Hitta avsnitt i appen + "Nästa att spelas"

Dessa frågor skrevs ursprungligen under rubriken Radioföljetongen: flera korta avsnitt var enklare, men har fått en egen rubrik, eftersom de är viktiga - och egentligen fristående från om vi fördelar en berättelse på få och långa avsnitt eller många kortare.
/Webbmaster-Annika

Det är jobbigt att använda är app SR Jag lyssna på ljudboken Tritonus” läses av Reine Brynolfsson, författare Kjell Westö.
Efter otaliga sökningar på er hemsida med fullständiga sökuppgifter äntligen lyckas hittar den och spelar en del, krävs Nästa gång samma långa sök procedur. Det borde väl räcka att söka- 1 ljudbok, 2 bokens titel, 3 uppläsare, 4 författare
Många gånger räcker det inte. På iPhone syns Nästa att spela -
men nästa del dyker aldrig upp.

Kommentarer

  • Nu läste jag att det är fler som ha samma problem med ljudboken Tritonus.
    Men i era svar saknar jag att ni beskriver hur sökningen ska genomföras när man använder er app SR.
  • Hej Gunda!

    Du har egentligen två frågor:

    1. Hur hittar jag Tritonus (och andra ljudböcker) på hemsidan och i appen?
    2. Hur får jag avsnitt att spelas automatiskt i appen?
    Båda frågorna handlar om väldigt bra funktioner så jag kommer att beskriva hur man gör med Tritonus som exempel, men det jag beskriver kan överföras till i princip alla våra program.

    Jag delar dock upp svaret i två, så detta handlar om sökfunktionen

    Att söka på hemsidan respektive i appen
    Sökfunktionen finns i både på hemsidan och i appen. På hemsidan hittar du sökrutan uppe till höger på alla vara sidor:

    I appen når du istället sökrutan genom att trycka på "Sök program" i menyn i nederkanten:

    I båda går det att söka på både programnamn, som Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen och avsnittet. (På hemsidan går det även att söka efter "artiklar med ljudklipp", som nyheter, vilket inte är aktuellt här.)

    Söka upp en programserie
    För att få sökträff på ett programnamn, behöver du skriva in en exakt del av programseriens namn (men behöver inte ta hänsyn till om det ska vara "stora bokstäver", alltså versaler).

    Här är det exakta namnet Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen. Det räcker att du skriver exempelvis Ljudböcker eller Radioföljetongen (eller någon annan del av namnet, som öc, som ju ingår i Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen), för att programmet ska komma som förslag. Det är bra eftersom programmet tills i höstas hette Radioföljetongen & Radionovellen, så om en lyssnare skriver in det gamla namnet, ger appen rätt träff.

    På bilden nedan har jag skrivit ljudb, och fick upp två sökträffar medan jag skrev. Förutom det program jag egentligen ville komma till, får jag även en träff på Fogelbergs ljudbokspodd. Hade jag fortsatt skriva, hade ljudbö gett mig endast en träff, för ö:et ingår inte i Fogelbergs ljudbokspodd.)

    Sökfunktionen saknar fantasi. Skulle jag råka stava radiofölljetongen med två l, så får jag ingen träff. Medan jag skrev ordet, fram till det där andra l:et, skulle jag dock fått upp sökträffar där Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen ingick, och hade kunnat komma rätt, även om jag inte vet exakt hur Sveriges Radio stavar ett programnamn.

    Programmets arkiv med avsnitt
    När du har hittat Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen, trycker du på detta för att nå programmets egen sida i appen respektive på hemsidan. I appen har alla program då ett arkiv med alla tillgängliga avsnitt i kronologisk ordning, det senaste överst. Idag ligger Tritonus-delarna på plats fyra till åtta i denna lista, och ligger därmed "utanför den synliga skärmen", så du behöver bläddra ned lite för att se dem.

    På hemsidan kommer du oftast till en liknande sida med alla avsnitt i kronologisk ordning när du sökt upp ett program som jag beskrev ovan. Några program har dock en annan startsida. Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen, är ett sådant program och på startsidan når du enkelt alla aktuella följetonger.

    Så här ser startsidan för Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen ut på webben,med en tydlig "ingång" till just Tritonus (gul markering)!

    Klicka på bilden eller texten om Tritonus, så kommer du till en sida där avsnitten som hör till Tritonus ligger samlade, samt en länk (gulmarkerad på bilden nedan) för att hitta det avsnitt som sänts i P1 en viss dag inom de långa delarna:

    Om du istället hade gått in på länken med alla avsnitt, finner du samma kronologiska lista som i appen. Där kan du förstås också nå Tritonus, men du behöver skrolla nedåt en bit för att nå avsnitten:

    Sökträffar från avsnitt
    När det gäller vilka avsnitt sökmotorn hittar, så är dessa beroende av att du skriver något ord som ingår i rubriken eller i textens ingress. Alla avsnitt som inte innehåller de ord eller bokstäver du skrivit dit, sållas bort. Det är är det blev fel, tror jag:
    Det borde väl räcka att söka- 1 ljudbok, 2 bokens titel, 3 uppläsare, 4 författare
    Ordet ljudbok ingår inte i något av dessa avsnitt. Hade du inte skrivit det ordet, så hade du hittat rätt. Det hade dessutom räckt med endast ett av dessa ord (vilket som helst) för att hitta ett avsnitt av Tritonus:
    • Tritonus
    • Reine
    • Brynolfsson
    • Westö
    Här har jag börjat skriva in verkets titel i appens sökruta, och får relevanta träffar.

    Hoppas att det blev lite tydligare hur du söker i hemsidan respektive appen.

    Jag återkommer med hur du gör för att spela ljud i en obruten följd, men behöver svara på lite andra lyssnarfrågor emellan ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har pratat nu med programmets producent Joseph Knevel, som ska försöka se till att ordet "ljudbok" finns med i avsnittens beskrivning framöver. Att söka efter exempelvis ljudbok tritonus känns ju rätt logiskt och borde fungera bättre än idag. Tack för att du hjälpte oss att se det förbättringsområdet!

    Automatisk uppspelning av nästa avsnitt
    Men det var endast det ena av problemen. Det andra var att du ser att det finns en funktion med "Nästa att spela" i Iphone-appen, men att den alltid har varit tom hos dig.

    Liknande funktion finns även på hemsidan sverigesradio.se, men här beskriver jag hur det fungerar i Sveriges Radio Play, alltså appen för Iphone eller Android. För en beskrivning där det även står om hemsidan, se här:
    Spelkö: Hur spelar jag flera avsnitt i följd?

    Funktionen kallas spelkö, spellista eller automatisk uppspelning och fungerar i vissa listor. Här är de vanligaste.

    Listor du helt eller delvis skapar själv
    Dessa listor återfinns via Min sidai appens nederkant:

    • Min lista (avsnitt du lägger till manuellt)
    • Nedladdat (avsnitt du aktivt laddat ned)
    • Nya avsnitt av favoritprogram (de senaste avsnitten av programserier du har markerat med ett hjärta)
    Att lägga till ett avsnitt i Min lista och de andra funktionerna går att göra på lite olika vis, till exempel genom "trepunktsmenyn", de tre punkter som finns i anslutning till ett avsnitt, se bild nedan:

    Listor vi på Sveriges Radio har skapat
    • Nyhetslistor som Toppnyheter
    • De redaktionella samlingar (ofta med innehåll från flera olika redaktioner) som finns under rubriken Poddar & Program på appens startsida
    • "Avsnittslistor" med flera avsnitt från en och samma redaktion, till exempel alla avsnitt av Tritonus

    Tritonus och andra avsnittslistor
    Program som Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen har en given "rätt ordning", som de bör spelas i. Då brukar redaktionen själva lägga in avsnitten i det jag kallar en avsnittslista.

    Funktionen är relativt ny och det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör så vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte att behöva en manual för att starta en befintlig avsnittslista - hoppas jag innerligt!
    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Tritonus under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet från detta avsnitt att spelas upp, men inte som en del av en lista.)

    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Tritonus vid en "bildkarusell" som startar med Samtal: Kjell Westö och sedan följs av de fyra delarna långa avsnitt i rätt ordning.

    4. Du kan starta önskat avsnitt från "karusellen" så spelas det upp i en spellista. Bildkarusellen består dock av max tio avsnitt, så om du exempelvis vill starta från avsnitt tolv i en längre serie, kan du trycka på Visa alla för att komma in i själva spellistan.
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild med play-knapp(Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan!) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.

    Det är förstås alldeles för otydligt att det blir olika resultat om man trycker på bilden (ljud startar i den vy man är) och texten (du går till just detta avsnitts sida där du kan starta ljudet utanför en lista)!

    Det är också förvirrande att vissa delar av appen är en spelkö (till exempel alla avsnitt av Tritonus) medan snarlika vyer inte är det (som sidan med alla avsnitt från Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen) .

    Om "Nästa att spelas" är tom, innebär det att du har startat avsnittet utan att det varit en del av en spelkö. Om du istället startat ljudet som en del av en spelkö, så kan du se vilka avsnitt som ingår i kön vid "Nästa att spelas".

    Som sagt är varje manual vi på supporten behöver skriva, ett tecken på att något i appen bör förbättras, förenklas eller förtydligas.

    Vi arbetar för att de saker jag nu förklarat rätt omständligt ska bli betydligt enklare att förstå utan hjälp av en manual - men eftersom detta är hur appen fungerar just nu, så hoppas jag att manualen hjälper mer än vad den förvirrar!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för info, men jag tycker det är konstigt att man inte kan söka på ett program, t ex P3 dokumentär, trycka på alla avsnitt och att det finns en funktion där som "spela alla" så att de lägger sig i kö automatiskt?
    Som det är nu, så måste man trycka på varje avsnitt på trepunkten och lägga i Min Lista, men de läggs inte direkt i kö i själva spelaren så att säga.
    SÅ då måste man gå in efter det då på Min Lista och spela upp därifrån.

    Har inga problem att lägga till avsnitt manuellt, tycker ofta det är det bästa om man letar runt i t ex olika program, men varför finns det inte ett "ställ i kö"- alternativ vid trepunkten där det lägger sig direkt i spelaren?
    Känns mycket lättare till hands när man tittar runt och väljer och kanske redan lyssnar på något.

    Det är inte helt okomplicerat att komma på hur allt det här funkar, men när man använder många andra liknande t ex podcast- appar eller sidor, så skiljer sig dom i användarvänlighet.
    Har inte förstått förrän nu när är jag läst ovan, att Min Lista faktiskt ÄR kölistan som man ska spela ifrån, och inte en lista man lägger sånt som man tycker är intressant och ev vill lyssna på, men inte ställa i kö direkt, haha!
    Så jag tror framförallt att infon måste bli bättre så det inte blir så krångligt, det är ju synd om folk väljer bort appen till förmån för mindre kvalitativt innehåll nån annanstans! 🙂

    Annars, jättetack!
  • Det var många bra synpunkter och förslag.

    Några av förslagen har andra lyssnare (eller vi på Sveriges Radio) formulerat tidigare, men eftersom det var ett tag sedan vi pratade om dem, så stämmer jag av med utvecklarna hur de idag ser på möjligheten att genomföra dem!

    Möjlighet att spela alla i programmens avsnittsarkiv
    jag tycker det är konstigt att man inte kan söka på ett program, t ex P3 dokumentär, trycka på alla avsnitt och att det finns en funktion där som "spela alla" så att de lägger sig i kö automatiskt?
    Jag vet att utvecklarna tycker att detta är ett realistiskt förslag med stor praktisk nytta. Jag har för mig att det inte att går att genomföra så "alla följande avsnitt" blir en spellista. Vi har program med hundratals avsnitt och en spellista kan inte hantera detta, men det bör gå att bygga en funktion som skapar en spelkö av det avsnitt man valt och till exempel de nitton följande. (När den spelats klart får vi som använder appen alltså starta en ny spelkö av "nästa segment" i avsnittsarkivet och lyssna på ytterligare 20 avsnitt.)

    En vidareutveckling av förslaget är att det bör gå att välja om den "arkivbaserade spelkön" ska spelas uppifrån och ner (nyast först), eller om man ska kunna starta med ett avsnitt en bit ned i listan och spela nerifrån och upp, så att avsnitten spelas upp i rätt sändningsordning. Detta är helt nödvändigt om denna metod ska fungera för serier med en given ordning, men bra även för program som inte är en serie, men där programledaren kanske refererar till det som togs upp förra veckan etc.

    Skapa kö direkt i spelaren
    Även det ett bra förslag. Det är väldigt likt det förslag som Mert skriver om här, men då var det fokus på hemsidan.

    Jag tror att vi aldrig tänkte på att möjlighet att lägga in en spelkö direkt i spelaren med fördel kan "översättas" till appen, så tack för det!

    Den hemliga spelkön
    Har inte förstått förrän nu när är jag läst ovan, att Min Lista faktiskt ÄR kölistan som man ska spela ifrån, och inte en lista man lägger sånt som man tycker är intressant och ev vill lyssna på, men inte ställa i kö direkt, haha!
    Den listan är bådadera. Den kan användas för att köa avsnitt, men även som en funktion för att enkelt kunna återfinna de avsnitt man vill lyssna på senare. Jag använder den på båda sätten.

    Båda grupperna får problem idag. Många lyssnare som vill spela flera avsnitt i följd, ser inte hur de ska göra och trycker på texten så att de lämnar listan innan de startar ljudet. Andra lyssnare vill höra ett enstaka avsnitt, men trycker på bilden så att de spelar upp listan ... (Det går att slå av "spela nästa-funktionen" under inställningar på Min sida, men då upphör all automatisk uppspelning, och många vill ha automatiken vid nyhetslistor, men inte i exempelvis Min lista. Dessutom är det många lyssnare som aldrig kikar på appens inställningar.)

    Hur gör de andra?
    ... när man använder många andra liknande t ex podcast- appar eller sidor, så skiljer sig dom i användarvänlighet.
    Kom gärna med återkoppling och inspiration så att vi gör detta så bra som möjligt. Vilka andra appar presenterar sina spellistor på ett tydligt och logiskt vis som vi kan ta inspiration av?

    Kom gärna med förslag på det tydligaste namnet för denna automatiska uppspelning, för om vi ska vara tydliga, bör vi även vara konsekventa med vad vi kallar funktionen. Här är några saker jag sett att detta kan kallas
    • automatisk uppspelning
    • spelkö
    • spellista kanske kan förväxlas med termen låtlista, som denna för P4 Plus?
    • spela nästa
    • något annat?
    Som sagt är detta något vi behöver förbättra och då vill vi förstås göra det så enkelt och tydligt vi bara kan.

    Tack igen för dina förbättringsförslag!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Gunda och Elisabet!

    Tack för info, men jag tycker det är konstigt att man inte kan söka på ett program, t ex P3 dokumentär, trycka på alla avsnitt och att det finns en funktion där som "spela alla" så att de lägger sig i kö automatiskt?

    Nu blir det enklare att lyssna på alla avsnitt av ett program!
    App-utvecklarna har kommit med en julklapp i stil med just detta önskemål:

    När du startar uppspelning från programsidan spelas nu också nästa nyare avsnitt upp automatiskt med autoplay. Det gör det lättare att lyssna på en serie eller på flera avsnitt av en podd.
    Förbättringen finns från Android-appens version 22.12.1 som kom släpptes förra veckan och för Iphone-appen med version 22.11.9, som vi precis har börjat rulla ut.

    Obs att denna spelkö finns när ni startar ett avsnitt från programsidan, alltså listan med alla avsnitt där avsnittsbilderna är "små tumnaglar". Om ni istället startar uppspelningen från avsnittets egen sida, med en stor bild och information om just detta avsnitt, blir det ingen spelkö.

    Förbättringen syns knappt, men den hörs!
    I början av 2023 planerar vi att göra det tydligare hur ni man startar lyssning från programsidan. Än så länge ser det nämligen ut precis som vanligt på programmets sida (här Android):

    Skillnaden märks först när du har startat ett avsnitt en bit ned i listan genom att trycka på den lilla bild som hör till avsnittet. (Klickar du på texten om avsnittet så lämnar du alltså listan och kommer till detta avsnitts sida!)

    Det blir en spelkö som spelar avsnitten från det du valde till det allra senaste (men med en max-gräns på 100 avsnitt)!

    Fler förbättringar kommer
    I det vi vill förbättra ingår även att göra det möjligt att starta spelkön från avsnittssidan, så att ni kan ta del av "nästa logiska lyssning" även den vägen. Att lösa detta är dock komplext eftersom vi kan komma till ett avsnitt på väldigt många olika sätt, och det sätt vi har valt påverkar vad som upplevs som "nästa logiska lyssning".

    Hoppas att det är någorlunda begripligt vad det är vi har förbättrat här och att det hjälper er att lyssna på våra programserier i en bra följd, utan att ni själva måste lägga in avsnitten i en lista.

    Tveka inte att fråga om ni vill att vi förklarar bättre hur denna, just nu nästan osynliga, förbättring egentligen fungerar.

    God jul!
    Annika Webbmaster