Hur hittar jag nyhetssändningar i appen?

Förändringen av poddarna har gjort att jag inte längre kan hitta hela nyhetssändningar som Lunchekot, Kvart-i-fem-ekot, 23-nyheterna och så vidare. Förut kunde man gå in och hitta alla nyhetssändningar från Ekot över hela dagen och även nyheterna lokalt. Hur gör jag om jag vill lyssna flera timmar senare på en viss nyhetssändning från Ekot eller från till exempel p4 Örebro?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Bo!

    Senaste nyhetssändningarna hittar du numera så här:
    • Gå in under Sök podd
    • Där finns det tre länkar under själva sökrutan: Upptäck, A-Ö och Efter kanal. Välj vyn Upptäck (grundinställningen)
    • Där finns det först en del som heter Utvalda poddar följt av Utforska våra kategorier. Bläddra nedåt, förbi dessa delar, så når du Senaste nyhetssändningarna (samt Program ur arkivet)
    Det finns även möjlighet att nå nyhetssändningarna från appens startsida. Om du bläddrar nästan nederst på startsidan, finns en modul (även kallad "karusell") med de senaste sändningarna från alla nyhetsprogram. Du behöver bläddra i sidled (svepa från höger till vänster på skärmen) i modulen för att nå alla.

    Hör av dig om du inte kan följa min beskrivning och berätta i så fall var min beskrivning inte stämmer med hur det ser ut hos dig, så undersöker jag problemet eller förtydligar min beskrivning.

    Hoppas att du snart känner dig hemma i appen igen!
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker det är synd att ”Ekots nyhetssändning” (de långa nyhetssändningarna) blivit så här pass svåra att nå.

    Jag tackar för den mycket bra beskrivningen ovan men jag hade föredragit om ni placerade senaste långa sändningen högt uppe på startsidan eller ge möjlighet åt användaren att själv flytta om moduler.
    Ni skulle även kunna sätta en liten länk högst upp till höger om Sveriges Radio-bannern.

    Men ni har kanske data som tyder på att det inte är så många som lyssnar på ekots längre sändningar?
  • Hej PJ!

    Vi håller med om att nyhetssändningarna blev en aning krångliga att komma åt. Av den anledningen har utvecklarna gjort en förändring som vi hoppas ska göra det lättare att nå dessa sändningar. I kommande appversion, som släpps i beta senare idag, har vi lagt in de senaste nyhetssändningarna under fliken Nyheter, som ligger i den statiska menyn alldeles i botten av appen. Vi hoppas att denna justering kommer att underlätta i navigationen och göra det enklare och mer intuitivt att nå våra senaste nyhetssändningar. När du fått in den nya versionen i din mobil, hör då gärna av dig och berätta om du upplever att det blev en förbättring gentemot tidigare.

    Vi släpper alltid nya versioner i omgångar, först till en mindre mängd användare, när vi sedan märker att versionen fungerar bra så rullar vi ut den till den stora massan. Om du inte orkar vänta på att den nya versionen ska komma ut så kan du alltid registrera dig som betatestare. Det är väldigt enkelt att bli betatestare och det innebär egentligen bara att du får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt" (och om du sedan vill gå ur betaprogrammet är även det enkelt).

    Läs hur du går tillväga här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten
    Ted Supportansvarig
  • Hej igen PJ!

    Såg nu i efterhand att du har en IOS-telefon och inte en android, så sista delen av mitt föregående svar kring betatestning kan du bortse från. Denna uppdatering är så klart även på väg ut i IOS och bör dyka upp i din telefon inom de närmsta dagarna!
    Ted Supportansvarig
  • Hej!

    Håller med Bo och PJ om behovet att lättare komma åt nyhetssändningarna. Det finns ju en tanke bakom varje nyhetssändning, jämfört med en slumpad spellista av toppnyheter. Den senare kan innehålla nära-nog-dubbletter, inslag som inte kan stå för sig själv m.m. Det är därför efterlängtat att nyhetssändningarna åter ska bli lättare att hitta.

    Jag kan emellertid inte se att uppdateringen driftsatts ännu? (Har också iPhone.)
  • Tack Katrin!

    Det stämmer att det ännu inte finns en länk till nyhetssidorna under menyvalet Nyheter i nederkanten i Iphone-appen. Jag tar reda på hur det går med länken!
    Det finns ju en tanke bakom varje nyhetssändning, jämfört med en slumpad spellista av toppnyheter.
    Faktum är att även nyhetsspellistorna är manuellt sorterade av respektive nyhetsredaktion och det ska inte ligga "nära nog dubbletter" i samma lista! Det vill vi se över, så berätta gärna vilken nyhetsspellista som har haft dubbletter!

    Däremot kan en nyhet från en lokal kanal eller från exempelvis Vetenskapsnyheterna också ingå i Toppnyheterna (ofta något "ompaketerad", men ibland är det exakt samma inslag). Så kan det även bli i de ordinarie nyhetssändningarna, men det märks kanske tydligare när inslagen visas upp ett och ett som i listorna? En fördel med spellistan i det läget är att det går mycket enklare att hoppa förbi de nyheter du redan hört.

    Nog med reklam för nyhetsspellistorna. Självfallet ska det vara lätt att nå våra vanliga nyhetssändningar! Dessa kan du finna här idag:
    1. På startsidan, i en "modul" med rubriken Nyhetssändningar nästan längst ned
    2. Under Sök podd, fliken Upptäck i en kategori för Nyheter
    3. Under Sök podd, fliken Upptäk, via en länk Senaste nyhetssändningarna
    4. Under sök podd genom att söka i textfältet efter exempelvis Ekot
    Hoppas att du tycker att någon av dessa vägar känns enkel och bra!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det stämmer att det ännu inte finns en länk till nyhetssidorna under menyvalet Nyheter i nederkanten i Iphone-appen. Jag tar reda på hur det går med länken!
    Jag har nu pratat med utvecklarna och det skall komma en sådan länk inom kort.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En länk till "Senaste nyhetssändningarna" högst uppe på fliken Toppnyheter finns nu även i Iphone-appen.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika! Alldeles utmärkt, det har redan besparat mig många klick. Tack för dina besked.