Förslag: HowTos för hur att använda de olika tjänsterna

Hej,

Finner en hel del användbar information i de olika supportforumen, men har en känsla av att flera saker upprepas gång på gång i de olika diskussionsforumen.

Även om ni från SR är aktiva och gör ett kanonjobb med att lotsa oss användare rätt genom våra problem tror jag att det skulle finnas mycket att vinna på en mer riktad hjälp utformad från användarperspektivet "Hur kan jag XYZ på ÅÄÖ?".

Ett exempel är funktionen att få lokala radiostationer via TuneIn i Alexa, där jag själv använder "Play Station <frekvens> MHz", om jag vill få min lokala kanal. Tror ni föreslog något med postnummer i röstkommandot. Tycker mig sett massa bra information både från lyssnare och från SR, som passat utmärkt i en strukturerad HowTo.

Kanske skulle också ett nyhetsflöde om störningar, typ tjänster som inte fungerar, också kunna avlasta forumen en del? Inser att detta kan vara utmanande, då jag gissar att flera av tjänsterna där man kan lyssna på SR är nästlade bland flera olika tjänster och leverantörer och att det inte alltid är solklart att ni supportar dem fullt ut.

Jag kan tyvärr inte säga att jag botaniserat mig igenom webbplatsen, så det kasnke finns någonstans. Men jag har inte heller snubblat på det, så finns det kan det finnas anledning att promota det mer!

Men till sist: Tack för forumet till användare och SR. Fungerar ju fantastiskt bra! (även om en HowTo kan förbättra det ytterligare).

Kommentarer

  • Det är ett väldigt bra förslag - men riskerar att bli väldigt många sidor som är svåra att hålla uppdaterade.

    Det finns ett stort behov av att se över och ta ett helhetsgrepp om supportens olika webbsidor, både här i forumet och de avdelningar som finns på hemsidan.
    Tack för forumet till användare och SR. Fungerar ju fantastiskt bra!
    Om inte annat är det lite enklare att hålla aktuellt, för om den hjälp vi ger inte längre stämmer med hur det ser ut på en viss mobil, radio-mottagare eller sajt, får vi veta det av lyssnare. I takt med att det dyker upp nya tjänster eller uppstår nya problem, skapas det trådar som andra lyssnare kan ta del av och få hjälp (ofta utan att själva skriva hit, de bästa trådarna ger ju möjlighet att lösa problemen utan att behöva lägga tid på att kontakta oss).

    Där kan vi som svarar i forumet underlätta genom att förbättra rubriker, hålla efter så att det är de tydligaste trådarna som syns och minska synligheten för dubbletter om samma ämne och så vidare.
    Annika Webbmaster
  • Förstår att det snabbt kan bli ogreppbara mängder information. Men tycker mig funnit några småsaker, som hade gett grymt bra hjälp till självhjälp.

    Vissa forum därute har en variant där man ha "sticky threads" som normalt sett hamnar högst i forumen. Kan kanske vara ett sätt att tillgängliggöra frekvent behövd information?
  • Vi har möjlighet att ha en sådan (eller kanske det är en sådan per kategori "Frågor", "Problem" etc), och den skulle ju kunna vara ett inlägg vi själva skrivit där vi länkar till andra trådar som vi vet att många kan bli hjälpta av.

    Just nu till exempel:Jag kollar med min närmaste kollega om det är en bra idé.

    Tack för tips
    Annika Webbmaster
  • Sveriges Radio behöver komma till insikt om att det finns effektivare sätt att strukturera återkommande frågor och svar än vad det nuvarande forumet erbjuder, och kräva stödfunktioner för detta i den forumtjänst ni upphandlar.

    Det finns säkerligen ett flertal forumtjänster eller CMS:er med öppen källkod som har betydligt mer utvecklat stöd för uppföljning av kundfrågor och publika tekniska tjänster än det nuvarande forumet.

    Skattemedel bör läggas på tjänster där beställaren har öppen tillgång till källkoden och inte gör sig beroende av en enskild leverantör för tillgång till och utveckling av tjänsten.
  • Hej igen!

    Du har kommit med många förslag som handlar om själva supporten, forumet och hur vi kan förenkla för lyssnare och oss själva.

    De frågorna vill jag att vi tar ett mer samlat grepp om. Som det nu är flyter de liksom runt bland vanliga tekniska frågor, så jag gör två saker med dem som ni inte kan se:
    1. Jag bockar i att vi ska följ upp dem (vilket var gjort med exempelvis den här tråden)
    2. Jag märker upp dem "om_support", så att vi internt enklare kan sålla ut just dessa trådar framöver
    Annika Webbmaster