag tror att ni även kan koppla förval till vissa av våra program, så att ni exempelvis kan koppla ett förval till Sommar & Vinter i P1, eller På minuten.)

    Hoppas att svaret hjälper er att fatta ett bra beslut!
    Annika Webbmaster