Förslag om tablåvisning

Hej,
här kommer ett förslag om hur ni visar tablån på webbsidan:

När jag trycker på P1, tablå, så visas programmet som sänds nu överst, och sedan allt annat senare idag. Ofta vill jag kolla vad som just har sänts och jag får trycka på "tidigare idag". Då visas överst vad som sändes vid midnatt, och jag får skrolla lååångt ner för att komma till "precis nyss". Vore det inte bättre att det som just har sänts syntes, så att man får skrolla längre om man vill se midnatt t ex? Jag måste ha tryckt på det här hundratals gånger nu och varje gång har det retat mig att jag måste skrolla förbi nattens alla repriser innan jag kan se vad som sändes för fem minuter sedan.

hälsn

Åsa

Kommentarer

  • Håller med, det är irriterande att man inte kan bläddra tillbaka i tablån, och att man tappar kontexten vid navigation. Detta har framförts åtskilliga gånger i forumet sedan lång tid. Jag tycker utvecklingen av webbplatsen går långsamt med tanke på de resurser Sveriges Radio har.
  • Tack Johannes - visste inte att det sagts förut. Väldigt märkligt att det inte har fixats då, det borde ju vara en väldigt enkel sak.

    (Eller är det väldigt många som tittar på tablån för det som sänds nu och tänker "jag undrar vad som sändes vid midnatt..."?)
  • Hej
    Det är ett beteende som fanns förut, men togs bort för ett par år sedan på grund utav att man så ofta hamnade på fel plats.
    Tyvärr så är det väldigt svårt att få till navigeringen till rätt kontext på vår sajt på grund utav hur den är uppbyggd, men det är något vi självklart vill förbättra.
    När det gäller just tablåsidan så ska hela sidan byggas om, och jag har pratat med vår UX-designer om detta idag, så hon har tagit med det till saker som behöver förbättras.

    mvh
  • Är UX-designern ny på jobbet eller? Annars borde hon väl känt till det för länge sedan tycker jag. Det har postats synpunkter och förslag om detta sedan 3-4 år tillbaka.

    Hur är webbplatsen uppbyggd som gör det väldigt svårt att ändra? Kan ni inte spara tablåns tillstånd i historiken?

    Om jag navigerar till imorgon eller igår finns datumet angivet i URL-parametrarna. Varför inte ange den öppnade tablå-tiden på samma sätt?

    tabla.aspx?programid=132&date=2021-03-05

    tabla.aspx?programid=132&date=2021-03-05&time=13:30

    Om ni har låst in er i någon teknologi som ni inte längre förmår uppdatera, har ni någon lösning på detta? Annars kommer det ju inte att ske någon nämnvärd utveckling av webbplatsen, vilket kanske är vad vi ser symtom på.
  • Hej
    Det är vår singlepage-kod som ställer till det, den som gör at spelaren inte får avbrott när man växlar sida.
    Den behöver en uppdatering för att vi ska kunna fixa sådana här saker utan att plöja ner orimligt med tid i det,och just nu finns det andra saker vi måste göra först.

    mvh
  • Ok, jag vet inte om jag förstår riktigt, men bortsett från kontexten, är det något som hindrar att ni delar upp och visar tablån i mindre bitar istället för tillbaka till midnatt på en gång?

  • Jag tycker inte Single Page Application-koden verkar fungera helt och hållet ändå.

    På senare tid har jag märkt att uppspelningen ganska ofta avrbyts när jag navigerar till andra sidor.

  • Hej!

    Jag ville bara berätta att ert förslag inte är bortglömt. Utvecklarna har med det i sin "att göra-lista" och jag lovar därmed att tablå-navigationen ska bli bättre, men kan ännu inte lova när.
    Annika Webbmaster