Inget ljud på er hemsida i Android

Jag har problem med sr.se
Ljudet har slutat komma genom min samsung android / fungerade tills för ca 2 mån sedan

Srplay fungerar men jag föredrar hemsidan pga bättre funktionalitet Hjälp!!
(Uppdaterad )
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Märkligt att ljudet har slutat fungera när du lyssnar via hemsidan. Jag tänker att vi ska testa att rensa cacheminne och ta bort cookies för att se om ljudet på så sätt börjar fungera igen.

    Se om du kan göra såhär:
    1. Öppna Chrome-appen på mobilen.
    2. Tryck på Mer uppe till höger.
    3. Tryck på Historik ->  Rensa webbinformation.
    4. Välj tidsintervall högst upp. Välj Genom tiderna om du vill rensa allt.
    5. Markera kryssrutorna bredvid Cookies och webbplatsdata och Cachade bilder och filer.
    6. Tryck på Rensa data.

    Återkom gärna och berätta hur det gick!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Har rensat allt sedan start men inget ljud kommer igenom
    / Maria
  • Ok! Reagerar play-knappen när du försöker starta uppspelningen? Det vill säga, ser det ut som att spelaren kommer igång när du trycker på play?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Absolut, man ser att ljudvågorna rör sig.
  • Det var märkligt! Och det händer ingenting när du trycker på telefonens "öka volym-knapp"?

    Är Sveriges Radio den enda hemsidan där du upplever detta problem?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag hör tv, tv4, netflix etc utan problem. Bara sveriges radio utan ljud
  • Tack. Om du går till sverigesradio.se, scrollar ner till botten av sidan och sedan klickar på Hantera kakor. Är allt dessa tre alternativ förvalda hos dig?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Alla är valda.
  • Tack. Om du testar att surfa privat, får du samma problem då?
    1. Öppna Chrome-appen på telefonen.
    2. Tryck på Mer till höger om adressfältet. Välj: Ny inkognitoflik.
    3. Ett nytt fönster öppnas. Du surfar nu privat.
    Om du nu går till sverigesradio.se och testar att spela upp ett ljud, upplever du fortfarande samma problem när du startar uppspelningen i privat-läge?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tyvärr, detta funkar inte heller. Jag ser att ljudet 'rör' dvs kan göra stop och starta men inget ljud. Det känns lite förtvivlat!
  • Hm, frustrerande! Jag börjar få slut på idéer själv faktiskt, men på ett eller annat sätt ska vi lista ut det här. Min kollega Annika, som jobbat på Sveriges Radio i över 20 år, är väldigt kunnig och hon kommer tillbaka från sin semester i morgon. Jag ska be henne ta sig en titt på detta ärende och se om hon kan lista ut var skon klämmer. Tills dess blir jag tvungen att rekommendera dig att använda appen, men som sagt, det här ska vi klura ut!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Maria!

    Jag har åtminstone några saker att testa ... När du har startat ett ljud hos oss och spelaren "ser ut att fungera" - fast med den för radio rätt centrala problemet att inget hörs, kan det vara så pass enkelt att volymen i vår spelare är neddragen till noll.

    Testa om det hjälper att höja ljudet genom mobilens vanliga ljudinställning samtidigt som du "ser att något spelas". (Jag ser att Ted redan tipsat om att göra detta, men vet inte om du testade hans råd.)

    Återkom och berätta om det var så pass enkelt.
    Annika Webbmaster
  • Hej Tyvärr inte så enkelt, testat höja på telefonen MEN Finns det en annan ' knapp' för volym på hemsidan kanske ..../ Maria
  • Det finns en separat inställning om man lyssnar på hemsidan via dator, men när du lyssnar via mobil eller surfplatta, så är det enhetens ljudknapp som används.

    OBS att du alltså måste ha spelaren på vår hemsida igång för att detta ska påverkas. I andra lägen kan samma knapp påverka t ex hur hög ringsignalen är. Men om detta vore problemet, så skulle en del saker som du redan testat ha hjälpt. Ljudinställningen i vår spelare sparas i en kaka, så både inkognitoläget (där dina tidigare val inte läses in) och att rensa kakor skulle ha löst ett sådant problem.

    Vi får testa vidare. Kan du testa att lyssna både med och utan hörlurar för att se om det gör skillnad?
    Annika Webbmaster
  • Inget ljud i hörlurarna heller SR appen fungerar men inte hemsidan som jag tycker är SÅ mycket bättre!!!
  • Nu jämförde jag med en annan telefon, och vi ser att  när vi startar ett program samtidigt så rör sig inte den röda punkten på linjen på min men på den andra.
    Min står kvar i startläget dvs det ser ut som att programmet startat men det 'rör' sig inte .
  • Det var en intressant iakttagelse!

    På vår hemsida finns det innehåll som använder lite olika tekniker. Jag vill ta reda på om detta fel påverkar allt innehåll, eller om det finns skillnader.

    Jämför hur det fungerar med dessa tre varianter:

    1. Lyssna direkt på en kanal genom att starta ljudet med en av länkar jag ringat in på bilden:

    2. Lyssna i efterhand med musik (testa Josef Fars Sommarprogram, den version som är 90 minuter lång)
    3. Lyssna i efterhand utan musik (testa Josef Fars Sommarprogram, den version som är 50 minuter lång)
    Var det samma fel på alla länkar, eller fungerar någon av dem bättre?
    Annika Webbmaster
  • Inget ljud på någon av de tre om jag streamar från hemsidan Men jag laddade ner Fares utan musik och då fungerar ljudet Spännande.....
  • Ja, det är verkligen ett förbryllande problem!

    Bra att appen fungerar rent tekniskt. Eftersom jag inte vet hur lång tid det tar för oss att lista ut vad felet beror på, vill jag hjälpa dig att använda appen medan vi felsöker. Berätta gärna vilka funktioner du saker eller tycker är krångliga att använda i appen, så berättar vi om funktionerna finns och hur du enklast använder dem. Vissa saker, exempelvis tablåer, finns nämligen även i appen men är lite svåra att upptäcka!
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack för all hjälp!!!
    Jag använder gärna funktionen att söka p1 morgon eller godmorgon världen i efterhand .
    Via hemsidan kommer de olika delavsnitten/ segmenten upp och jag väljer vad jag vill lyssna på.
    I appen hittar jag bara själva programmen som en helhet.
    Kan du lära mig mer om appen är det perfekt.
    Maria
  • Ajdå. I appen finner du endast avsnitten av P1 morgon eller Godmorgon världen i sin helhet. Att lyssna på ljudklipp, förutom de nyheter som ingår i spellistor (Toppnyheter med flera), är en funktion som än så länge inte finns i appen och därmed har du rätt. För dig är sajten bättre (eller skulle vara bättre om den fungerade).

    Det gör det ju extra angeläget att få ordning på problemet. Så jag kollar vidare, och undrar om det är samma fel oavsett om du lyssnar över mobilnätet eller över wifi (om du har möjlighet att växla mellan dessa uppkopplingar)
    Annika Webbmaster
  • Man kanske kan vidareutveckla appen....
    Både wifi hemma och mobilt bredband ger tyvärr samma problem.
    Tack för all hjälp!!!!
  • Man kanske kan vidareutveckla appen....
    Absolut, att förbättra möjligheten att spela upp ljudklipp i appen är något vi vill lösa.
    Både wifi hemma och mobilt bredband ger tyvärr samma problem.
    Ok, då är mitt nästa förslag att ladda hem en annan webbläsar-app än den du brukar använda, vilket väl är Chrome, och se (eller höra, snarare!) om du kan lyssna på Sveriges Radio i den alternativa webbläsaren. Här är tre alternativ:
    I värsta fall får du samma fel där, och då är det bara att avinstallera den alternativa appen, men det är mycket möjligt att du kan lyssna på oss utan problem där. Oavsett vilket, får vi kunskap om felet (som alltså vare sig Ted eller jag känner igen).

    Du kan ha två webbläsare installerade parallellt, så om det fungerar som jag hoppas kan du fortsätta att använda Chrome som vanligt utom just för vår sajt.

    Hoppas att du har möjlighet att testa detta - och att det fungerar bättre!
    Annika Webbmaster
  • En tanke, om jag inte missade något när jag snabbt skummade ovan, är att ljud på just sverigesradio.se har råkat bli blockerat av misstag. Om det är Chrome så klicka på hänglåset vid adressfältet när fliken står på sverigesradio.se och se vad det står där.

    Nu har jag engelsk version, så jag är på rak arm osäker vad det står på svenska, men det borde vara andra uppifrån (Permissions). Antingen står det att ljud är tillåtet eller att det inte är det. Om det står det senare är det rimligen det som spökar. Slå i så fall om "brytaren".

    (Man kan också gå in på Settings --> Site permissions --> Sound och se om sverigesradio.se ligger där och i så fall om det är satt tillåtet eller inte specifikt för just den sidan.)
    Bästa svaret
  • Tack för den hjälpen, Martin!

    Du har ofta bra infallsvinklar i de ärenden vi själva kört fast i. Det uppskattas verkligen!

    Maria:
    Jag håller med om att något verkar blockera just våra ljud, men kände inte till möjligheten att blockera/tillåta detta för enskilda webbplatser! Om det löser sig med den metod Martin beskriver, behöver du förstås inte ladda hem en alternativ webbläsare.
    Annika Webbmaster
  • FANTASTISKT LÅSTE UPP HÄNGLÅSET SOM VAR LÅST, NU ÄR JAG LYCKLIG LYSSNARE IGENTACK!
  • Härligt, och vi på supporten blev lite klokare och kan nu ge snabb hjälp om andra lyssnare stöter på samma problem!
    Annika Webbmaster