Vill inte att poddar startar automatiskt

Vilka poddar på hemsidan kan jag lyssna på utan att det automatiskt spelas upp fler? Jag brukar lyssna på en podd när jag ska sova, men beroende på var jag klickar på podden kan andra poddar fortsätta att spela hela natten.

Kommentarer

  • Hej Calle!
    Ett kort svar är att avsnitt och ljudklipp (nyhetsinslag) som ligger i en spellista kan spelas upp i en följd, så jag ska berätta vad som är spellistor och hur du kan se det, men först vill jag tipsa om att du själv kan slå av den automatiska uppspelningen:

    1. Klicka på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen i spelaren nedtill på vår webbplats

    2.  Då öppnas en större version av spelaren, där du kan stänga av funktionen spela nästa, se bild:

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hoppas att du har sluppit ofrivillig automatisk uppspelning genom att slå av funktionen Spela nästa i spelaren!

    När ligger ett ljud i en spellista?
    Du frågade om poddar så jag fokuserar på dem, men vill ändå nämna att även nyhetsinslag kan ligga i en spellista. "Nyhets-modulerna" som finns högt uppe på startsidan är exempelvis spellistor med nyheter.

    I anslutning till en spellista ser du hur många inslag eller avsnitt som ingår - och den detaljen är något du kan hålla utkik efter för att se om en ljudlänk går till ett poddavsnitt eller till en spellista med flera avsnitt.

    Spellistor med poddar på startsidan
    Några av de podd-spellistor vi har är de de "samlingar" som du hittar på startsidan sverigesradio.se under rubriken Utvalda poddtips.

    Samlingar består av avsnitt som kan komma från flera olika redaktioner. De är sammanställda av kolleger till mig, och inte automatiskt genererade. Vid en sådan samling av olika avsnitt står det hur många avsnitt som ingår, se bilden:

    Du når alla tillgängliga Utvalda poddtips här:
    https://sverigesradio.se/poddar-program/teman

    Min sida: en lista du skapar själv
    På hemsidan finns funktionen Min sida. De ljudklipp och avsnitt som läggs till Min sida kan du sedan spela upp i en följd. Funktionen går också att använda för att lägga "ett bokmärke" på avsnitt som du vill lyssna på framöver, utan att du behöver spela dem i en följd.

    De avsnitt du lagt till på Min sida återfinner du via länken Min sida som finns i toppen av våra webbsidor. När ett avsnitt på Min sida har spelats klart, fortsätter uppspelningen automatiskt med nästa avsnitt, uppifrån och ned. Om du inte vill att ljuden spelas upp automatiskt, kan du, som sagt, stänga av funktionen spela nästa i spelaren nertill på sidan.

    Listor med program som hör ihop
    Program där det finns en given "rätt ordning", exempelvis en serie, kan du spela upp i en följd utan att själv lägga in avsnitten på Min sida. Redaktionen har nämligen själva skapat det jag nedan kallar en avsnittslista.

    På hemsidan hittar du de serier som ingår i den här typen av avsnittslistor i ovala knappar nedanför arkivet med alla avsnitt från en programserie, se bild från P3 Serie, där jag har ringat in länken till serien Djupet - en thriller i sex delar:

    Om du klickar den länken kommer du till en samlingssida där avsnitten spelas upp automatiskt i önskad ordning:
    Djupet - en thriller i sex delar

    Här är exempel på program med färdiga avsnittslistor:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    Jag hoppas att det blev lite tydligare när du kan förvänta dig att det blir automatisk uppspelning eller inte. Fråga på annars!
    Annika Webbmaster