Idioti (absurda svar från Google-tjänsten)

Jag lyssnar ofta med så kallade smarta högtalare.
Många gånger får jag de mest absurda svar.
Om jag säger till exempel Google ”jag vill prata med Sveriges radio.” får jag det vänliga svaret ”vad vill du lyssna till?”
och svarar ”mellanösternpoppden” får jag svaret ”Det är roligt att du låter mig bestämma”
2021 Kinapodden är också svår att få lyssna till. Här kommer Kinapodden från september osv Har jag tur får jag lyssna till ett avsnitt från 2021 av Lantzkampen. Inte så aktuellt men ändå roligt.
Det här är minst sagt tröttsamt.
Försök hålla er uppdaterade.
Ha det gott!
/Peter

Kommentarer

  • Jag förtydligade din rubrik, så att andra som har liknande problem enklare hittar rätt. (Endast ordet "idioti" är lite för brett - det är vi många som stött på olika problem med!)

    Jag hör med de kolleger som utvecklat tjänsten om de har några tips på hur du och vår vänliga, men hos dig alltför förvirrade, Google-tjänst ska få en mer givande kontakt.

    Jag håller tummarna för att de har några bra tips - för som det är nu ska det verkligen inte vara.
    Annika Webbmaster
  • Hej Peter,

    Magnus heter jag och jobbar med bland annat smarta högtalare på Sveriges Radio.Vi ska titta på varför Mellanösternpodden inte fungerar! När jag testar så funkar det bra att säga "Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela Kinapodden"
  • Tack Magnus!

    Och tack Peter, för att du fick oss att upptäcka att Mellanösternpodden är svår att spela upp med Googles rösttjänst. Programserien heter egentligen P1:s Mellanösternpoddrent formellt. Med programserier som "heter en sak men ofta kallas något annat", försöker Magnus och hans kolleger att lägga in olika varianter, så att det ska fungera med exempelvis Sommarpratarna trots att programmet heter Sommar & Vinter i P1. Tyvärr hinner vi inte alltid med att förbättra denna lista med "alias" i den takt vi lanserar nya programserier.
    2021 Kinapodden är också svår att få lyssna till
    Skippa 2021, för det förvirrar mer än vad det förtydligar!

    Om du istället bara säger som i Magnus exempel "Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela Kinapodden", får du höra det senaste avsnittet.

    Vill du lyssna på ett annat avsnitt än det senaste, kan du be om programnamn + innehåll, till exempel "Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela Kinapodden om kinamat".

    Fler tips om hur du får Googletjänsten att fungera bättre, finns här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
    Annika Webbmaster
  • Jag inser att jag var lite otydlig!

    Tills vi har gjort så att vår tjänst "förstår" att Mellanösternpodden betyder samma sak som P1:s Mellanösternpodd, bör du alltså kunna spela upp podden genom att säga så här:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela P1:s Mellanösternpodd
    Återkom gärna till forumet, https://kundo.se/org/teknisk-support/d/idioti-hmta, och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster