Hastigheten fel efter telefonsamtal

Min Iphone 12 och min frus något äldre Iphone har sedan någre månader upptäckt ett problem vid lyssning.
Då ljudet från SR stängs av för inkommande samtal eller utgående funkar det ok men då samtalet är slut kör sändningen i för hög hastighet.
Vi får åtgärda detta med att stänga appen och öppna på nytt.
Jag har ominstallerat appen utan effekt.
Hur löser jag det?

Kommentarer

  • Hej Thomas!

    Det verkar som om ni har råkat komma åt hastighetsreglaget. Märkligt att ni gjort så båda två! När ljudströmmen startar efter en paus, ligger ni lite efter "live-läget" och då kommer ljudet att spelas upp snabbare tills ni "kommer ikapp", då det blir normal hastighet igen. När ni lyssnar direkt på en kanal går det förstås inte att spela snabbare än vad vi sänder ut innehållet, så ni märker endast att ni har valt fel hastighet när ni ligger lite efter direktsändningen efter en paus.

    Möjligheten att ändra uppspelningshastighet är en bra funktion i grunden, men hemskt när det blir fel tempo utan att ni avsett det! Det är tack och lov enkelt att ändra, när ni väl vet hur det fungerar. När ljudspelaren syns över hela skärmen, ska det finnas en stiliserad hastighetsmätare under knappen för "play/paus". Om ni trycker på den och väljer x1.0, får ni normal uppspelningshastighet hela tiden.

    Bra att veta:
    Om ni inte uppskattar att ljudströmmen pauserats till exempel efter ett inkommande samtal, så är det enkelt att hoppa fram till "live-läget" genom att trycka på knappen "direktsändning" i samma vy som den där ni ser hastighetsmätaren (eller genom att starta om kanalen från appens startsida, då ska det alltid bli direkt).

    Hör av dig igen om ni vill ha en tydligare beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan!
    Jag upplever detta problem som Tomas är inne på som sjukt irriterande!
    Jag spelar från telefonen och lyssnar i mina peltor kåpor!
    När man fått samtal eller varit på lunch eller andra moment på en dag som gör att man måste stänga ner sändningen (pausas via knapp på hörselkåporna) så blir det som Tomas säger att hastigheten ökar tills man kommit i kapp, har ställt uppspelningsläget på Auto.

    jag skulle vilja se att när jag trycker igång ljudet från kåporna så går den automatiskt in i live sändning igen! Har jag haft en halvtimmes lunch så får jag lyssna sjukt länge på högsta hastighet, blir då irriterad och måste ta upp telefonen och starta appen och tycka över på direkt/live!
    Jag önskar att man kunde i nån inställning få appen att fungera precis som om man lyssnade på FM sändningen! Kan tyckas som ett litet problem men det blir sjukt många störningar på en dag så man orkar nästan inte lyssna alls!
  • Hej TB!
    Jag kanske var otydlig i svaret ovan?

    Felet uppstår endast om du har ställt in "snabbare hastighet", så om väljer den stiliserade hastighetsmätaren som syns under knappen för "play/paus" när ljudspelaren "syns över hela skärmen" kan du sen välja x1.0.

    Därefter får du normal uppspelningshastighet hela tiden, även efter en paus.

    Hör av dig om du inte hittar hur du ändrar detta.
    Annika Webbmaster
  • Jo precis! Men när samtalet kopplas in så pausas er sändning och man frångår då direktsändningen och när man startar så lyssnar man på samma ställe där man var när samtalet kopplades in!
    Om det ringer 10:30 och jag pratar i 15 minuter, när jag då lägger på och kopplar in P4 igen så börjar den sända 10:30 igen. Jag skulle vilja att man kunde välj att den enbart kör direktsändningen!
    Dvs skulle jag vilja missa det mellan 10:30-10:45!
    TB
  • Ah, då förstår jag!

    Vi vet att ni är många som önskar samma sak, och jag har föreslagit för app-teamet att vi bör lägga till en inställning där man själv kan välja om man efter en kortare paus ska återkomma till det ställe där sändningen avbröts, alltså som det fungerar idag, eller om man ska återkomma till "live-läget", alltså som i FM och som du föreslår.

    Jag vet dock inte om kollegerna i app-teamet har hunnit ta ställning till detta förslag ännu.
    Annika Webbmaster
  • så blir det som Tomas säger att hastigheten ökar tills man kommit i kapp
    Detta kan du alltså slippa om du ändrar i appen, men då kommer du ju å andra sidan inte ikapp till "live-läge" - om du inte startar om kanalen eller trycker på knappen för "direkt". För dig som lyssnar i kåporna och kanske har händerna upptagna av annat, är det kanske inte så smidigt att återgå till direkt-läget den vägen.
    Annika Webbmaster
  • Nej precis! Det är ju det som är så omständigt! Det skulle funnits att man kan öka hastigheten 50 000% så kommer den ikapp supersnabbt! Då hade man varit nöjd…