Google-högtalare: problem att starta en kanal

Hej, jag lyckas inte spela upp Radio Halland i min hej Google högtalare. Det har funkat förr men nu är det omöjligt. Den hittar dock P4 Gbg med flera kanaler. Men P4 Halland går inte. Varför?

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Det är troligen ett problem mellan Tunein och Google som av och till drabbar olika kanaler, inte bara från Sveriges Radio. Se till exempel här:
    Tune in broken? (Reddit)

    Du löser det enklast genom att skippa Tunein som mellanled och istället lyssna i vår egen Google-tjänst.

    Säg:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Då startar du vår tjänst och får tillgång till alla våra kanaler och program. Därefter kan du säga:
    Spela P4 Halland
    Då ska kanalen spelas upp. Om det inte fungerar, så hör av dig! På exempelvis Sonos högtalare med Google assistent fungerar inte alla tjänster, och om det är en sådan du har, får vi hitta andra sätt att lösa problemet.

    Nästa gång räcker det med att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer samma kanal igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem med att spela P4 Malmöhus. Och eftersom jag vill att det skall spela på en högtalagrupp fungerar det inte heller med "Prata med Sveriges Radio".

    Ber jag Google spela P4 Malmöhus kommer bara senaste nyheterna.

    Går det inte att lösa utan t.ex. Home Assistant?
  • Hej Thomas!

    På grupper av högtalare fungerar det tyvärr inte med "tredjepartstjänster" som vår egen ("prata med Sveriges Radio"). Det bör gå att använda Tunein, men det verkar som om du behöver vara tydlig med att den ska spelas upp från just Tunein.

    Testa att säga:
    Hej Google, spela P4 Malmöhus på Tunein
    Om inte heller detta går, så se om det går att använda kanalens frekvens, vilken verkar vara inlagd i Tuneins databas. För P4-kanaler är det troligen den frekvens som finns på "huvudorten", för jag misstänker att Tunein endast har lagt in en frekvens per kanal. Med exemplet P4 Malmöhus är frekvensen i Malmö 102,0 MHz, så testa den även om du befinner dig i Helsingborg, där frekvensen är 103,2 MHz.

    Säg så här:
    Hej Google, spela 102,0 på Tunein
    Här syns vilka olika frekvenser våra P4-kanaler sänder på:
    Frekvenstabeller radio

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Ja det fungerade faktiskt när man körde så, 103,2 så gick P4 Malmöhus igång (102,0 fungerade inte och jag bor i Helsingborg). Tack!
  • Bra att veta att det är den lokala frekvensen som gäller - och kul att det funkade!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag använt detta några gånger. Någon gång har jag fått att den startar P4 Väst istället. Och ofta säger den bara P4. Oklart då vilken kanal men kanske det är när det är nationell sändning snarare än regional, t.ex. Sportextra.

    Vore ju fint om kan kunde utan TuneIn starta lokalkanalerna också (utan "prata med sveriges radio" som inte stödjer högtalargrupper) 🙏
  • Jag håller verkligen med!

    Har du aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten? I så fall borde det gå att träna upp den, så att den lär sig att du ofta vill lyssna på just P4 Malmöhus... Men det verkar gå trögt att lära upp assistenten:
    Over the past few months I have been training my smart speakers to customize them to my needs, but I have also been aware that they are training me to their way of doing things.
    RadioInfo Australia: How to train your smart speaker

    Du får experimentera vidare tills du hittar det bästa sättet att be om kanalen. Testa att säga:
    Hej Google! Spela 103.2, P4 Malmöhus
    Och även:
    Hej Google! Spela 102.0, P4 Malmöhus
    Samt:
    Hej Google! Spela 103.2 i Helsingborg.
    Om du ska säga "från Tunein" eller rent av "från Tunein Radio" på slutet eller inte kanske också gör skillnad. Du får experimentera och se vad som fungerar bäst, och gärna berättad det för oss, så att andra lyssnare kan bli hjälpta av det du kommer fram till ... (Men då ändrar kanske Google, Tunein eller vi på Sveriges Radio något - och så får vi hitta ett nytt sätt igen ... Suck!)

    Gott nytt år! Hoppas att du snart lär Google assistenten hur du vill ha det (eller att du lär dig hur den vill ha det - som min kollega i Australien menar att det brukar bli ...)
    Annika Webbmaster