Tryck på rubrik borde inte starta ett ljud (iOS-appen)

Det vore praktiskt om appen inte betedde sig oväntat när man trycker på en rubrik i toppen av förstasidan i iOS appen, dvs inte avbryter det jag lyssnar på och börjar spela upp ljud, utan istället navigerar framåt som på alla andra ställen i appen när man trycker på texten och inte på uppspelningsknappen.

Kommentarer

  • Tack för denna viktiga iakttagelse. Jag håller med om att det önskvärda är att appen är konsekvent och att det endast är tryck på play-knapp (och bilder med play-knapp) som ska leda till att ljud startar. Jag återkopplar till de kolleger som har byggt om startsidan i appen!

    Bra att veta är att du enklast återtar uppspelningen på ett avsnitt du har lyssnat på tidigare genom att
    1. gå in under Min sida och
    2. där trycka på kugghjulet för inställningar och sen
    3. välja Lyssningshistorik
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har just återkommit efter semestern och följer upp hur det har gått med olika frågor. Hör av dig om detta problem kvarstår!
    Annika Webbmaster
  • Jag föreslår att ni har intern kommunikation och sedan t.ex. bekräftar här i tråden huruvida detta problem ens är tänkt att vara åtgärdat vid det här laget, innan ni ber mig hålla utkik för ifall det inte är det. Annars ber ni mig bara rapportera samma problem två gånger i följd, vilket jag inte är beredd att göra.
  • Visst har du rätt. Jag borde ha förklarat tydligare varför jag frågade dig, för jag har förstås frågat även mina kolleger hur det har gått. De var lite osäkra på vilken del av appens startsida som kan ha uppfattats som en rubrik, eftersom rubriker inte ska starta några ljud.

    Du är ensam om att ha rapporterat in detta problem, och vi har alltså inte kunnat återskapa det. Att få har rapporterat in det kan bero på att det är många lyssnare inte har noterat det du har tänkt på, nämligen att tryck på ett textfält inte ska starta ljud.

    Jag vill därför veta om detta är ett fel du sett fler gånger, eller om det kan ha varit en enstaka olyckligt utformad bild med "text i bilden" som gjorde att du uppfattade det som en vanlig text.

    Du behöver självfallet inte hålla utkik efter felet aktivt på något vis, men om du sett det vid fler tillfällen vill vi veta det, för då har vi ju ett förbättringsområde oavsett om det är ett fel i appen som vi inte lyckats se själva eller om vi behöver nå ut till redaktionerna med att bilder ska utformas så att de aldrig kan misstolkas som "app-text".

    Trevlig helg (och hör gärna av dig om du råkar på problemet igen)!
    Annika Webbmaster
  • Hej, ok, jag har nu kollat in vad jag skrivit tidigare. Med förstasidan menar jag fliken med hussymbolen och titeln "Start". Med högst upp menar jag karusellen direkt under kanallistan allra högst upp. Med rubrik menar jag texten i cellerna i den horisontella karusellen (eller vad vi nu kallar det på svenska). Texten ligger uteslutande ovanpå bilder, men det är ingen play-symbol ovanpå bilden. Tryck på texten beter sig inte på samma sätt som tryck på text ("rubriker"? "titlar"?) på nyhetsfliken.
  • Det skulle underlätta ifall ni väntar med att bekräfta att en iakttagelse är viktig tills dess ni är med på vad iakttagelsen är, eftersom det annars ger intrycket av att ni redan är med på vilket problem som beskrivits. Det är oftast enklast att förtydliga en problembeskrivning så nära inpå som möjligt.
    Men alltid bra med uppföljning.
  • Tack för förtydligande.

    Du har rätt. Jag borde ha försäkrat mig om att jag uppfattade din felbeskrivning korrekt, i synnerhet när jag inte lyckades återskapa felet själv.
    Annika Webbmaster