SR-appen för Android Automotive

Jag får aldrig upp något resultat när jag försöker söka efter program i appen. Det står alltid ”Det finns inga mediafiler här”

I övrigt verkar appen fungera som den ska.

Kommentarer

  • Din fråga är den första vi någonsin får om automotive - och den kom med en fantastisk timing! Jag fick nämligen en visning av hur automotive-appen fungerar så sent som i onsdags.

    Sökfunktion saknas
    Vår automotive-app saknar stöd för sökfunktion idag. Detta är dock en stark kandidat när det blir dags för oss att vidareutveckla automotive. Än så länge är ni som har tillgång till den plattformen dock väldigt få, så vidareutveckling är tyvärr inget vi lägger resurser på inom den närmaste framtiden.

    Begränsat utbud - men alla kanaler finns med!
    Detta är en nedskalad app där endast en bråkdel av vårt utbud finns med. Jag berättar vad du kan förvänta dig att finna, så kanske du enklare hittar det innehåll som är mest relevant för dig?

    Först och främst finner du alla "ordinarie kanaler" för direktlyssning (men inte extrasändningar med exempelvis sport). Alltså samma innehåll som du finner här:
    Alla kanaler, sverigesradio.se

    Populära avsnitt
    Sedan finns det, från version 20.10.2 som nyss lanserats, populära avsnitt, som genereras efter statistik. Där brukar du alltid kunna finna några starka dokumentärer, sen varierar det med säsongen. Just nu finns det (förstås!) flera avsnitt av USApodden och under sommaren brukar det finnas ett par Sommar & Vinter i P1.

    Det finns en motsvarande sida appen Sveriges Radio Play (nås från startsidan). En modul med populära avsnitt går att hitta via startsidan på vår sajt - om du vill planera lyssningen för en bilfärd i förväg! Den ligger nedanför "väder-modulen" i högerspalt om du är på en dator, och en bit ned om du använder mobil (se bild).

    Utvalda poddar och program
    Det finns även en redaktörsstyrd del, Poddar och program, där kloka kolleger väljer innehållet. Den kategorin brukar ha lite större bredd än de avsnitt som baseras på statistik.

    Ge gärna mer återkoppling! Eftersom du är den första Automotive-användaren som kontaktat forumet, är vi enormt sugna på att få veta hur appen fungerar "på riktigt". (Utveckling och tester sker till stor delen på datorer som "simulerar Automotive", där det förstås kan bli skillnad mot den mobila verkligheten.)

    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar! Förstår att Android Automotive är en udda just nu, blev däremot glad när jag såg er app just där!
    Vet dock att flera andra bilmärken är i startgroparna för att utnyttja operativsystemet i kommande modeller, så det blir säkert fler användare inom kort

    Skulle ju vara helt kanon om sökresultat kan visas! Sökformuläret är ju redan på plats 😉. Sen skulle jag hävda att denna appen är feature complete!

    Jag skickar bilder på de vyer som finns. Tror de stämmer ganska väl med din utförliga beskrivning.

    En annan sak jag kan tillägga är att bilden som hör till programmet (se bilden vid uppspelning av USA-podden i det jag skickade innan) är för lågupplösta. De bilderna visas väldigt ”stort” och känns lite pixliga.
  • Utvecklarna håller med:
    Jag har försökt lösa detta, men vi behöver titta mer på hur vi kan tillhandahålla bilder till bilen så att den använder dom i rätt storlek.

    Kan inte svara på när det blir ordnat, men det är något som sticker i ögonen på oss så det behöver vi fixa
    Annika Webbmaster
  • 👍🏼
  • Hej igen!

    Visst har du uppdaterat till 21.1.1 som kom i början av februari? Där har vi infört sökfunktion i både text och med rösten, det i särklass vanligaste önskemålet kring Automotive-förbättringar. (Du är fortfarande den enda lyssnare som kontaktat oss om tjänsten, i alla fall via forumet, så din återkoppling utgör hundra procent av önskemålen.)

    Du skrev även om dåligt upplösta bilder. Har det blivit bättre? Annars kollar jag upp hur det går!

    Kör försiktigt.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för uppdateringen!

    Sökning fungerar nu, super! Betydligt mer användbar app nu! Ser dock att tumnaglarna i sökresultatet inte visas. Testade ett antal sökningar och såg aldrig någon tumnagel.

    Nu är jag så fräck att jag slänger in ett önskemål till ;-):
    Ofta vill man landa på en startsida för varje program för att se avsnitten kronologiskt. Sökningen verkar lista avsnitten kronologiskt, men skulle varit perfekt att kunna filtrera på program och avsnitt. Går man sedan till programmet så listas avsnitten där. Ungefär som på webben: https://sverigesradio.se/usapodden

    Programbilderna är fortfarande lågupplösta. Skickar med ett par skärmdumpar för att visa.

    Tack igen och trevlig helg!
  • Tack snälla för återkoppling, som jag ser till att Android-utvecklarna kikar på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har en uppdatering på gång, 21.6.6. I den ingår bland annat:
    Bättre hantering av bilder för Android Auto och Android Automotive så vi oftare visar mer passande bilder.
    Med passande utgår jag från att vi menar rätt upplösning, för jag hoppas innerligt att vi inte har haft opassande bilder, rent innehållsmässigt ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack, Annika!
    Ska kolla så att tumnaglar och andra bilder inte är opassande efter uppdateringen!
  • Hej, har precis skaffat en Polestar 2, med automotiv och kan snabbt konstatera brister i appen.
    1. Det borde finnas en timeshift funktion som i iOS appen, använder den hela tiden.
    2. När man söker efter ett program så borde söklistan sorteras efter nyast först, annars är det helt omöjligt att hitta rätt avsnitt, tex sök efter ”dagens eko kvart i fem” eller ”studio ett”, provade lägga till typ 14 dec men fick avsnitt från fel år…
    Älskar annars SR, hoppas ni kan fixa!
  • Välkommen, Fredrik!

    Förra veckan pratade jag med min kollega Ted om Automotive-appen och sa att Johan ovan (som även döljer sig bakom "avidentifierad användare" i äldre inlägg), står för all återkoppling vi har fått hittills. Den siffran är nu fördubblad!

    Timeshift
    Det borde finnas en timeshift funktion som i iOS appen ...
    Visst menar du möjligheten att pausera och i direktsändning och återuppta lyssningen på samma position som du avbröt?

    Rent tekniskt borde det gå att få till, om vi använder samma typ av ljudströmmar som i Sveriges Radio Play för Ios och för Android. Jag stämmer av med utvecklarna hur vi ser på möjligheten att införa detta.

    Sökträffarna:
    Det verkar vara samma sökmotor som i Sveriges Radio Play. Att söka fram ett specifikt avsnitt går alldeles utmärkt om du söker efter innehåll, till exempel Palmemordet eller skator.

    För nyhetsprogram eller andra program där alla avsnitt har samma namn och innehållet inte beskrivs, är däremot vår sökmotor lite ... udda.

    I dina exempel så är det ju egentligen programmen som är det viktiga. Du vill hitta aktuella avsnitt från programmen Ekot och Studio Ett. Där tror jag att du enklare når det du är ute efter genom att söka på programnamnen Ekot respektive Studio Ett och den vägen gå in på programmens lista med senaste avsnitt.

    OBS att jag "torrsimmar" lite här. Jag vet inte riktigt hur sökträffarna listas i Automotive, men tycker att det vore märkligt om det inte går att söka fram programserier och hitta en lista med det senaste avsnittet överst, som du kan göra i Sveriges Radio Play och på vår hemsida sverigesradio.se

    Testa och berätta om det fungerar bättre.

    (Och ja, att förbättra sökmotorn behövs, men det är ett så stort arbete att det ligger utanför "Automotive-förbättringar".)
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för svar! Söker man efter studio ett får man den fullständigt anonyma resultatet ovan, där första resultaten *inte* är det senaste avsnittet.

    När man sedan klickar på någon får man inte mer info. Andra bilden

    Det vore bra med år mån dag tid i båda fallen och senaste först.

    Kul att ni fått fördubblade användare! 😀

  • Spelar man en kanal ”live” ser det ut så här, och där finns en pausknapp i mitten som faktiskt fungerar, men framåt och bakåt bilarna tar en vidare till nästa kanal, P2 typ, i iOS appen har man ju 15 sekunder framåt om möjligt och 15 sekunder bakåt i live strömmen. Man kan även svepa bakåt på pragramikonen för att gå tillbaka till föregående program. Jättebra funktion. Vet inte hur android appen ser i telefoner, men hoppas att det borde gå att ta in delar av den eller hela i automotiv? /Fredrik
  • Tack för förtydligandet!

    Vi håller med, det finns utrymme för förbättringar! Faktum är att hundra procent av de Android Auto-lyssnare som varit i kontakt med oss har efterlyst liknande förbättringar 😉 Johan skrev ju nämligen:

    Ofta vill man landa på en startsida för varje program för att kunna se avsnitten kronologiskt. Sökningen verkar iåfesej lista avsnitten så (kronologiskt), men skulle varit perfekt att kunna filtrera på program och avsnitt.

    Det du visar med Studio Ett (och säkert fler program där "alla avsnitt har samma titel") är dessutom mycket sämre, dels för att det faktiskt inte är kronologisk ordning i träffarna, men även för att det helt saknas möjlighet att skilja avsnitten åt!

    Som du säkert förstår, har app-teamet begränsad möjlighet att lägga resurser på att vidareutveckla appen, men den dag vi gör nästa förbättring, så är förstås detta en sak vi behöver överväga.

    Liksom, förstås, bättre möjlighet att spola i en direktström! Att det går att pausera visar att den underliggande tekniken finns där.

    Jag hör medutvecklarna om de har några tips för hur man kan få senaste Studio Ett i Automotive. (Kanske med röststyrning?)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, tack för svar.

    Två kommentarer:
    1. Tänk på att nya Volvobilar (och Polestar) i Sverige nu får Android automotive. Vilket blir en stor grupp framöver, så bra om ni stödjer detta!
    2. Automotives gränssnitt är ju ungefär som en surfplatta med Android, så att använda radioappen för Android som väl redan finns borde inte vara så svårt antar jag. Det gäller väl bara att godkänna den för körning. Tror Automotive ligger på Android v10, men den kompatibiliteten har ni väl?
    mvh, Fredrik
  • Hej!

    Vi håller på att rulla ut en ny version av Automotive-appen, 22.11.11. Nyheter i denna version:
    • Bläddra bland alla våra poddar och program med hjälp av kategorier och A-Ö
    • Lyssna på de senaste nyheterna
    • Återuppta påbörjad lyssning från appen
    • Starta kanaler och program med hjälp av rösten
    Hör gärna av er och berätta vad ni tycker och hur appen fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Yes, äntligen, tack! Ska testa, den har inte uppdaterat sig själv än. Kanske måste jag göra det manuellt. Jag återkommer.
  • Gör så!
    Annika Webbmaster
  • Hej, har testat. Jättrebra, nu kommer podarna i tidsording och det går att hitta lätt till senaste nyheterna och andra kategorier. Har inte testat rösten dock. Bra jobbat! Använde Spotify tidigare, där ni också lägger upp saker, men det behöver jag inte göra nu.

    En sak saknar jag dock som går att göra i mobilappen (i alla fall på iphone) och det är att kunna spola tillbaka (timeshift) i pågående livesändning. Typiskt kommer man in mitt i en nyhetsändning, och vill då lyssna från början, eller t.o.m hopppa tillbaka till föregående program. Fixar ni det blir det kanon!!!

    /Fredrik
  • Tack, utvecklarna får del av din återkoppling och vi på supporten ansvarar för att önskemålet om att kunna pausera och backa i livesändningen finns med i diskussionerna när vi gör nästa omtag med Automotive.
    En sak saknar jag dock som går att göra i mobilappen (i alla fall på iphone) och det är att kunna spola tillbaka (timeshift) i pågående livesändning.
    Funktionen finns även i appen Sveriges Radio Play för Android och på vår webbplats sverigesradio.se (förutom i ett par webbläsare som saknar stöd för den tekniken).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Jag är mycket tacksam för förbättringarna. Har hittat en irriterande bugg, som gör att positionen för den nuvarande poden glöms bort när man stänger av bilen! Dvs man måste spola fram där man var igen, efter att bara ha lämnat bilen några sekunder. Spotify kommer tex ihåg var man var.

    mvh
    Fredrik Larsson

  • Tack!

    Vet du om det fungerade bättre innan den senaste uppdateringen?
    Annika Webbmaster
  • Om du menar före 22.11.11, så vet jag inte för då lyssnade jag bara direkt, och det har alltid funkat. Har ni släppt fler versioner efter det? Har inte kollat i så fall.
  • Det är uppdateringen i november jag menade.

    Ok, då vet vi inte om det är ett nytt fel eller om det är ett förbättringsförslag, men oavsett vilket, så är det förstås bra om vi kan fixa det!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Två saker
    Dels skulle jag vilja sortera kanalerna i önskad ordning, lyssnar ofta på P4 Stockholm och skulle vilja lägga den direkt efter P3.

    Och dels så har jag ett fel då jag väljer kanal, jag får bilden med cd-skiva istället för t.ex P1, skiftar kanal och får då rätt bild.
  • Hej Ander!

    Jag hör med utvecklarna om detta är något vi planerar att förbättra (eller om det rent av finns något du själv kan göra redan idag).

    Tack!
    Annika Webbmaster