Förslag: Stäng efter avsnittets slut

Sovtimern i SRPlay har idag följande alternativ:
"Ingen timer- 2 timmar"
Lägg till "Stäng av efter avsnittets slut", på liknande sätt som Spotify.

VMA-Medelanden bör vara kopplade till den P4-kanal jag valt, inte som idag rikstäckande info vid ev. fara. Boende i Skåne berörs inte av en pågående skogsbrand i Dalarna, som exempel.

Kommentarer

  • Hej!

    Stäng av efter avsnittets slut
    Detta finns redan, så vi behöver ingen teknisk lösning. Det som krävs, och som vi arbetar med, är att det ska bli tydligare för dig som använder appen hur du ska göra för att spela endast ett avsnitt istället för att det ska bli en spellista.

    Det går att slå av spelkö-funktionen helt. Om du uppskattar att det är en spellista där det ena avsnittet följer på det andra när du är ute och promenerar, samtidigt som du vill att appen ibland stannar efter ett avsnitt (till exempelvis när du ska somna), kan det du ha kvar spelkön och lyssna på det enstaka avsnittet utanför listan.

    Jag försöker beskriva både hur du slår av den och hur du gör om du har den påslagen, men nte vill använda den för ett visst avsnitt! Fråga om jag behöver förtydliga något.

    Slå av funktionen
    När du spelar upp ett avsnitt som en del av en lista (Nedladdat, Min lista, Nya avsnitt från program du följer med flera), ser du en ikon, "en stiliserad lista", nere till vänster:

    Det är där du helt kan slå av eller på spelkö-funktionen. Om du aldrig är intresserad av denna funktion, föreslår jag att du helt slår av den.

    Vill du senare lyssna på flera nedladdade avsnitt i rad, kan du enkelt slå på den igen! Obs att en även påverkar nyhetslistor som Toppnyheter.

    Att lyssna i eller utanför spellistan
    När funktionen med spelkön är påslagen, så spelar du alla avsnitt i en följd genom att trycka den lilla avsnitts-bilden där play-knappen finns, alltså som du redan gör.

    Om du istället trycker på texten till höger om avsnittsbilden, där det står vad det är för avsnitt och hur långt det är etc, så kommer du till just det avsnittets sida - och lämnar listan. Om du därefter trycker på play, så spelas bara det avsnittet upp, utan några efterföljande avsnitt, så som du vill att det ska fungera.

    Det är alltså skillnad mellan att trycka på bilden (startar ljud i listan) och att trycka på texten (går till det avsnittet, där du kan starta ljudet utanför listan).

    Relevanta VMA-notiser
    I FM har vi ett åtagande om att sända VMA i samtliga kanaler. Även om du lyssnar på P4 Blekinge, får du alltså ett VMA som rör Hedemora.
    Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) - hur fungerar det?

    Men i mobilen är VMA en tjänst vi erbjuder de lyssnar som vill ta del av den, inget vi har en plikt att sända "på bred front". Och med denna frivillighet följer förstås att en del lyssnare stänger av den i och med att majoriteten av dessa viktiga meddelanden inte är viktiga för mig personligen (eller mina anhöriga).

    Bra förslag
    Av detta skäl tror jag att de kolleger som fattar beslut om tjänsten gärna skulle se att det gick att skapa geografiskt mer riktade VMA - och där skulle man absolut kunna tänka sig en lösning där man själv ställer in vilka regioner som är intressanta. Det är en bättre lösning än att gå på geografisk position (vilket är ett annat förslag som lyssnare gett oss), eftersom jag kan vara intresserad av fler orter än den ort jag och min mobil råkar befinna sig på. Om min åldrige far bor i Älvsbyn och jag och min familj bor i Vaxholm, så kanske jag vill försäkra mig om att de nås av ett viktigt meddelande, även om jag är på besök hos kollegerna i P4 Västmanland.

    Tekniken saknas
    Ett problem är dock att det idag inte finns något tekniskt stöd för att filtrera våra notiser geografiskt. Jag tar reda på vilka delar som måste förändras (vid sidan om appen) för att vi på ett säkert sätt ska kunna införa en sådan filtrering och på vem som i så fall fattar beslut om att lägga resurser på en sådan utveckling, och framför detta förslag.

    Om förslaget leder till någon förändring, kan jag alltså inte lova. Och även om den gör det, är det först i en avlägsen framtid något märks hos lyssnarna, så tills dess passar jag på att tipsa om att det finns en geografiskt styrd tjänst:
    VMA via SMS – så funkar det - Krisinformation.se

    Tack för att du vill hjälpa oss att förbättra appen!

    Annika Webbmaster
  • Jag vill enbart kunna stänga av och på pågående program !
  • Hej Leif!

    Det ska förstås gå att göra, men jag förstår att något inte fungerar som det borde eftersom du skrev hit.

    Berätta vad som blir fel! Spelar appen upp ljud utan att du vill det?
    Annika Webbmaster