Instruktion för hur appen fungerar (On boarding)

Finns det någon "instruktionsbok" för appen? Försöker förstå, men det framgår inte vad olika saker innebär.
  • T ex "min lista" och "nedladdat" - vad är skillnaden?
  • Har jag tillgång till "nedladdat" hur länge som helst?
  • Kan jag spela "min lista" som en spellista?
  • Även tablåerna var lite svåra att hitta.
Vill ibland bara slå igång en "egen" radio och låta gå i flera timmar, ungefär som när jag lyssnar direkt, men bara mina valda/sparade/nedladdade program.
Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Så bra att du hittade till supportforumet! Här försöker vi svara på just sådana frågor.

    Finns det någon "instruktionsbok" för appen?
    Vi har inga bra förklaringar inuti själva appen, men det går alltid att fråga oss på Sveriges Radio hur det är tänkt att fungera. Ofta kan andra lyssnare redan ha frågat samma sak, och du hittar svar på många frågor här:
    Supportforumet: SR Play för Android

    För att det inte ska bli för rörigt syns endast de vanligaste, eller mest aktuella, frågorna på den sidan, övriga frågor arkiveras. En arkiverad fråga går knappt att hitta (utom för den lyssnare som skrivit frågan och har fått en länk dit).

    Först en instruktion om detta supportforum
    När vi svarar får du ett mejl med svaret i en avisering. Det mejlet kan du inte besvara med e-post. Om du har följdfrågor eller kommentarer så måste du gå till den sida där du skrev frågan (hit alltså) för att nå oss!

    Skillnader mellan Min lista och Nedladdat
    Detta är en bra fråga, som vi har svarat mer ingående på här:
    Vad är skillnaden mellan Nedladdat och Min lista?

    Ett kort svar är att avsnitt i Min lista finns kvar på Sveriges Radios servrar tills du spelar upp dem, medan nedladdade avsnitt ligger lokalt i din telefon. Det finns olika fördelar med båda varianterna, vilket du kan läsa mer om på sidan jag länkat till ovan.

    Har jag tillgång till "nedladdat" hur länge som helst?
    Nej. Nedladdningen i Sveriges Radio Play är till för att du ska kunna lyssna i frånkopplat läge om du saknar internet eller inte vill förbruka onödig mobildata, men det går inte att spara avsnitt i Sveriges Radio Play ifall ett avsnitt har tagits bort från Sveriges Radios plattformar.

    Om ett avsnitt har försvunnit, exempelvis ett musikprogram efter 30 dagar eller en radioföljetong efter viss tid (oftast 30 dagar efter det att sista avsnittet sänts, men ett fåtal läggs ut längre tid), så försvinner det från appen Sveriges Radio Play, trots att du har laddat hem det.

    Kan jag spela "min lista" som en spellista?
    Ja. Det är meningen att det ena avsnittet ska följa på nästa, men vi måste göra det enklare att förstå hur man gör.

    Starta spelkön genom att trycka på play-knappen vid det avsnitt som du vill börja uppspelningen med, se bilden nedan. Avsnitten nedanför kommer sedan att följa automatiskt:

    Observera att det endast blir automatisk uppspelning om du startar uppspelningen genom att trycka på play-knappen "inne i listan". Om du istället trycker på bilden eller texten som hör till avsnittet, lämnar du Min lista och kommer till avsnittets egen sida, med en stor avsnittsbild. Om du startar uppspelningen från avsnittets sida, blir det enbart detta avsnitt som spelas upp. (Om du använder Min lista för att spara avsnitt för senare lyssning och inte vill att avsnitt spelas upp automatiskt, kan du alltså starta avsnittet utanför listan. Du kan även helt slå av automatisk uppspelning i appens inställningar.)

    Här kan du läsa mer:
    Spelkö: Hur spelar jag flera avsnitt i följd? (Frågor & svar om Sveriges Radio)

    Hitta tablåer
    Detta är den enklaste vägen tycker jag:
    1. Välj Direkt i menyn i appens nederkant.
    2. Klicka sen på länken tablå eller på den text som hör till önskad kanal. (Klick på den kvadratiska kanal-bilden spelar istället upp kanalen.)

    "Egen radio" av utvalda avsnitt
    Här kan du använda Min lista. Om du inte får till det, så hör av dig och berätta om problemet, så hjälper vi dig!
    Annika Webbmaster