Hur slipper jag presentationen av er Google-tjänst?

Jag startar oftast en kanal genom "hej Google be Sveriges radio spela Kanal". Ganska ofta svarar då er app "du vet väl att du kan starta den kanal du vill genom att säga..." bla bla, vilket jag just gjorde.

Går det på något vis att slå av all "spontan" hjälp appen ger? Det är frustrerande att det jag vill lyssna på inte startas direkt. Jag tycker det är irriterande nog med "ok, spelar upp Kanal".

Det här väl en stor nackdel med röststyrning, att feedback till användaren blir så otroligt segt.

Kommentarer

  • Hej Jon!

    Du bör kunna slippa "vårt tjat" genom rätt inställningar i Google Home. Om enheten inte har fått tillgång till det som kallas Personliga resultat, kan vi inte avgöra om det är första eller hundraförsta gången som vår tjänst används. Därmed hör du samma information gång på gång.

    Här beskriver min kollega Magnus hur du slipper denna introduktion framöver:
    Hur avbryter jag hälsningsfras i Google home?

    Om du redan har det inställt på det vis Magnus beskriver, så hör av dig, för då är det ju något annat som spökar!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Ska prova det där 😀
  • hej!

    Ett annat förslag.
    Om användaren startar sveriges radio med ett kommando, t.ex:

    hey google starta sveriges radio p1
    då vet användaren direkt vad hen vill göra och behöver inget tips

    Om användaren startar med:
    hey google starta sveriges radio

    Då kanske det är mer lämpligt med ett tips?
  • Tack, Håkan.

    Om du säger Hey Google prata med* Sveriges Radio och spela P1, får du inga tips. Säger du istället Hey Google prata med* Sveriges Radio så berättar vi om tjänsten första gången du startat den, men inte därefter om du har aktiverat det som kallas personliga resultat.

    Det går dock att få tips även om vi inte erbjuder sådana i hälsningsfrasen. Säg bara Hjälp eller Vad kan du göra?, så får du tips om vad du kan lyssna på!

    Här kan du läsa mer om vad du kan säga för att starta ett visst avsnitt av ett program, ta reda på när nästa avsnitt av ett program ska sändas och mycket annat:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    ------
    * Webbmaster-Annika skrev först starta istället för prata med, vilket ger ett annat resultat, se svaret nedan.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Så är det förväntat att jag ska få tips om jag säger t.ex:
    ok google,starta sveriges radio p1
    -> Jag kommer få tips
    -> efter tipsen så startas det begärda programmet

    Men om jag säger:
    Hey Google starta Sveriges Radio och spela P1
    -> ska inte få några tips
    -> p1 startas automatiskt

    mvh
    Håkan

  • Jag inser att jag skrev fel i mitt förra svar (vilket jag rättar så snart jag kan).

    Frasen Starta fungerar inte för att nå vår tjänst. Det som händer om du ber Google att starta Sveriges Radio P1, bör bli att kanalen P1 startar, men inte från Sveriges Radios tjänst, utan från en radiotjänst som heter Tunein, som är den tjänst Google använder för att spela en radiokanal ifall du inte har sagt att du vill använda exempelvis vår tjänst.

    I det här fallet kanske det inte spelar så stor roll eftersom det viktigaste är att du får rätt innehåll, men i och med att tråden handlar om hur just vår Google-tjänst fungerar, så behöver du "komma i kontakt med" vår tjänst genom att säga
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Om du säger så svarar vår tjänst med ett välkomstmeddelande med instruktioner - men endast första gången. Annars får du ett kortare svar med en fråga om vad du vill lyssna på.

    Du kan även baka ihop det du vill göra i en och samma fras:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela [kanal eller program]
    Då startar innehållet från vår tjänst utan att det blir en massa frågor. Om du vill ha den typen av tips kan du dock alltid säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    När du då får frågan om vad du vill lyssna på, säger du:
    Vad kan du göra?
    Då får du tips på olika funktioner i vår tjänst.
    Annika Webbmaster