Förslag om hjälptext på söksidan

Hej, jag har för mig jag hört ett radioavsnitt som handlade om Anders Chydenius, som var en förgrundsgestalt i verkandet för liberalism och tryckfrihet i Sverige under 1700-talet.

Jag kan dock inte hitta något avsnitt om detta vid sökning på Anders Chydenius.

Föreställer mig att det kan ha varit i Bildningsbyrån eller OBS! och hade formen av en essä, men kanske annars kan ha varit ett inslag i något historiskt program eller programserie om demokrati.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Chydenius

Kommentarer

  • Kan ha varit denna krönika i Godmorgon Världen.

    https://sverigesradio.se/artikel/6582592
    > Godmorgon världen
    > Krönikör Johan Norberg: "Hur ska de klassiska liberalerna hantera sin besvikelse?"
    > 5:26 min Publicerat torsdag 8 december 2016 kl 08.55
    > ...
    > Mannen som uttryckte sig så ägnade hela sitt liv åt sådana liberala idéer. Han var den tidiga upplysningens starkast lysande företrädare i Sverige och den dåvarande östra rikshalvan, nu Finland – Anders Chydenius.

    Hittade även detta inslag som verkar ha sänts i samma veva.

    https://sverigesradio.se/artikel/6588871
    > Studio Ett
    > #YTTRANDEOFRIHETEN
    > Finländska journalister till försvar för yttrandefriheten
    > 10 min Publicerat torsdag 15 december 2016 kl 13.30
    > ...
    > Den har Finland har gemensamt med Sverige tack vare den finländske prästen, politikern och samhällsdebattören Anders Chydenius.

    Problemet är att Sveriges Radios sökmotor inte indexerar artikeltexter, varför det inte går att hitta ämnen som inte ingår i rubriken eller möjligen ingressen.

    Borde Sveriges Radio kanske tydliggöra på sidan för sökresultat att textsökningen är ofullständig, med instruktioner om användning av externa söktjänster för mer heltäckande sökning i materialet?

    Vilket också gör detta till en teknisk fråga som anknyter till tidigare ärenden om konfiguration av sökmotortjänsten på Sveriges Radio.

    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/sorteringsmojlighet-vid-fritextsokning/#c4228076
    > Elastic är en bra sökmotor och är inte primitiv i sig men det finns mycket jobb att göra med att ta hand om de resultat som Elastic ger oss.

    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/sokfunktionen-jjhw/
    > Hej, Jag har svårt att hitta program/nyheter på er webb.

  • Tack för tipset om Anders Chydenius och de länkar du själv letade upp.
    Borde Sveriges Radio kanske tydliggöra på sidan för sökresultat att textsökningen är ofullständig, med instruktioner om användning av externa söktjänster för mer heltäckande sökning i materialet?
    Något åt det hållet tycker även jag vore motiverat. Förutom att texter inte indexeras i sin helhet, är det otydligt att avsnitt som det inte längre går att lyssna på för att ljudet har försvunnit, inte dyker upp i sökresultatet.

    Jag byter rubrik på denna tråd, från Inslag om Anders Chydenius till Förslag om hjälptext på söksidan, så att det syns vad det rör sig i den lista med "förslag på förbättringar: hemsidan" där denna tråd nu är inlagd.
    Annika Webbmaster