Filter?

Hej
Under min militärtjänst på 70-talet råkade jag ut för en olycka, där jag blev utsatt för en kraftig tryckvåg. Det resulterade i tinnitus och ljudkänslighet.
På dagarna brukar jag lyssna på SR play P1 på min PC, som är kopplad till en bra förstärkare. Alltså väldigt bra ljud. Men mest talat ljud.
Mitt problem är alla visslingar på tje-ljuden. Rikssvenskan innehåller förmodligen inte sch-ljud, så det blir mycket tje. Och tje tenderar att bli vissling, ofta. Exakt den typen av ljud, som är en dolk i mina öron. I bland måste jag tryck mute, t.ex Plånboken 20-12-02 när det handlade om försäkringsfrågor, men också allmänt.
Jag brukar använda Realtek equalizer som är i mitt moderkort/windows 10, och det tar "udden" av en del. Men Ni har fantastisk digital utrustning. Skulle inte Ni kunna filtrera bort plötsliga visslingar, eller tycker Ni att det hör till språket?
Förstår att det är både tekniska och språkliga frågor.
Är det möjligt för Er att filtrera plötsliga högfrekventa ljud, såsom visslingar? Eller har Ni något annat förslag för mej?
MVH

Kommentarer

  • Oj, det här är en för viktig fråga för att vi ska slarva bort den med en webbmaster (jag) som utan egentlig koll, gissar lite.

    Har du kontakt med en audionom? Gissningsvis skulle en sådan kunna kartlägga mer i vilka frekvenser eller frekvenskombinationer som ger dig störst problem och kunna hitta hjälpmedel där det filtreras bort mer effektivt än vad du kan få til i datorn.

    Jag ber en kollega som arbetar med ljudkvalitet, hörbarhet och den typen av frågor att kika på detta.

    Jag undrar dessutom ifall problemet är något mindre om du lyssnar på kanalen P1, alltså det vi sänder ut i realtid, än vad det är när du lyssnar på exempelvis Plånboken i efterhand. Många P1-program har ett lite "hårdare komprimerat ljud" (alltså lägre kvalitet eller bitrate) i efterhandslyssningen än vad du får när du lyssnar direkt. Många lyssnare hör ingen skillnad, men en av de defekter som kan märkas, i synnerhet om man är känslig för vissa frekvenser, är just att diskanten kan "bli vassare".

    Observera att detta verkligen inte är min "hemmaplan" och att en audionom säkert skulle kunna göra radiolyssningen mer njutbar!

    Lycka till
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har din fråga cirkulerat i en intern grupp med över 50 produktionstekniker, och de har flera tips på vad du själv kan göra (och tankar på vad vi själva behöver se över).

    Audionom
    Jag börjar med att upprepa mitt förra tips till dig, om att prata med en audionom, både om ljudkänsligheten och din tinnitus, i synnerhet om det var ett tag sedan du gjorde detta.

    Live-lyssning bättre än efterhand
    Jag påminner även tipset om att, ifall du tvekar mellan att lyssna live på P1 eller att lyssna i efterhand, välja live där du kan välja hög kvalitet där diskanten inte är lika vass.

    Om du lyssnar i efterhand och det går att välja mellan "med musik" och "utan musik", så är versionen med musik att föredra, eftersom den finns i hög kvalitet. Detta gäller för exempelvis Dagens dikt och (snart aktuellt igen) Sommar & Vinter i P1. (Musiken i sig kan du förstås spola förbi, om den på något vis är obehagliga för din hörsel.)

    FM-radio?
    Om du kan lyssna i FM-radio istället för genom datorn, blir ljudet förstås av än högre kvalitet, och de ljudproblem som har med själva komprimeringen att göra, försvinner. Tyvärr är det inte orsaken till alla "hårda diskant-ljud", så även vid FM-lyssning är det bra om du själv kan påverka ljud-inställningarna och "dra ned diskanten".

    En bättre equalizer (EQ)
    En av produktionsteknikerna tipsar om att du behöver en riktigt bra EQ:
    Det låter ju som om han skulle behöva en bra de-esser eller en dynamisk eq som jobbar i de berörda frekvensområdena. Det kluriga blir väl att "få in" en eller några sådana pluggar i lyssningsituationen.
    De-essing (engelska Wikipedia)

    Rätt högtalare kan minska problemet
    En annan kollega höll med om att en de-esser vore rätt för dig. Han trodde att det kan hjälpa något att välja högre kvalitet, men att kvaliteten inte spelar så stor roll om du har den vanligaste typen av datorhögtalare, eftersom de i sig kan bidra till problemet. De återger inte ljuden korrekt:
    Troligtvis är hans högtalare starkare runt såna ljud, övre mellanregistret/lägre diskanten. Det är vanligt att högtalare är sämre än man tror i dom områdena tyvärr.
    Lyssna i mobilen ger möjlighet till EQ-appar
    En tredje kollega skrev att det är bra att du använder en EQ redan. Hon skrev också:
    Ett annat tips är att lyssna i SR-appen och ladda ner och använda en equalizer-app. Det finns många. Där kan han dra ner diskanten.
    Fördelen med dessa är inte minst att de är otroligt bra i förhållande till priset. Dels finns det vissa som redan är inbyggda i telefonen, men med dina behov kan det vara en god investering att köpa en speciell EQ-app för några tior extra, om det gör att du slipper en dolk i örat!

    Förbättringsområden hos oss själva
    Att förbättra utrustningen hos oss med bland annat de-essers, som idag endast finns i några mixerbord, var ett önskemål som kom fram, liksom bättre utrustning för att reglera ljudnivåer:
    Alltför starka nivåer gör ju att slutprocessorn får jobba hårdare och där kan bland annat S-ljuden tryckas ihop ännu mer och uppfattas som jobbigare än nödvändigt.
    Så tack för att du ringade in detta förbättringsområde. Det som är nödvändigt för dig, så bra ljudprocesser som möjligt i hela kedjan, vore bra även för oss som inte har egentligt obehag av vassa diskantljud!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jätteglad att Ni tar mitt problem på allvar.
    Audionom visste jag inte att det fanns. Ska kolla vidare på det. Men då kan man också säga att, om man visslar när man pratar, ska man söka upp en talpedagog, eller hur?
    Jag vill lyssna direkt och använder SR-appen, som finns till Win10, för att jag tröttnade på att SR Play på webben plötsligt stannar(ny tråd, kanske?). Min förstärkare är kanonbra, 2x60W, högtalarna ännu bättre, Cerwin Vega 100W. Fiber 100/100. Jag kan nog inte få bättre ljud. Hör bakgrundsljud i intervjuer, pappersprassel och andra småljud. Detta stör inte, tvärtom är det ljud som hör till. Men visslingar och pysljud, blir ju också framträdande.
    Det var mycket intressant att läsa om de-esser, som också var nytt för mej. Jag forskade lite om det, och det bekräftar att detta inte bara är mitt problem. Förvånar mej att Ni inte har det i Era mixers.Visa detta för Benkö.
    Provar vidare med ASIO-drivar ock VST-plugins.(var det nån som sa"good luck with that"?)
    Återigen, tack för supporten.

  • Lycka till!

    Benkö är fel person. Hon är VD och har ett övergripande ansvar, men detaljkunskapen om ljudåtergivning är det våra produktionstekniker som besitter.

    Dem har jag kontaktat, som sagt, och de har ringat in ett par förbättringsområden som kan minska problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har blivit kontaktad av min kollega Elle-Kari Höjeberg, som bland annat är utbudsansvarig för tillgänglighetsfrågor. Hon och vår förre teknikchef Hans-Eric Järvenhag håller i ett projekt om hörbarhet och ljudkvalitet.

    Projektet ska bland annat utmynna i tydliga och övergripande ljudpolicy och att vi som för en dialog med lyssnare ska ha lättare att finna en tydligt väg in i alla frågor som rör hörbarhet.

    De är mycket intresserade av den återkoppling vi får från lyssnare och de får självfallet del av dina synpunkter.
    Annika Webbmaster