hastighet på uppspelat ljud i poddar

Hej!
Jag arbetar som speciallärare och saknar möjligheten att anpassa hastigheten när vi lyssnar på era poddar, ex historierummet.

Många elever med särskilda behov har svårt att ta del av poddarna då de ofta har snabbt tal. Eleverna är vana vid att kunna anpassa hastigheten i tjänster som Inläsningstjänst, Legimus och på youtube. Har jag missat att funktionen finns eller är det något som ni skulle kunna titta på att utveckla?

Tack på förhand!
Lotta

Kommentarer

  • Hej Lotta!

    På vår hemsida har vi tyvärr ingen möjlighet att ändra hastighet, men om dina elever använder en surfplatta så kan de installera appen SR Play för Android eller Iphone/Ipad. I den kan man ändra hastighet.

    I vanliga fall är själva spelaren en liten list nedtill i appen, se röda markeringen på bilden nedan:

    Om du trycker på den listen, utom på själva knappen för play/paus (se gul markering) så öppnas spelaren i en ny vy där du kan göra olika inställningar. En av dessa är att ändra hastigheten för ljudet, se bild nedan.

    Lycka till och hör av dig om det inte går att följa min beskrivning!

    Jag passar på att tipsa om tre nyhetsprogram som kanske kan passa dina elever:

    Juniornyheterna
    https://sverigesradio.se/juniornyheterna
    Målgrupp: 9-13 år

    Klartext
    https://sverigesradio.se/klartext
    Målgrupp: personer med kognitiva funktionshinder

    Radio Sweden på lätt svenska
    https://sverigesradio.se/radioswedenpalattsvenska
    Målgrupp: nyanlända

    Annat som kanske kan intressera:
    Studiematerial på lätt svenska om Sveriges Radio och public service

    Om appen inte är möjlig att använda för att ni inte får installera appar eller för att ni använder datorer, så hojta till, så hjälper jag er att hitta en tredjepartstjänst med flexibel uppspelningshastighet där delar av vårt utbud går att nå. Hör även av dig om du vill ha fler tips på program som kan passa dina elever!

    Annika Webbmaster